CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolrobot Swim & Fun Manta?  (läst 1253 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henrik79

Poolrobot Swim & Fun Manta?
« skrivet: april 06, 2020, 18:56:25:25 »
Någon som har köpt en sån eller känner till om den fungerar bra? Vi har en mindre pool 3x7 meter och behöver en poolrobot av enklare snitt för att hålla rent.

https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=7598&gclid=CjwKCAjwpqv0BRABEiwA-TySwTZwUbHO9Zv2fd5F38DcYs3SI7MAh8AIA29Xjt5IRa8de8KbQKoDYhoCOlwQAvD_BwE

/H

Poolgiganten

Utloggad henrik79

SV: Poolrobot Swim & Fun Manta?
« Svar #1 skrivet: april 17, 2020, 07:05:17:17 »
Har beställt en sån, återkommer med recension.

Utloggad henrik79

SV: Poolrobot Swim & Fun Manta?
« Svar #2 skrivet: april 22, 2020, 07:48:39:39 »
Då har vi hämtat vår lilla hjälpreda och kört ett första provpass i poolen. Det var en del skräp på bottnen, filtersand, eklöv, skit från träden och en hel del tallbarr.

Storlek på poolen är 3,5x7 meter och djupet är 1,2 meter.

Roboten som sådan känns ganska plastig, vilket man förväntar sig för priset på 2600 kr. Den har inga som helst knappar utan startar när man kopplar in den i vägguttaget och kör då en timme. Sladden består av en flytande del före transformatorn, och en icke flytande del efter transformatorn. Sladden var väldigt kort så man måste ha en elkontakt/förlängningssladd precis vid poolen, vilket jag inte är jätteförtjust av.

Inställningarna som går att göra är dels hastighet fram och bak, samt svängradie fram och bak. Hastigheterna justeras med en stjärnskruv på respektive munstycke och svängradien justeras genom att man skruvar munstyckena åt vänster eller höger, lite som ett roder på en båt.

När man släpper ner roboten kör den fram och bak i lite slumpmässiga tider, ibland kör den 10 sekunder ibland 5 sekunder. Den kör genom att en propeller snurrar antingen fram eller bak. Jag tycker den svänger lite dåligt vilket gjorde att den råkade fastna en gång mellan två långsidor, då den "rätades upp" när den kom i kontakt med poolkanten. Den lyckades alltså inte genomföra en sväng innan den kom över till den andra långsidan och där rätades upp. Detta lyckades jag justera bort genom att skruva lite på riktningarna, samt öka hastigheten. Den är ganska snabb på högsta hastigheten, kanske 0,5 meter/sek. Skruvade dock ner hastigheten något för att förbättra uppsugningen.

Roboten fick köra en timme och hade då efter lite intrimning av svängarna och hastigheten tagit upp det mesta av smutsen. Det var ett ställe den inte hade "träffat"men då drog jag bara dit den så körde den lite där också.

Tömning av skräp hade man kunnat göra bättre. Man öppnar skalet och tar bort en nätkasse som är spänd över insuget. Ungefär som en billig dammsugare. Denna kasse var full med allt skräp som legat i poolen och gick enkelt att tömma. Hade hellre sett nån sorts plastbehållare. Den hade även lyckats sugas in ett stort eklöv. Jag upplever sugförmågan som väldigt bra, men kanske hade nån sorts borste gjort det ännu bättre för sånt smuts som fastnat.

Det följde med ett skumgummifilter som ska ta mindre smuts, och detta var helt svart och gick enkelt att skölja av. Detta lägger man bara ovanpå nätkassen vilket kändes lite budget. Hade hellre haft en hållare även för detta.

Instruktionsboken såg påkostad ut men visade sig vara dåligt översatt med google translate. Tyvärr var just avsnittet med hur man ska ställa in körriktningar nästan obegripligt, här hade jag gärna fått lite mer tips för hur man ställer in det "optimala" för olika typer av pooler (runda, ovala, njurformade, rektangulära), då hade man sluppit experimentera. Tyvärr följde inte någon engelsk manual med, utan de var för de nordiska länderna.

Summa summarum, jag är nöjd med produkten för vad jag  fick för priset. Hade såklart sett att hastigheten kunde ställas in med en riktig ratt istället för med skruvmejsel, och att nätpåsen varit i hårdplast, med en riktig hållare för skumgummifiltret.

+ Priset
+ Sugförmågan
+ Handhavandet, enkelt
+ Städar bra efter lite intrimning

- Bättre manual som är begriplig
- Inställning av rörelsemönstret krångligt, hade hellre sett ett vridreglage för olika typer av pooler. Svårt att begripa vad som fungerar bäst. Trial and error.
- Kort sladd, måste ha förlängningssladd, då vi inte har några uttag i närheten av poolen.
- Hjulen glider längs med bottnen, snurrar inte trots att de inte är tröga, borde vara gummi och inte hårdplast.

Rekommenderar jag produkten? Ja om du har en tajt budget gör den sitt jobb. Detta är den enda poolrobot jag testat och det finns ju mängder med säkert proffsigare och dyrare grejor. För oss verkar den fungera utmärkt.

/H

Utloggad henrik79

SV: Poolrobot Swim & Fun Manta?
« Svar #3 skrivet: maj 07, 2020, 11:57:33:33 »
Har kört roboten några gånger nu och tycker den fungerar väldigt bra. Dock har den lite svårt att dammsuga precis i kanten på kortsidorna, där befinner den sig inte lika ofta som i mitten och vid långsidorna. I övrigt blir poolen ren och fin på bottnen efter 1 timme. Den tar allt från tallbarr till maskar och löv och lite lite fin sand från sandfiltret. Det enda jag tycker tillverkaren borde lagt lite mer energi på är att förklara inställningarna, så att man kan optimerar robotens rörelsemönster. Det är svårt att föreställa sig hur en inställning påverkar roboten. Kanske nån här vet, jag har dessa tre inställningar

- Riktning framåt ca 45 grader åt höger respektive vänster)

- Riktning bakåt t ca 45 grader åt höger respektive vänster)

- Hastighet fram

- Hastighet bak

Sen kör den bakre och främre motor ca 10-15 sekunder växelvis. Manualen föreslår bakre roder satt rakt bak och främre roder 45 grader höger.

Gissningsvis hade denna robot fungerat bäst i runda pooler. Det blir lätt att den "fastnar" mellan långsidorna och kör där fram och tillbaka.

Fortsättning följer, den har inte gått sönder än i alla fall :)

/H

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag