VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Starta filtering utan värmepump inkopplad  (läst 965 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rusty

Starta filtering utan värmepump inkopplad
« skrivet: maj 11, 2020, 11:43:33:33 »
Jag har alla komponenter (pump, sandfilter, saltklorinator) inkopplade till poolen som jag nu ska starta upp för första gången någonsin.
Jag har inte värmepumpen inkopplad än så jag är lite fundersam på hur jag startar filtrering och cirkulation utan att vattnet transporteras ut till värmepumpen som står på sin plats men utan slangar inkopplade till övriga utrustningen.
Jag har två lägen på mitt Hayward-sandfilter som heter "filter" samt "cirkulation", vad är skillnaden på dessa?
Jag vill ju filtrera vattnet som är ganska så skitigt så jag antar att jag bör köra "filter", vad är skillnaden mot endast "cirkulation"?

Hur drar jag igång och filterar vattnet utan att ha värmepumpen inkopplad är väl huvudfrågan.
Tack på förhand 

Poolgiganten

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Starta filtering utan värmepump inkopplad
« Svar #1 skrivet: maj 11, 2020, 12:04:50:50 »
Jag har alla komponenter (pump, sandfilter, saltklorinator) inkopplade till poolen som jag nu ska starta upp för första gången någonsin.
Jag har inte värmepumpen inkopplad än så jag är lite fundersam på hur jag startar filtrering och cirkulation utan att vattnet transporteras ut till värmepumpen som står på sin plats men utan slangar inkopplade till övriga utrustningen.
Jag har två lägen på mitt Hayward-sandfilter som heter "filter" samt "cirkulation", vad är skillnaden på dessa?
Jag vill ju filtrera vattnet som är ganska så skitigt så jag antar att jag bör köra "filter", vad är skillnaden mot endast "cirkulation"?

Hur drar jag igång och filterar vattnet utan att ha värmepumpen inkopplad är väl huvudfrågan.
Tack på förhand

Om du har satt in en bypass  till din värmepump så stänger du bara tillopp och retur från värmepumpen och låter bara själva bypassen vara öppen då kommer inget vatten ut till värmepumpen. och har du inte gjort avsättningar till värmepumpen än så är det ju inga bekymmer.

Filtret ska vara inställt på filrer jag i annat falt cirkulerar du bara vattnet utan filrtering och då får du ju ingen effekt av filtret.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad rusty

SV: Starta filtering utan värmepump inkopplad
« Svar #2 skrivet: maj 11, 2020, 12:12:36:36 »
Tack för svar!
Jag har en bypass inkopplad men avstängningsventilerna för in och utlopp till VP sitter monterat löst direkt på VP alltså inget rör mellan bypass ventilen och in/utlopp till VP. Sålänge jag inte har någon slang från bypassventilens anslutande rör ändra fram till venttilerna för in/utlopp till VP så kan jag nog inte filtera heller.

Som jag förstår ditt svar så dödar man ju bara in och utlopp till VP för att kunna filtrera utan värme men där saknar jag som sagt två slangar idag, en mellan inlopp VP till bypass samt en mellan utlopp VP till bypass.
Verkar mitt resonemang vettigt?
« Senast ändrad: maj 11, 2020, 12:37:04:04 av rusty »

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Starta filtering utan värmepump inkopplad
« Svar #3 skrivet: maj 11, 2020, 13:18:26:26 »
Tack för svar!
Jag har en bypass inkopplad men avstängningsventilerna för in och utlopp till VP sitter monterat löst direkt på VP alltså inget rör mellan bypass ventilen och in/utlopp till VP. Sålänge jag inte har någon slang från bypassventilens anslutande rör ändra fram till venttilerna för in/utlopp till VP så kan jag nog inte filtera heller.

Som jag förstår ditt svar så dödar man ju bara in och utlopp till VP för att kunna filtrera utan värme men där saknar jag som sagt två slangar idag, en mellan inlopp VP till bypass samt en mellan utlopp VP till bypass.
Verkar mitt resonemang vettigt?

Ok jag förstår ditt problem då. vad är det som hindrar dig att dra rören fram till VP?
svårt när jag inte vet hur din installation ser ut med avstånd och placering. men vid filtret där du senare ska koppla in VP kan du inte köpa extra ventilgen  på de avsticken?
Dessa ventiler mår inte bra av att vara ute på vintern bara så du vet så om du kan andra och ha dom frostfritt så är det ju en fördel annars får du skruva ner och ta in dom.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan