VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ny poolpump vem ska jag välja?  (läst 2326 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad janne67

Ny poolpump vem ska jag välja?
« skrivet: april 24, 2019, 21:41:48:48 »
Hej!

Jag har en Intex Ultra Frame Rund 5.5x1.32 med klorinator och ett 55kg sandfilter samt en 10KW Brilix värmepump har även en intex poolrobot. Nu när jag skulle starta för säsongen var intexpumpen trasig. Den är på 660 W och pumpar 12m3. Vi har idag anläggningen bredvid poolen men ska eventuellt flytta in det i friggeboden i höst. då får vi ca 15 meter till poolen Vi har pratat om att vi kanske ska investera i en "riktigt nergrävd pool". Funderar därför att ta höjd för det när vi köper ny pump.
Jag väljer mellan dessa två och vill ha variabel hastighet.

Denna verkar ha bra prestanda till priset och tänkte köra på lägre hastighet med en men har möjlighet att kräma på när det behövs. Men den kanske blir alldeles för kraftig för mig?
https://www.poolpowershop.de/pool/filter-pumpen/poolpumpe/speck-pumpen/speck-pumpe-badu-eco-touch-pro-ii

Eller denna men den kanske blir för klen med tanke på alla grejer och roboten och om vi flyttar till friggeboden?
https://www.poolpowershop.de/pool/filter-pumpen/poolpumpe/speck-pumpen/speck-pumpe-badu-alpha-eco-soft-230-volt

Kan någon råda mig i mitt val?

Janne

Poolgiganten

Utloggad Jojo02

SV: Ny poolpump vem ska jag välja?
« Svar #1 skrivet: april 27, 2019, 12:48:43:43 »
Kan inte riktigt råda för är nybörjare men den vi fick med från jf funkar väldigt bra i mina ögon.

Ca 28m3 har vi i poolen.
JF storpool 3,6x6,1x1,32m
Pooltak från albinox, Klasik B
Poolvärmepump Poolteam LX09CIE 9kW INVERTER WIFI

Utloggad ProfessorP

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Borås/Sverige
  • Antal inlägg: 45
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • Mina poolproblem
SV: Ny poolpump vem ska jag välja?
« Svar #2 skrivet: maj 24, 2019, 01:03:08:08 »
Pumpen från JF är billigt kinesiskt skit och har kopplingar som inte alls passar till något alls. JF monterar med slangklämmor och de lossnar alltid för eller senare. Men i övrigt har jag ingen uppfattning om vilken pump du ska välja. Läste dock i en annan tråd att det faktiskt kan vara effektivare med en svagare pump. JF:s pump är på 1hkr men den som jag köpte sedan är på 0,5 har och den fungerar lika bra. Tänker man efter så värma ju vattnet mindre ju snabbare det går genom värmepumpen och ju snabbare genom filtret desto mindre rengöring.
JF storpool 3,6x7 m
0,5 hkr Brilix cirkulationspump
45 kg sandfilter m glas
Powerline poolvärmepump
Min poolsida: http://flensburgs.se/poolen.html

Utloggad pollyester

SV: Ny poolpump vem ska jag välja?
« Svar #3 skrivet: maj 25, 2019, 07:53:38:38 »
Jag kan inget om poolpumpar, men du skriver att du kanske vill ta höjd ifall ni byter till "riktig" pool. OM jag får gissa tror jag i de flesta fall att pooler säljs i paket med det som behövs och passar till just den poolen. Så det kanske inte blir någon vinst med att köpa en större pump än den ni behöver till intexen? Bara en fundering i all välmening :).

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan