VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Fylla Pool (egen brunn)  (läst 5009 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bjorn_82

SV: Fylla Pool (egen brunn)
« Svar #10 skrivet: juli 22, 2021, 09:33:40:40 »
Hej Björn och tack för bra tips.

Funderar på ditt manganrika vatten. Innehåller alltid järn också.
Min fundering handlar om när du tillsätter klor om det är det du har som desinfektion?

Kloret tar hand om mangan och järn inget problem med detta.

Det bildar en fällning som heter mangandioxid. Tyvärr kan den ge en ful missfärgning om man har otur. Det gäller att vara snabb med att suga upp den till filtret.

Så min fråga är om du fått någon missfärgning av detta? Själv när jag gjort försök på labb då jag bildat mangandioxid så missfärgar de alla glas så att de inte är värt att göra ren dessa.

MVH
Roger

Jag har inte analyserat mitt vatten så vet inte riktigt vad som finns däri. Men jag har kört med klor och lite flockmedel. Ingen aning om flocken gjort någon större skillnad dock, det har inte gett något omedelbart resultat åtminstone. Har inga missfärgningar i vattnet utan det är kristallklart. Dammsuger upp det svarta på bottnen 2-3 gånger i veckan bara.

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Fylla Pool (egen brunn)
« Svar #11 skrivet: juli 22, 2021, 10:39:14:14 »
Jag har haft svart pulver, och det är fruktansvärt smått (finfördelat) så det går rätt igenom filtret. Även om jag backspolar direkt så kommer det tillbaka. Min pool är inte helt nedsänkt så jag sög upp det med slang kopplad till ett VP-rör (el installation) och la ut slangen på gräsmattan och sög med hjälp av hävert.

Man kan köra mot waste på filtret, men då har det gått åt flera kubik innan man är klar.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Fylla Pool (egen brunn)
« Svar #12 skrivet: juli 22, 2021, 11:37:08:08 »
Jag har haft svart pulver, och det är fruktansvärt smått (finfördelat) så det går rätt igenom filtret. Även om jag backspolar direkt så kommer det tillbaka. Min pool är inte helt nedsänkt så jag sög upp det med slang kopplad till ett VP-rör (el installation) och la ut slangen på gräsmattan och sög med hjälp av hävert.

Man kan köra mot waste på filtret, men då har det gått åt flera kubik innan man är klar.

Det du ser är manganutfällning, ev. blandat med järn som ger en mera brun-grön färg. Mangan och järn förekommer ofta tillsammans. Ja vi använder samma metod för att få bort sådan utfällning, vi höjer vattennivån en bit och kör sedan dammsugning mot avlopp/waste för att få ut skräpet. Att köra dammsugning mot filtrering fungerar inte, utfällningarna åker rakt igenom filtret och ut i poolen igen.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Fylla Pool (egen brunn)
« Svar #13 skrivet: juli 23, 2021, 18:47:37:37 »
Hej,

Har aldrig behövt köra till Waste.

Lite lustigt med kommentarer om mangan- och järnutfällningar.
Inget problem för mitt normala sandfilter. Inte heller för kommunala sandfilter.

Fastnar i sandfiltret. Har aldrig haft problem med detta. Har man problem med detta kan det vara värt att titta in i sandfiltret.

Mangan ger vit-gul-brun-svart fällning beroende på pH och oxidationsmedel/klor. För mycket klor kan vattnet även bli rosa. Då går manganet genom filtret.

Handlar om rätt mängd klor och pH.

Järn har en förmåga (Vet att jag skrivit fel tidigare Erica) att även kunna ge grönt vatten vid högt pH.

Brukar vara orsaken till att vattnet är grönt vid nypåfyllning. Drar med sig en massa järn-2-3-joner från ledningsnätet tillsammans med lite högre pH så blir vattnet grönt. Lägre pH eller tillsats av klor får bort detta gröna.

Med vänlig hälsning
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Fylla Pool (egen brunn)
« Svar #14 skrivet: juli 23, 2021, 19:46:48:48 »
Hej,

Kommentar till mitt inlägg.

Mangan i vatten är inget roligt. Den har en förmåga att ha det som kallas för många oxidationstal.

Kan ha; 0, 2, 3 ,4 5-7.

Om den fäller ut beror av pH och hur mycket klor man tillfört. Tillför man för mycket klor blir den en lättlöslig jon som passerar alla sandfilter.

MVH
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Fylla Pool (egen brunn)
« Svar #15 skrivet: juli 23, 2021, 19:53:42:42 »
Vilket betyder att om man chockar sitt vatten för mycket blir manganet kvar.

MVH
Roger

Utloggad Bjorn_82

SV: Fylla Pool (egen brunn)
« Svar #16 skrivet: juli 25, 2021, 13:47:20:20 »
Mitt mangan är kolsvart. Jag antar att det är mangan åtminstone. Det har samma färg i handfatet/toastolen som i poolen. Kanske är det så att samma mangan åker runt sandfiltret för det är lite varje svart morgon, men det verkar inte byggas på och bli mer och mer vilket det borde då jag fyller på poolen från brunnen?

Jag backspolade varje dag när vattnet var bajsbrunt men sedan det klarnade upp så gör jag det en gång o veckan ungefär.

Utloggad Erica

SV: Fylla Pool (egen brunn)
« Svar #17 skrivet: juli 25, 2021, 14:29:58:58 »
Att kommunala bad inte har problem med mangan och järn beror på att de inte använder brunnsvatten eller annat vatten med så pass höga halter av dessa ämnen som kan finnas i brunnsvatten. Vi har testat att suga upp utfällt bottenslam med vanligt cirkulationsläge och efter några sekunder så ser man hur gojan sprutar in i poolen igen, efter att ha gått rakt igenom filtret. Givetvis finns det andra alternativ än att köra waste-läge för att lösa problemet. Det mest radikala är givetvis att skaffa ett rejält järn- och manganfilter till hela vattenanläggningen i fastigheten. Då hamnar ju aldrig ämnena i poolen. En annan lösning är att köra med flockningsmedel och på så vis klumpa ihop de partiklar som är alltför fina för att fastna i sandfiltret till partiklar av en storlek som gör att den "vanliga" dammsugningen fungerar ok. Vi har testat även denna variant och den fungerade hyfsat men inte perfekt, det allra mesta fastnade i filtret, en del blåstes igenom. Men att vi har höga järn- och manganhalter det visst ju om från början, motsvarande avlagringar lägger ju sig t.ex. i toalettankarna eller sköljs ut i rejäl mängd när vi rengör varmvattenberedarna. Som tur är är dock dessa ämnen mera retfulla besvär än några hälsoproblem. Manganutfällningarna blir svarta, järnet blir brunt i  tvättställ m.m. men under inverkan av kloret brun-grönt i poolen.

Vårt sandfilter som sådant fungerar utan anmärkning. Vattnet blir kristallklart efter några dagar och håller sig sedan rent. Vi behöver inte bottensuga särskilt ofta, men vi kan inte trots att det är en inomhuspool vänta hur länge som helst, då kommer just de där avlagringarna på botten - de rörs upp när man badar och återsamlar sig sedan.

Vi hade tidigare en annan vattentäkt, en annan typ av brunn. Där var järnhalterna ännu mycket högre, men i gengäld hade vi inget märkbart mangan. Efter extrema väderförhållanden blev dock den vattentäkten förstörd, humusämnen trängde in och vattnet blev otjänligt.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Fylla Pool (egen brunn)
« Svar #18 skrivet: juli 26, 2021, 20:15:11:11 »
Hej,

Mangan och järn är mycket vanliga problem med kommunala vatten.

Det går inte idag att jämföra egen brunn med kommunalt vatten.

I många fall är det inte någon skillnad.

Har själv kommunalt vatten, samfällighetsvatten och egen brunn med mycket mangan och järn.

Vidare tror jag skribenter missade mangans olika oxidationstal?

Lagom med klor blir det svart och hamnar i filtret. För mycket klor passerar de filtret.

Handlar om löslighet och oxidation.

MVH
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Fylla Pool (egen brunn)
« Svar #19 skrivet: juli 26, 2021, 21:38:22:22 »
Hej,
järn är sällan ett problem. Det är mangan som är orsaken till problem.
Mangan i brunn är inget problem. Problemet uppstår med klor.
Tror Erica har koll på oxidation- och reduktionspotential?

Problemet är mangans olika oxidationsvärde. Beror av pH och klorhalt.
När mangan är svart kommer det att fastna i filtret.

Är det svart i poolen är klorhalten perfekt.

Då fastnar manganet i filtret.

MVH
Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan