VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hotsplash värmepump  (läst 2035 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MickeM

Hotsplash värmepump
« skrivet: juni 20, 2018, 16:44:27:27 »
Hej! Chansade och köpte denna billiga värmepump https://www.jula.se/catalog/fritid/fritidsaktiviteter/pooler-och-tillbehor/pooluppvarmning/poolvarmepump-005437?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
och har kört den en vecka nu och har bara fått upp tempen till 22-23 grader. Har inget överdrag och vädret har inte varit det bästa senaste tiden men vad jag har läst så borde det gå att få upp den till 26 grader åtminstone. Kan det vara något galet eller kan man inte  förvänta sig mera? Poolen rymmer 7000 kubik och det ska den klara av. Kanske blir bättre när jag får poolöverdraget?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Hotsplash värmepump
« Svar #1 skrivet: juni 20, 2018, 17:44:07:07 »
7000 kubik - det är mer än dubbelt så mycket som en olympisk tävlingsbassäng. Du menar kanske 7 m3 - en liten pool i så fall? Enligt Julas data är värmepumpen avsedd för pooler på max 10 m3 -= 10000 liter. Värmeeffekten är bara 2.45 kW - värmepumpar för större pooler är ofta på 9-15 kW.

Det att du saknar överdrag gör enorm skillnad - i genomsnitt går det då åt tre gånger så mycket värme och blåser det ordentligt blir siffran ändå mycket högre.

Ja täcker du över din pool när det inte badas så får du en helt annan situation och då kommer du säkert att få upp temperaturen.

Utloggad MickeM

SV: Hotsplash värmepump
« Svar #2 skrivet: juni 20, 2018, 20:23:33:33 »
Tack för svar! Ja jag menade naturligtvis 7000 liter 😀 Ja värmepumpen är nog i minsta laget men jag tror  också att ett överdrag kommer hjälpa till en hel del. Ska bli spännande att se vilken effekt det har.

Utloggad TommyC

SV: Hotsplash värmepump
« Svar #3 skrivet: juni 20, 2018, 20:38:51:51 »
Du har 18% högre värmeeffekt per volym än vad vi har. Vi har 31 grader i vattnet nu. Ett hyfsat överdrag kommer att göra stor skillnad.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan