CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: När chockklorera inför uppstart?  (läst 11073 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Malaga

När chockklorera inför uppstart?
« skrivet: maj 14, 2012, 12:02:35:35 »
Startade uppvärmningen av poolen igår. Då var det 9 grader i poolen.
Vid vilken temperatur ska man chockklorera inför säsongen?
Ska man ha några klortabletter i tills vidare?

Poolgiganten

Utloggad DJME

SV: När chockklorera inför uppstart?
« Svar #1 skrivet: maj 14, 2012, 15:35:20:20 »
Jag startade upp min pool för några veckor sedan då vattentemperaturen började krypa upp mot 8-9 grader. Chockklorerade då eftersom det började bli grönt. Annars sägs det att det inte växer något förrän temperaturen kommer upp över 10 grader, i mitt fall var det i trappen det började växa och mest troligt på grund av att solljuset kom åt där då jag inte fått tummen ur och beställa nån trappflik ännu.

/Mikael
Thermopool 8x4 med glasfibertrappa och GT hylla.
Brilix Jetswim
Brilix THP120
Zodiac TRI 18
2xLED RGB

Utloggad Fia

SV: När chockklorera inför uppstart?
« Svar #2 skrivet: maj 14, 2012, 19:34:01:01 »
Vi chockar direkt när vi öppnar oavsett temperatur i vattnet.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad aromata

SV: När chockklorera inför uppstart?
« Svar #3 skrivet: maj 14, 2012, 22:53:07:07 »
Vi chockar aldrig så länge som vattnet är klart eftersom klart vatten är ett tecken på att det är ok. I likhet med DJME chockar vi om vi får alger.

Utloggad nyburjare

SV: När chockklorera inför uppstart?
« Svar #4 skrivet: maj 22, 2012, 08:50:03:03 »
Låter inte helt rätt, kloret har mer till uppgift än att hålla alger borta,bakterier,smuts mm,själv skulle jag aldrig våga låta det gå så långt att alger skulle vara en indikerare på hur jag skall tillsätta kemikalierna


uote author=aromata link=topic=7792.msg56961#msg56961 date=1337028787]
Vi chockar aldrig så länge som vattnet är klart eftersom klart vatten är ett tecken på att det är ok. I likhet med DJME chockar vi om vi får alger.
[/quote]

Utloggad aromata

SV: När chockklorera inför uppstart?
« Svar #5 skrivet: maj 22, 2012, 09:06:39:39 »
... själv skulle jag aldrig våga låta det gå så långt att alger skulle vara en indikerare på hur jag skall tillsätta kemikalierna

Nä, inte jag heller och därför klorerar jag regelbundet som alla andra. Men om jag har slarvat, varit bortrest eller missat skötseln av andra anledningar kan jag tänka mig att chocka, inte annars.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: När chockklorera inför uppstart?
« Svar #6 skrivet: maj 22, 2012, 09:28:49:49 »
Jag chockar vid uppstart, ju kallare vatten desto mindre klor går det åt för att få bra effekt av chockkloreringen - det är i alla fall min erfenhet.
Man måste chock med mycket mer klor om det börjat växa...
Sen håller jag nivån på en bra nivå 1-3 ppm) med hjälp av puckar, chockar bara igen om det blir grumligt, eller om jag börjar få synbara nivåer av bundet klor på teststickan.

Chockklorering med flytande (natriumhypoklorit) klor tycker jag fungerar bäst, det ger snabbt skyhöga klornivåer, men avklingar också mycket snabbt, så man kan som regel bada morgonen efter man chockat.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad deppa

SV: När chockklorera inför uppstart?
« Svar #7 skrivet: maj 22, 2012, 10:26:50:50 »
Mäter ORP (Redox) som enkelt visar hur bra vattnet är på att desinficera. Det kan ju vara väldigt bra utan klor beroende på omständigheterna. Mäter det i Realtid. Vid uppstart var vattnet 8 grader varmt och hade ett ORP på ca 800mV vilket innbar att jag inte behövde klorera alls. När tempen närmade sig 15 sjönk den till strax över 600 och då lade jag i en veckopuck. Efter två dagar var dock värdet ca 750 så jag plockade ur pucken. Nu kör jag klorinatorn på lägsta effekt ett par dagar sen klarar sig vattnet ett tag. Displayen inomhus visar när det behövs mer. Mäter man klor så säger det ju bara hur mycket klor man har inte hur vattnets sanitet är. Det är ju många faktorer som spelar in. Eftersom jag har saltvatten så gör detta också att ORP värdet stiger och vattnets förmåga att desinficera är bättre än utan salt. På detta sätt spelar det ingen roll om man använder klor eller andra medel då det är vattnets förmåga att desinficera som mäts. Undrar om detta inlägg hör hemma någon annastans.
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Utloggad aromata

SV: När chockklorera inför uppstart?
« Svar #8 skrivet: maj 22, 2012, 12:55:44:44 »
Vad har du för instrument för detta?

Utloggad deppa

SV: När chockklorera inför uppstart?
« Svar #9 skrivet: maj 22, 2012, 18:32:22:22 »
En Omeo. Läs mer på http://www.so-blue.fr/products/productOmeo. Man har en trådlös display inne där man läser av vattnet i realtid. Man kan även läsa av via sin mobil samt få larm om gränsvärden överskrids. Den är ganska dyr men köper man en pool är det inte så mycket med tanke på vad en ordentlig pool kostar.
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag