CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Frysskada på tomt utespa vid få minusgrader - hur stor risk?  (läst 2628 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad smultronpajen

Hej, har några frågor som jag tänkte att någon kanske kunde ge ett bra svar på.

Jag har nyligen köpt ett begagnat Sundance-utespa, och omständigheter har gjort att jag inte har haft möjligheten att fylla på det med vatten efter att vi hämtade hem det för några veckor sedan. Jag bor i södra sverige och det har nu stått utomhus utan vatten med lock på. Jag har inte dammsugit det med våtdammsugare eller liknande, utan förra ägaren tömde bara ut det innan vi fraktade.

Jag har ju hört att man inte skall låta det stå längre perioder utan vatten (speciellt vid minusgrader), men vem trodde att det skulle bli så kallt i mitten av april?

Allt gick ju enligt plan, men nu har det ju senaste dagarna varit runt nollan några nätter (eventuellt 2-3 minus som kallast några timmar på natten), men runt 8 plusgrader på dagarna.

Jag får möjligheten att starta upp det någon gång i juni, så kommer ju låta det "värmas upp" eller vad man ska kalla det.

Nu till några frågor när ni vet omständigheterna..
Finns det risk att det är helt trasigt och inte fungerar, eller är det en liten risk med tanke på att det är så kort tid det är kallt?
kan det vara enstaka pumpar/munstycken som har gått sönder, går det isåfall fortfarande att bruka?
Vad kan en eventuell frysskada kosta att åtgärda?

Klart man blir lite nojig när man inte vet om det kommer fungera som man hade tänkt... :'(

Tacksam för svar.


« Senast ändrad: april 18, 2017, 09:57:09:09 av smultronpajen »

Poolgiganten

James Johansson

  • Gäst
James Johansson
SV: Frysskada på tomt utespa vid få minusgrader - hur stor risk?
« Svar #1 skrivet: april 29, 2018, 14:52:36:36 »
Enstaka timmar med få minusgrader borde inte betyda något. Det är isolering i spabadet och det ska vara riktig otur om något hinner frysa på den tiden...
Men det blir först när du startar det som du vet helt säkert.
Men jag skulle sova gott på natten om jag vore du, risken låter liten.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag