VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Salt eller svavelsyra?  (läst 1092 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Viper

Salt eller svavelsyra?
« skrivet: augusti 24, 2022, 20:11:11:11 »
Hej på er

Vad är bättre att köra med en minimaster? Saltsyra eller svavelsyra för att sänka pH nivån med? Fick med en dunk Delphin ph minus med svavelsyra när jag just köpte minimastern. Tänkte mest förbereda till nästa säsong att jag har mycket flytande klor + ph sänkande medel hemma.

Poolgiganten

Utloggad lillebrormats

  • Pool är livet!
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Världsmetropoolen Sjöbo
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Bad i Juni, 2020. Inomhuspool 5,5 x 2,6M.
    • Visa profil
SV: Salt eller svavelsyra?
« Svar #1 skrivet: augusti 25, 2022, 08:45:56:56 »
Egentligen skall jag inte svara eftersom jag varken har kunskap eller erfarenhet av svavelsyra. Båda typerna går ju att använda för ändamålet och butikerna säljer ju svavelsyra så i rimligheternas namn vet butikerna vad dom gör? Jag bara killgissar att svavelföreningar förknippas med dålig lukt, men att det är i så låg dos att detta inte märks. Vi använder saltsyra..

Du får invänta bättre svar än så här ::)
Platsbyggd inomhuspool med grå & blå mosaik, gaveltrappa och skvalpränna.
Baddjup på 1,5M, vattenfall och djupblå poolbelysning.
Sandfilter, 75W UV-Ljus och solcelldriven saltklorinator.
Värmer med Hydro-Pro 13 vp och solfångare.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Salt eller svavelsyra?
« Svar #2 skrivet: augusti 25, 2022, 20:47:57:57 »
Hej,

För att reglera pH är det ointressant om det är saltsyra eller svavelsyra. Hade själv valt saltsyra. Det finns en anledning. Ofta kan man läsa om att blanda ut i vatten innan tillsats. Att späda sin lösning. Gör man inte det kan det få helt andra effekter. Svavelsyra sänker pH mycket snabbt. Samtidigt oxiderar denna metall mycket fortare än saltsyra.
Roger

Utloggad Erica

SV: Salt eller svavelsyra?
« Svar #3 skrivet: augusti 26, 2022, 00:07:13:13 »
Jag föredrar definitivt saltsyra. Svavel som grundämne vill jag helst inte ha in i poolen - det finns mängder av svavelföroreningar inklusive många med mycket dålig lukt. Oväntade reaktioner och närvaro av andra ämnen kan ju aldrig uteslutas. Men köp 10 %-ig saltsyra. Koncentrerad saltsyra är otäck att arbeta med, ryker starkt, fodrar andningsskydd och oxiderar nästan allt i sin närhet.Vi fick en gång felaktigt en dunk med koncentrerad saltsyra, det var ingen trevlig upplevelse.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan