CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Limma pvc rör  (läst 17202 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Uffe

Limma pvc rör
« skrivet: augusti 07, 2014, 02:47:04:04 »
Ska koppla in nytt sandfilter. Måste fråga om att limma pvc rör. Är det något man kan göra själv eller ska rörpularen komma på besök.
Ska man ha pvc rör eller fungerar det med pvc slang?

Med vänlig hälsning
Uffe

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Limma pvc rör
« Svar #1 skrivet: augusti 07, 2014, 07:23:53:53 »
Det är mycket enklare att limma rör än slang så jag skulle gå på rör. Det klarar du själv, inga problem...


Köp PVC lim och PVC tvätt av bra kvalité. Gärna från någon poolfirma eftersom de oftast säljer bra grejer som fungerar för poolrör. Jag testade en gång med något lim jag köpte på Bauhaus men det släppte efter ett tag.


Tvätt sedan båda delarna med tvättmedlet och låt det avdunsta. Lägg på ordentligt med lim i kopplingen och se till att det täcker hela ytan, lägg tunnt med lim på röret och sen "skruvar" du ihop dem genom att vrida fram och tillbaka i små rörelser.
Låt torka 14 timmar innan du sätter på vattnet.
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Limma pvc rör
« Svar #2 skrivet: augusti 07, 2014, 07:57:32:32 »
Ska du ha dit unionskopplingar glöm inte att sätta dit ringen innan du limmar. Det biter efter ett par sekunder så du får inte loss det igen. Glömmer du ringen är det bara att kapa och börja om.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Limma pvc rör
« Svar #3 skrivet: augusti 07, 2014, 08:04:00:00 »
24 timmar skulle det vara... Redigera inlägg  verkar inte fungera via min telefon...
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad TommyC

SV: Limma pvc rör
« Svar #4 skrivet: augusti 07, 2014, 09:23:47:47 »
När jag limmade PVC-rör och slang var instruktionen att inte vrida utan trycka ihop kopplingarna rakt, snabbt och bestämt. Limmet biter väldigt snabbt. Ytorna som limmas ska mattas ner med slippapper, tvättas med t ex aceton och därefter appliceras rikligt med PVC-lim. Be om detaljerad instruktion där du köper limmet. Limmet jag använde hade instruktion på burken. Det är enklast att använda limburk med pensel i locket.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7264.msg59833#msg59833
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Uffe

SV: Limma pvc rör
« Svar #5 skrivet: augusti 07, 2014, 11:06:47:47 »
Då ska jag försöka mig på att fixa rören själv. Hade tummen mitt i handen tidigare men fick den opererad O0. Eftersom vi inte har någon poolfirma i lilla Sala så får jag väl åka till rörfirman i stan.
Återkommer med resultatet nästa vecka.
//Uffe

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Limma pvc rör
« Svar #6 skrivet: augusti 07, 2014, 11:45:54:54 »
Hittar du ingen rörfirma som har den här sortens rör med tillbehör får du beställa på nätet. Här är ett exempel.

http://www.dammbutiken.se/index.php?main_page=product_info&cPath=8_35&products_id=106
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Limma pvc rör
« Svar #7 skrivet: augusti 07, 2014, 12:13:14:14 »
Vanliga rörisar har ofta dålig koll på vad som gäller för pooler. Det har förekommit att de installerat kopplingar av metall vilket inte ska förekomma i poolens cirkulationssystem. Om inte rörfirman har full koll på pool så är det troligen bättre att du beställer det du behöver från någon beprövad nätbutik.

Undvik gärna de tvära 90-graders böjarna som de flesta butiker säljer. Någon enstaka är väl inget problem men blir det många så blir det onödigt stort tryckfall av böjarna. Dammbutiken är en av få butiker som har mjuka böjar: http://www.dammbutiken.se/index.php?main_page=product_info&cPath=8_30&products_id=104

Det går även att göra mjuka böjar med PVC-slang om man föredrar det men slangen är ganska besvärlig att böja snyggt. De vanliga dimensionerna på rör och slang är 50 mm. Gängor är oftast 1 1/2 tum. Websidorna med kopplingar upplevs som ganska röriga men de innehåller oftast många fler dimensioner än vad vi behöver.

Sätt avstängningsventiler så att det enkelt går att separera komponenterna i pumprummet från poolen när något behöver lossas för service.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Uffe

SV: Limma pvc rör
« Svar #8 skrivet: augusti 07, 2014, 22:46:23:23 »
Tack för alla tips. Beställer från Dammbutiken, ser ut att vara bra Pricer också!
Med vänlig hälsning
Uffe

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Limma pvc rör
« Svar #9 skrivet: augusti 08, 2014, 19:12:43:43 »
En liten inflikning, beställde lite rör och kopplingar från dammbutiken onsdag eftermiddag. Idag Fredag förmiddag så kom DHL med grejorna. :)
Förskottsbetalade med kort.
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag