Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Limma PVC slang och ny Ventil Vilket inte blir tight och tätt  (läst 1373 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mojjen

Jag frös sönder avtappningsventilen i mitt spa i vintras. Det satt en 50mm Kulventil så jag köpte en ny för limning i samma dimension. När jag skulle montera så reagerade jag på att slangen ändå gick i väl lätt. Jag limmade med PVC Lim, och lät härda drygt ett dygn. Nu när jag provar så är det inte tätt. Tänkt att då måste det finnas någon special ventil (Kina spa) som är mindre. men icke alla jag hitta för limmade kopplingar är 50mm.
Jag reagerar också på att detta PVC Limmet (CH från Poolklubben) är lite mjukt lim ytan: men det är ju å andra sidan nytt. Limskarvarna från fabriken är stenhårda. Men det är 8år gammalt.

Är det någon som ahr erfarenhet att limma flexslang PVC. Använder man vanligt PVC Lim elelr skall det vara starkare saker typ Cement, som kan ta upp en skillnad på på ett par mm i diameters avvikelse.

jag kan inte byta slangen till en större. Den sitter väldigt svåråtkomligt med skumisolering mot bottenventilen.
« Senast ändrad: juni 05, 2021, 14:50:56:56 av mojjen »

Poolgiganten

Utloggad krille-spaman

SV: Limma PVC slang och ny Ventil Vilket inte tight
« Svar #1 skrivet: juni 04, 2021, 22:50:36:36 »
Vet du vart badet är köpt?
Kina baden brukar behövs en skarv.


Utloggad mojjen

SV: Limma PVC slang och ny Ventil Vilket inte tight
« Svar #2 skrivet: juni 05, 2021, 08:35:02:02 »
Vet du vart badet är köpt?
Kina baden brukar behövs en skarv.
Jag köpte direkt från Kina för ca 8 år sedan. Ventilen som krånglar ser ut som på bild.
Står 1,5" på Kranen.
På Ena kortsidan står det ocksaå1,5" men även DN40. Det har jag inte sett tidigare pga lim som jag nu skrapat bort. Ventilen jag köpte står dock också som DN40.

Utloggad mojjen

SV: Limma PVC slang och ny Ventil Vilket inte tight
« Svar #3 skrivet: juni 05, 2021, 10:45:46:46 »
Efter en del efterforskning, så kan jag konstatera att flexrör anges normalt utifrån innerdiameter. (iD) Rör med ytterdiameter oD.
Ytterdiametern styrs då av vilken godstjocklek man använt på slangen. Utifrån de tillverkare av flexrör för spa jag hittat så verkar det vanligaste vara 1-7/8" eller 1,9" Ytterdiameter vilket är ca 4,8cm. Det stämmer rätt väl med mitt rör. Uppenbarligen limmas dessa rätt ofta direkt i ventiler, som är avsedda både för fasta och flexibla rör. Så Frågan är varför det inte biter fullt hos mig. Kan det ha med limtyp att göra. Jag använder CH från poolklubben, Rengöringsvätska plus Lim. Vissa tillverkare kräver både rengöringsvätska och primer. Andra avråder primer på flexslang, då det mjukar upp för mycket. En riktig djungel. Tips och erfarenhet mottages tacksamt...

Utloggad krille-spaman

SV: Limma PVC slang och ny Ventil Vilket inte tight
« Svar #4 skrivet: juni 06, 2021, 08:43:30:30 »
Vad du borde göra är att ta ett grovt sandpapper 60 eller 80. Rugga upp yttan både på avstängningen och på slangen, där efter rengör du med pvc cleaner och där efter limmar du.

Att slangen inte är helt perfekt mot avstängningen gör inte så mycket, ibland kan rätt lim hjälpa dig.

Rekommenderar dig att du beställer hem följande dessa använder jag och mina anställda när vi göra reparationer på våra kunders bad.

WDF-05 PVC lim

Griffon Cleaner

Ch lim har vi använt ett par gånger men resultatet blir inte jätte bra enligt mig, därför kör vi på ett säkert kort.

Lycka till och hoppas det hjälper dig

Efter en del efterforskning, så kan jag konstatera att flexrör anges normalt utifrån innerdiameter. (iD) Rör med ytterdiameter oD.
Ytterdiametern styrs då av vilken godstjocklek man använt på slangen. Utifrån de tillverkare av flexrör för spa jag hittat så verkar det vanligaste vara 1-7/8" eller 1,9" Ytterdiameter vilket är ca 4,8cm. Det stämmer rätt väl med mitt rör. Uppenbarligen limmas dessa rätt ofta direkt i ventiler, som är avsedda både för fasta och flexibla rör. Så Frågan är varför det inte biter fullt hos mig. Kan det ha med limtyp att göra. Jag använder CH från poolklubben, Rengöringsvätska plus Lim. Vissa tillverkare kräver både rengöringsvätska och primer. Andra avråder primer på flexslang, då det mjukar upp för mycket. En riktig djungel. Tips och erfarenhet mottages tacksamt...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan