Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Defekt kontrolsystem - koppla själv  (läst 988 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Defekt

  • Gäst
Defekt
Defekt kontrolsystem - koppla själv
« skrivet: maj 21, 2018, 15:01:10:10 »
Hej,

Köpte ett begagnat spabad (via auktion) som skulle fungera, men jag får inget liv i den.  <help>  :'(

Jag tror att det är fel på styrsystemet (elektronik-box) alternativt på kontrolpanelen men ett nytt sådant kostar 10.000:-, plus montering.

De 4 pumparna jag har i mitt spa går alla på 230V.
Jag tänker mig att koppla dessa via en vanlig 230V strömbrytare istället.  (eventuellt får jag ha en strömbrytare per fas)
På så sätt får jag ju ändå liv i pumparna. Det jag inte kan göra är att styra det via kontrollpanelen men det känns lite som skit samma.

Värmaren hade jag kunnat koppla på samma brytare som cirkulations-pumpen; alternativt lägga värmaren på en separat brytare med "timer" funktion.

Några tankar på detta?  ::)




Poolgiganten

Utloggad Teknikern

SV: Defekt kontrolsystem - koppla själv
« Svar #1 skrivet: maj 25, 2018, 10:10:07:07 »
Jag håller på att bygga eget system av samma anledning, det blir ett moduluppbyggt system så skulle en av termostaterna paja tex. kan detta kortet lätt bytas ut, pumpcyklerna blir hårdkodade a ĺa "flytta en jumper för antal timmar cirk.pumpen ska gå" osv.

Nya systemet är caddat från scratch och är tänkt att helt kunna ersätta styrsystemet. jag skickar med en bild på färdiga högspänningskortet där reläna är från gamla kassa kortet, dom var hela så dom är bara överflyttade.

Badet har körts hela vintern med cirk.pumpen gående konstant och tempkontrollen har skett med en termometer och eftersom badet värms exakt 2 grader per timme av värmaren är det ju skitlätt att beräkna dess gångtid och sköta det hela manuellt innan styrsystemet blivit klart.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag