VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen  (läst 24360 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #60 skrivet: augusti 02, 2021, 08:00:20:20 »
Gör du vanlig cement?
Normalt brukar man väl fylla med torr "magerbetong", alltså ca 30% så "stark" mix som vanligt (Om jag minns rätt) - den håller ihop men går rätt bra att ta sönder om man behöver av någon anledning.
Vad står det i dina instruktioner?

Nej det ska vara magerbetong, som enligt instruktionen ska vara 1 del cement/5 delar sand. Det är väl ungefär samma proportioner som puts typ? Tror att jag fått den lite för fuktig emellanåt, ska vara det men inte rinnande. Har funderat på skillnaden mot  fastare betong och det är säkert som du säger Rikard, att den ska vara lättare att ta sönder om det behövs.  :)

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #61 skrivet: augusti 02, 2021, 08:03:37:37 »
Du kan väl göra ytterligare lite magrare just vid lampan om du känner dig osäker, men att helt strunta i cementen tror jag inte på.
Jag skulle nog dessutom fylla på med lite mer vatten innan du motfyller med betongen, sand/betong är mycket tyngre än vatten så det finns en risk att poolväggen trycks in om du inte går före med vattennivån.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #62 skrivet: augusti 02, 2021, 08:13:16:16 »
Du kan väl göra ytterligare lite magrare just vid lampan om du känner dig osäker, men att helt strunta i cementen tror jag inte på.
Jag skulle nog dessutom fylla på med lite mer vatten innan du motfyller med betongen, sand/betong är mycket tyngre än vatten så det finns en risk att poolväggen trycks in om du inte går före med vattennivån.

Ok, ja det där med nivån skulle jag ha tänkt på tidigare. Jag fyllde 30 cm vatten innan jag började med betongen och sedan har jag låtit båda gå uppåt samtidigt, ibland har nog betongen varit nära vattenlinjen. Men nu är det typ 40-50 cm skillnad och tänkte låta vattnet gå före och foka på rördragningen. Får hålla tummarna att jag inte fått några större deformationer  :-\

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #63 skrivet: augusti 02, 2021, 08:23:00:00 »
Du kan väl göra ytterligare lite magrare just vid lampan om du känner dig osäker, men att helt strunta i cementen tror jag inte på.

Betyder detta att du skulle ha gjort samma sak vid skimmern och inloppen?  <dontkn>
Skimmerns översta del kommer ligga ovan marknivå (under trall).

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #64 skrivet: augusti 02, 2021, 09:12:01:01 »
Jag har i alla fall aldrig sett någon skriva att magerbetongen varit ett problem vid reparationer - så jag antar att det går rätt bra att få väck om/när man måste reparera.
Skimmern som ligger ovan mark har jag bara delvis överfylld hemma hos oss, det är i alla fall bra att ha lite fyllning på undersidan om man som hos oss kan gå på locket till skimmern. Nu är den väl iofs avlastad mot trallen, men ändå, att det finns nåt som avlastar på undersida skimmer ser jag som en fördel i alla fall.
Du fyller ju med magerbetong för att väggarna inte skall tryckas in om du måste tömma poolen, så jag skulle nog sätta magerbetong hela vägen, det räcker ju om det rasar in sand vid lampan för att det skall kunna trycka in väggen just där, vilket medför ett mycket större underhållsjobb än om väggarna håller sig medan poolen är tömd.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #65 skrivet: augusti 02, 2021, 10:27:56:56 »
Jag har i alla fall aldrig sett någon skriva att magerbetongen varit ett problem vid reparationer - så jag antar att det går rätt bra att få väck om/när man måste reparera.
Skimmern som ligger ovan mark har jag bara delvis överfylld hemma hos oss, det är i alla fall bra att ha lite fyllning på undersidan om man som hos oss kan gå på locket till skimmern. Nu är den väl iofs avlastad mot trallen, men ändå, att det finns nåt som avlastar på undersida skimmer ser jag som en fördel i alla fall.
Du fyller ju med magerbetong för att väggarna inte skall tryckas in om du måste tömma poolen, så jag skulle nog sätta magerbetong hela vägen, det räcker ju om det rasar in sand vid lampan för att det skall kunna trycka in väggen just där, vilket medför ett mycket större underhållsjobb än om väggarna håller sig medan poolen är tömd.

Bra resonemang, tack för hjälpen!
Som du säger lär det ju vara risk för större problem utan fyllning.

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #66 skrivet: augusti 02, 2021, 11:04:30:30 »
Dags för rördragning, inventering/planering pågår och frågorna uppstår såklart >rulla<

Min pump och värmare kommer stå högre än poolen vilket gör att slangen från skimmern måste vända uppåt från utloppet som pekar rakt ner.
Instruktionen säger montera slang direkt i en nippel i skimmern. Detta gör ju, i mitt fall, att slangen måste böjas i en ordentlig radie för att inte belasta kopplingspunkten.
Följden blir att pumpen behöver suga vatten från en ännu djupare punkt.
Känns ur det perspektivet rimligare att lägga en 90-gradare under skimmern och därefter få en flackare slangbana till pumpen.
Bra eller dåligt med en krök så tätt inpå skimmern?


Utloggad Basic

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #67 skrivet: augusti 02, 2021, 16:49:49:49 »
Jag vågar inte uttrycka mig om din fråga kring böjar men har en annan fråga till dig. Fick du med exakt antal skruvar till skimmern eller fick du någon skruv över?

Nyfiken.  :P

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #68 skrivet: augusti 02, 2021, 17:25:44:44 »
Jag vågar inte uttrycka mig om din fråga kring böjar men har en annan fråga till dig. Fick du med exakt antal skruvar till skimmern eller fick du någon skruv över?

Nyfiken.  :P

Det var med två mindre skruvar som verkar vara för att hålla packningen på plats under montering men eftersom min instruktion är kass så har jag inte gjort hål för dem. De större monteringsskruvarna kom i exakt antal.

Utloggad Delta2004

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #69 skrivet: augusti 02, 2021, 18:12:37:37 »
I vår installation är det 90-böj direkt under skimmer. Installation gjord av Folkpool

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan