Prisfråga Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Livslängd poolpump  (läst 8536 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rögle

Livslängd poolpump
« skrivet: augusti 30, 2016, 20:08:42:42 »
Hej.
Har en poolpump Hayward. 760w o 13.5 kubik/H.
Poolen (Folkpool 8x4) är byggd 2009 och tror att pumpen är från 2009. Den låter värre än ett jumbojet, pumpen står i ett rum i källaren men hörs i hela huset. Är det någon som vet hur lång livslängd man ska räkna med på dessa pumpar?
Tar även emot övriga tips o trix

Poolgiganten

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Livslängd poolpump
« Svar #1 skrivet: augusti 30, 2016, 20:57:59:59 »
Hur låter den? Inte att den låter mycket utan vad är det för typ av ljud? Jag ser tre troliga orsaker till ljud:
* Strömningsljud från vattnet. Om något har kommit i vägen för vattnet och skapar turbulens. Hade inte varit min första gissning.
* Packning mellan motor och pump. Påminner lite om torrt glidlager. Kommer nog på andra plats bland mina gissningar.
* Torra (dvs osmorda) kullager i motorn. Kommer på första plats om jag måste gissa utan att ha hört.

Om du inte själv kan härleda vad för sorts ljud det är kanske du kan spela in och länka hit.
Sju år på pump tycker jag låter lite, men det är massa faktorer som spelar in. Är det en utomhuspool (används bara under sommarmånaderna) eller inomhus så den används året runt. Hur många timmar per dygn pumpen går. Hur förorenat vattnet är. osv.
Jag har ett gammalt spabad där sandfiltret är Hayward så man kan misstänka att pumpen också är det. Jag har använt pumpen i tre säsonger till utomhuspool plus att den har använts i ganska många år på ursprungsplatsen till spat innan det plockades ut. Jag misstänker min pump är körd mycket mer än sju år med, och jag har inga problem alls med ljud (däremot komprimerade packningar, men det är en annan historia).

För att återgå till din pump så är det torra lager så kan man plocka ner motorn och antingen smörja dessa eller byta kullager. Ganska enkelt för en normalhändig person, och egentligen har du inget att förlora. Pajjar du pumpen måste du köpa en ny, men det måste du i vilket fall som helst.  :D
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad aromata

SV: Livslängd poolpump
« Svar #2 skrivet: augusti 30, 2016, 22:28:22:22 »
Jag har en Pahlén på 0,55 kW från 1995. Den går än, men jag har bytt lager en gång. Då lät den illa och läckte lite vatten.

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Livslängd poolpump
« Svar #3 skrivet: augusti 31, 2016, 08:10:32:32 »
Dom brukar ju tappa rätt mycket tryck och flöde när dom börjar bli slitna, och om du har energi mätare så kan man ju kolla om watten ökat lr sjunkit mycket på sista tiden.
Ni som har energimätare, hur mycket watt förbrukar era pumpar i verkligheten i jämförelse med innehållsförteckningen????
Min 750w pump drar ca 550w.
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Livslängd poolpump
« Svar #4 skrivet: september 08, 2016, 21:29:41:41 »
Har du möjlighet att komma åt impellern för att dubbelkolla om det är skräp, gissar spontant på att det är ett lager som gett upp.

Sök på You Tube finns många exempel där på hur det låter t.ex:



Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Erica

SV: Livslängd poolpump
« Svar #5 skrivet: september 08, 2016, 21:42:05:05 »
Vår pump (Pahléns bronspump, 1.1 kW) började en gång att tjuta något fruktansvärt - som en plågad katt. Det visade sig vara en ytterst liten glasbit som tagit sig in (var så liten att den passerat silkorgarna) och sedan kilat sig fast i axeltätningen. När biten togs bort försvann ljudet.

Dom brukar ju tappa rätt mycket tryck och flöde när dom börjar bli slitna, och om du har energi mätare så kan man ju kolla om watten ökat lr sjunkit mycket på sista tiden.
Ni som har energimätare, hur mycket watt förbrukar era pumpar i verkligheten i jämförelse med innehållsförteckningen????
Min 750w pump drar ca 550w.

Det där säger inte att den tappat något p.g.a. åldring. Även om den är splitt ny så drar den oftast inte full effekt - det beror ju på hur mycket mottryck du har, ledningslängder, ditt filters motstånd vid ett visst flöde o.s.v. Centrifugalpumpar drar som mest effekt vid MINST motstånd i vattenkretsen, eftersom de då pumpar som allra mest vatten.

Utloggad Stroker

SV: Livslängd poolpump
« Svar #6 skrivet: september 14, 2016, 20:35:55:55 »
Jag har en Kripsol pump jag haft sedan poolstarten 2001 och den tuggar på fortfarande . Samma tryck som alltid Lika tyst som alltid och den har torrkörts en hel vecka medan jag var på semester och sandflitret spruckit Helt otrolig pump egentligen så när jag kunde buda på en ny likadan för några år sedan på en auktion köpte jag en som nu bara står och samlar damm..
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan