VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pool i bergsskreva  (läst 8770 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad besk

Pool i bergsskreva
« skrivet: juni 23, 2008, 20:05:12:12 »
Hej
Jag har en bergskreva på min tomt som kan bli en bra pool. Berget har en del slag och sprickor som jag skall försöka täta med betong och tätningsmedel typ sika. I övrigt kommer all annat tillbehör att användas för att få ett bra badklimat. Var tror ni?

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Pool i bergsskreva
« Svar #1 skrivet: juni 23, 2008, 20:44:53:53 »
Hej o välkommen.  :)

Livingstone håller på att bygga direkt i/på berget. Kolla hans tråd.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=796.0
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad besk

SV: Pool i bergsskreva
« Svar #2 skrivet: juni 23, 2008, 22:56:17:17 »
Tack för tipset.  <love> Skall bli spännande att följa tätheten från berget och i berget. För slagen, sprickorna, i berget kan ge vattentryck från ovanliggande avvattningsytor alt. läckage ut från poolen?
Om man lägger ut duk med vatten som läcker in underifrån (från berget) så kan väl duken börja lyfta om vattenytorna närmar sig på undersidan och i duken?
 

Utloggad janne12

Pool i bergsskreva
« Svar #3 skrivet: april 23, 2010, 22:51:08:08 »

 Här är ett annat poolprojekt som började 2007 och nu har varit igång i två somrar.
http://picasaweb.google.se/jan.cardell/Poolen#
Den är byggd rätt på berget , placeringen fick visserligen anpassas lite pga sprickbildning. Dvs jag har berget helt som botten och har gjutit den med specialbetong och armering . Den är ca 1,8 m i framkant och 0,5 m längst och rynner 17000l  Den är ca 4*4 m men helt lagom ,inget för långsim i och för sig. Detta kan kanske bli lite inspiration till någon att försöka. Jag bistår gärna med råd och tips. Betongytan behandlades med en special massa före mosaiksättningen se bildsviten. Vi har två gummimattor som ligger på en Friggebod för uppvärmning men solen ger mycket värme eftersom den ligger i huvudsak över mark. När jag började konstaterade jag med ett spett att om jag grävde ca 0,5 m längst ner så hade jag berget där också.
Skulle ni ha tankar på att göra ett liknade projekt så hör av er.
Total kostnad med gjutning, pump,filter , värme etc blev ca 30.000kr. Allt arbete gjorde jag själv och tog ca 4 månader med långa avbrott. Formen och att sticksåga för att följa berget var det som tog längst tid

Utloggad zek

SV: Pool i bergsskreva
« Svar #4 skrivet: april 24, 2010, 07:35:15:15 »
Inga problem med frostsprängningar i mosaiken ?
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad janne12

SV: Pool i bergsskreva
« Svar #5 skrivet: april 25, 2010, 10:58:58:58 »
Inga problem med frostsprängningar i mosaiken ?
Nej två vintrar utan problem . Jag högtrycks spolar den oxå eftersom jag har stora träd som lägger mycket pollen och löv i bergskrevorna i botten.
Det är vattentät betong Frostbi C32/40 som efter uttorkning behandlades med Seccoral därefter sattes mosiken med Super-E fix och Megafog från PCI. Mosiken var billig från Hornbach

Utloggad Daphne

SV: Pool i bergsskreva
« Svar #6 skrivet: april 25, 2010, 12:17:07:07 »
Shit, vad fint! O0
Poolstores Flexipool 4x8 m Roman-end trappa, Carraraliner, Zodiac Tri Mid Saltklorinator, Fairland VP samt ett Klasik No Line Tak!

Utloggad ottohans

SV: Pool i bergsskreva
« Svar #7 skrivet: april 26, 2010, 13:39:20:20 »
Snyggt !! gillar ditt sätt att bygga  :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag