VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Dyrt pumpbyte  (läst 9781 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lassse

SV: Dyrt pumpbyte
« Svar #10 skrivet: februari 20, 2018, 09:52:03:03 »
Konstigt att dom vill ha pumpen?
Dom kanske vill kolla att den är trasig.

Lätt att vara efterklok,men tur att du hade försäkring som sagt !

Poolgiganten

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Dyrt pumpbyte
« Svar #11 skrivet: mars 28, 2018, 21:19:40:40 »
Ibland känns det nästan som att det är en fördel att ha ett kinabad och ha med i kalkylen från början att man kan åka på ett och annat pumpbyte. Min DXD cirkulationspump har gått felfritt i tre år nu och kommer förhoppningsvis fungera ytterligare ett par år. Men när den väl går sönder köper jag en ny för 3000:- och byter den själv. Det är billigt att vara snål ibland. :)

Utloggad Teknikern

SV: Dyrt pumpbyte
« Svar #12 skrivet: mars 29, 2018, 10:38:13:13 »
Eller också byter du lager och tätning när den börjar morra, billigare än så blir det inte och det är definitivt ingen raketforskning och det enda specialverktyg som behövs är en lageravdravare,,,,,,eller ett skruvstycke och lämpliga skrotbitar att spänna upp som "brygga" och så tar man hammare och dorn och knackar ur axeln ur lagren. Sätten äro många och knepen desto fler.  ;)

Utloggad Telekiter

SV: Dyrt pumpbyte
« Svar #13 skrivet: mars 29, 2018, 11:19:20:20 »
Eller också byter du lager och tätning när den börjar morra, billigare än så blir det inte och det är definitivt ingen raketforskning och det enda specialverktyg som behövs är en lageravdravare,,,,,,eller ett skruvstycke och lämpliga skrotbitar att spänna upp som "brygga" och så tar man hammare och dorn och knackar ur axeln ur lagren. Sätten äro många och knepen desto fler.  ;)

Men om ex axeln har blivit rostig och läcker pga det så går det väl inte renovera genom att bara byta tätningar och lager?

/Urban.

Utloggad Telekiter

SV: Dyrt pumpbyte
« Svar #14 skrivet: mars 29, 2018, 11:21:19:19 »
Ibland känns det nästan som att det är en fördel att ha ett kinabad och ha med i kalkylen från början att man kan åka på ett och annat pumpbyte. Min DXD cirkulationspump har gått felfritt i tre år nu och kommer förhoppningsvis fungera ytterligare ett par år. Men när den väl går sönder köper jag en ny för 3000:- och byter den själv. Det är billigt att vara snål ibland. :)

Fast en Waterway-pump (cirkulationspump!) kostar ju runt 3500-4000 kr så det är ju inte mycket mer än DXD.

/Urban.

Utloggad Teknikern

SV: Dyrt pumpbyte
« Svar #15 skrivet: mars 30, 2018, 23:52:11:11 »
Men om ex axeln har blivit rostig och läcker pga det så går det väl inte renovera genom att bara byta tätningar och lager?

/Urban.
Då får man idka lite bearbetning, svarva mer axeln en liten aning och svarva en rostfri hylsa i rätt dimension som man limmar fast på axeln. Jag garanterar att det blir bra och tätt och att det håller,.

*Ja jag har egen bearbetning i huset så därför ser jag sånt här som ett icke-problem.*

Utloggad TheSwede

SV: Dyrt pumpbyte
« Svar #16 skrivet: mars 30, 2018, 23:57:11:11 »
Problem 1 man ska känns någon som har en svarv. :D

Utloggad Teknikern

SV: Dyrt pumpbyte
« Svar #17 skrivet: mars 31, 2018, 21:06:16:16 »
Lösning, man köper en svarv, problem solved!  O0

När jag muckade från lumpen 1980 köpte jag en svarv för muckarbidraget som dom andra söp bort på en Ålandsbåt, den svarven har jag kvar än och den används precis hela tiden och är en av dom bästa investeringar jag gjort, den formligen spottar ur sig pengar varenda gång den körs igång då jag näst intill blev självförsörjande på reservdelar samt kan svarva grejer åt andra också.  :)

Utloggad TheSwede

SV: Dyrt pumpbyte
« Svar #18 skrivet: mars 31, 2018, 23:34:15:15 »
Problem 2 man ska kunna använda den. Sålde en gs195 å en abena fräs för ett tag sedan. Fick 120 000 för dom plus allt.

Utloggad Telekiter

SV: Dyrt pumpbyte
« Svar #19 skrivet: april 03, 2018, 10:53:03:03 »
En svarv är inte heller gratis att köpa och ska man köpa den för enbart detta syfte har jag svårt att se både poängen och ekonomin i det. Man ska ha plats och kunskap dessutom, det är deffinitivt inte "bara att". Eller syftar dina kommentarer runt detta till att marknadsföra dig själv (det är ju inte första ggn du lämnar sånna här kommentarer) så du kan göra lite bussiness?

/Urban.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan