VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Kemikalier mindre pool?  (läst 903 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Funderar

  • Gäst
Funderar
Kemikalier mindre pool?
« skrivet: juli 07, 2021, 09:13:54:54 »
Vi har köpt en mindre pool på Biltema https://www.biltema.se/fritid/pool/uppblasbara-pooler/badpool-2000031101
Jag har utgått ifrån att man ska hantera denna med klor osv. Jag har köpt ett startpaket med kemikalier men gissar att det är för större pooler.
Fyllde på poolen igår, barnen tog ett snabbdopp och sedan satte jag på poolskyddet. Jag tror inte de kommer bada i den närmaste dagarna så jag har inte gjort någonting ännu. Den har en filterpump som vi inte kopplat in ännu.

Nu undrar jag, hur skall jag hantera denna pool?
Ska jag klorera med pulvret jag köpt, dosera för ca 2000 liter?
Finns det enklare sätt?
Kan jag vänta tills någon dag innan de faktiskt ska bada?


Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Kemikalier mindre pool?
« Svar #1 skrivet: juli 07, 2021, 11:56:43:43 »
JA du skall dosera enligt förpackningen rätt mängd till din vattenvolym och sprida detta i vattnet, vet inte hur det skulle kunna göras "enklare " ??

Man behöver inte chocka en sån liten pool , räcker du doserar för vanligt bruk o då är det helt ok att bada direkt


Funderar

  • Gäst
Funderar
SV: Kemikalier mindre pool?
« Svar #2 skrivet: juli 07, 2021, 12:32:06:06 »
JA du skall dosera enligt förpackningen rätt mängd till din vattenvolym och sprida detta i vattnet, vet inte hur det skulle kunna göras "enklare " ??

Man behöver inte chocka en sån liten pool , räcker du doserar för vanligt bruk o då är det helt ok att bada direkt



Tack så mycket för svar.
Så om jag låter den vara nu och de badar om några dagar först så kan jag klorera då eller bör jag göra det redan nu?

Utloggad nyburjare

SV: Kemikalier mindre pool?
« Svar #3 skrivet: juli 07, 2021, 12:38:25:25 »
om du vill ha rent vatten och undvika att det blir grönt och slemmigt skall du HELA tiden ha en viss klorhalt

Funderar

  • Gäst
Funderar
SV: Kemikalier mindre pool?
« Svar #4 skrivet: juli 07, 2021, 12:54:44:44 »
om du vill ha rent vatten och undvika att det blir grönt och slemmigt skall du HELA tiden ha en viss klorhalt

Tack, ja det vill jag ju men jag tänker om jag inte har möjlighet att göra det några dagar?
Slammar den igen så fort alltså?
Eller är det då man chockklorerar kanske?


Utloggad nyburjare

SV: Kemikalier mindre pool?
« Svar #5 skrivet: juli 07, 2021, 13:11:45:45 »
har du i klor och ett överdrag håller det dagar ! chock kan du göra om du tror det behövs , typ att det är rejält smutsigt , indikation på algbildning eller någon har bajsat i vattnet::)

Men om det blir grönt har du alger, kloret dödar alger men tar inte bort det grumsiga, dvs döda partiklar detta måste filtreras bort

Funderar

  • Gäst
Funderar
SV: Kemikalier mindre pool?
« Svar #6 skrivet: juli 07, 2021, 15:24:04:04 »
har du i klor och ett överdrag håller det dagar ! chock kan du göra om du tror det behövs , typ att det är rejält smutsigt , indikation på algbildning eller någon har bajsat i vattnet::)

Men om det blir grönt har du alger, kloret dödar alger men tar inte bort det grumsiga, dvs döda partiklar detta måste filtreras bort

Tack! Det har jag också något medel för i mitt startkit jag köpt  :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan