VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Plötsligt högt klor  (läst 3742 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jeanetteU

Plötsligt högt klor
« skrivet: juni 19, 2022, 08:37:57:57 »
Hej,
Andra säsongen med pool och inte riktigt fått flyt på det ännu

Vi har en terasspool, 2,5m3, 33C, glas i filtret som går dygnet runt.
Egen brunn utanför Uppsala dock totalhårdhet råvatten 5,2 dH så inte så hårt vatten. pH råvatten = 8,4

Använder produkter från Swim-Fun.
Mäter med PoolLab 1.0

Har lite svårt att hålla uppe klorhalten, i regel är den låg när jag kollar så vi har väl inte fått till rätt rutin på användningen av Week tab klor.

12/6 var Clf=0,28 ppm och många hade badat så jag hade i en chockklor i flytande dispenser den 13/6.

14/6 Mätte kl 06:30 Clf=3,1 ppm, Cyanur=25 ppm, pH=7,35
kl 11:00 tillsatte jag 2 st week tab (dos ska egentligen vara 1,25 tab)

16/6 kl 14 Clf=9,7 ppm.     Hur kommer det sig att kloret plötsligt blir så högt? Bara 2 weektab brukar inte ge denna nivå och chockloret hade ju sjunkit redan? Samma sak hände förra året, då chocklor följdes av weektab.

För att kunna bada använde jag 31 g Antiklor och
kl 17,25 var Clf= 1,62 ppm

Provtog nu idag
19/6 kl 8:00
Clf=0,05 ppm (kloret slut i dispenser)
pH=7,43
Cyanur=37ppm
Alkalinitet 166 ppm

Hur ofta borde vara rimligt att lägga i weekklor? Det borde ju klara hålla klorhalten om vi får till intervallen av tillsats, eller? Går det åt extra snabbt då vi nu har de så pass varmt i vattnet?
Alkaliniteten är det ett problem när det är 166 ppm?
pH stiger ofta något så jag får använda pH minus vid påfyllning av vatten och någon gång däremellan.


Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Plötsligt högt klor
« Svar #1 skrivet: juni 19, 2022, 11:00:51:51 »
Därför att du skall inte använda dispenser när du chockklorar, hör på ordet Chock ! det skall tillsättas upplöst från en spann o chocka vattnet direkt och inte "puttas ut" lite långsamt eller då o då

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Plötsligt högt klor
« Svar #2 skrivet: juni 20, 2022, 20:15:57:57 »
Hej,

Tänker på dina tidigare problem med hög alkalinitet och CYA. Vidare mjölkigt vatten.

Hoppas det är löst nu? Kalk som är utfällt hamnar inte i en mätning. Tyvärr kan den höja pH och öka alkalinitet med ditt klor. Använder du då kalciumhypoklorit som chock är risken att vattnet blir mjölkigt. Alltså kalken återbildas.

Men nu ditt nya problem. Du har 100% rätt i det du kan mäta. Dina 2 tabletter har en total frittklor på 14,4 ppm FC. Du ligger lite under där i din mätning. Troligen löstes tabletterna fort upp och hann förbrukas till viss del. Vidare genererar dessa två tabletter i CYA i ditt bad på 8,8 ppm. Vilket betyder att 25+8,8=33,8, ca 34 ppm. Du skriver 37ppm. Kanske inte en perfekt mätning eller att diklor har använts som chock? Ökar då också CYA.

Sen använde du antiklor på 31gram. Vilket skulle sänka din klorhalt med 14ppm.

Mitt råd med denna är att ta hälften. Låt vattnet ha lite högre klorhalt en tid. Inget bekymmer med bad.
Naturligt är om du har dessa tabletter är att pH sjunker. Kan vara så att din alkalinitet som är hög är orsaken till ditt pH som ökar.

Vidare bra information från din sida.
Roger

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Plötsligt högt klor
« Svar #3 skrivet: juni 21, 2022, 08:02:19:19 »
Det blir ju uppenbart för hög klorhalt om du lägger i två veckopuckar på en gång, lägg istället i en åt gången med kanske 3 dagars mellanrum. (Det får vi göra som också ligger på 32,5 till 33 grader i poolen)
Med så hög temp i vattnet löser puckarna upp sig fortare än vad tillverkarna designat dem för, som regel ligger ju alla rekommendationer vad gäller värmen att man inte skall ha varmare än 28 grader, med 33 grader i vattnet löser de nog upp sig dubbelt så fort, och genererar dubbelt så hög klorhalt som du vill ha.
Använd CYA-fritt klor så snart CYA ligger inom 10-30 PPM.
Har du över 30-50 ppm så måste klorhalten annars hållas högre än "rekommenderat" på burkarna.

I vår pool har vi i en tempostick var 3-4 dag, och om det badas mycket några dagar på raken så kan vi behöva ligga i dubbla temposticks, eller plussa på med lite chockklor för att hålla uppe nivåerna.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad jeanetteU

SV: Plötsligt högt klor
« Svar #4 skrivet: juni 21, 2022, 10:28:33:33 »
Tack för era svar!

Jag lade i en weekklor tab i dispensern den 19/6 skulle ha mätt och kollat att Clf gick upp men glömde det. Mätte nu idag och då är Clf=0,45 ppm och det finns lite kvar av tab i dispensern.

Tar tillbaka mitt tidigare problem med mjölkigt vatten det var nog snarare grumligt. Fick samma nu i år när många badat och kloret var för lågt, chockklorerade och det försvann på ett par dagar.

Hur viktigt är det att lösa upp Chockkloret i en spann, jag var lite lat och tänkte att jag får ju en större konc.gradient som borde öka sönderfallet om jag lägger det i dispensern. Och jag ser ju att den sönderfaller direkt den kommer i poolen.

Att använda cyafritt klor funderade jag på förra året men då var det väl större risk att kalk faller ut? Vi har inte hårt vatten men vi får i hushållet mycket kalk i duschar osv då vi också har högt pH som gör att det lätt faller ut, trots att vi har avhärdare för inkommande vatten. Är det värt att testa cyafritt trots kalken? (har hög alkalinitet i poolen)

Roger: menar du att jag ska ta hälften av Antiklor om jag ska använda det?

Utloggad nyburjare

SV: Plötsligt högt klor
« Svar #5 skrivet: juni 21, 2022, 11:59:45:45 »
En tab fyller inte samma funktion som chockklor även om den löses upp snabbt , den ger inte samma höga klorchock direkt som man vill uppnå .och inte tillräckligt högt

Använd riktigt chockklor där detta står burken , lös upp den mängd som rek efter hur många kubik du har i en spann med varmt vatten rör ordentligt tills allt pulver är upplöst slå detta i polen , klorhalten sticker direkt o så skall det vara , man kan bada men jag brukar undvika detta på ett par dagar .

Efter en sån chock brukar jag inte börja med puckar igen förens efter nån vecka , därefter 1 puck var 3 dag , beroende på om jag öppnar påsen helt eller klipper av hörn

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Plötsligt högt klor
« Svar #6 skrivet: juni 22, 2022, 21:30:10:10 »
Hej Jeanette,

Du har helt rätt om gradient om du tillsätter kloret i skimmern. Ska man chocka får du högre klorhalt direkt på ditt sätt. Samma sak med en klorinator. Där är gradienten stor. Därför har man sällan problem med bundet klor om man har klorinator.

Använder du kalciumhypoklorit kommer det att fällas ut kalk tillsammans med hög alkalinitet och hög temperatur. Har du sandfilter brukar det lösa sig på så sätt att kalken hamnar där. Har varit diskussioner tidigare om glas eller sand?

Kan vara så att sand är bättre än glas att hantera kalk som bildas? Bollar funkar inte alls i detta avseende.
Ett problem med CYA-baserade puckar eller tabletter är svårigheten att bli av med bundet klor. Krävs mer klor som chock.

Jag skulle prova med kalciumhypoklorit eller klorin.

Bestäm vilken CYA-nivå du vill ligga på. Sluta sen med ditt CYA-baserat klor då och använd sen annat klor.
Tänk på kvoten CYA och FC får inte bli 20. Då har du det som många kallar klorlås.

Alltså inte ett statiskt värde utan ett dynamiskt värde.

Tycker du ska ta hälften av doseringen om du använder antiklor (natriumtiosulfat). Tycker att doseringen kan vara lite för hög. Som i ditt fall kanske för mycket. Ditt klor blir nollat trots att du tillsätter mer klor.

Vissa länder har 4 ppm fritt klor i sitt dricksvatten. Att bada om det då var 5-6ppm FC dör man inte av.

Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad jeanetteU

SV: Plötsligt högt klor
« Svar #7 skrivet: juni 26, 2022, 15:06:00:00 »
Har nu kollat efter produkter med Kalciumhypoklorit och hittat Nitor Pool Dagsklor i 7 g tab som borde passa vår storlek på pool 2,5 m3 (dosera 2 tab). Och verkar lätt att få tag på.
Men det ska då tillsättas dagligen?? Oavsett bad eller ej? Finns andra alternativ som inte ska tillsättas så ofta?

Roger då vi både har hög temp och hög alkalinitet så får vi räkna med utfällning av kalk? Vi har glas i filtret nu så det kan vara så att det inte kan får bort den utfällda kalken? Vad gör vi då, är det bara att tömma och börja om och byta till sand i filtret?


Tillägg:
Hittade också Saniklar HTH granulat som då ska tillsättas 10 ml per dag, är det att föredra? Behöver det verkligen lösas upp i hink först?

« Senast ändrad: juni 26, 2022, 15:21:43:43 av jeanetteU »

Utloggad TommyC

SV: Plötsligt högt klor
« Svar #8 skrivet: juni 26, 2022, 17:49:20:20 »
Det "vanliga" (jag har ingen erfarenhet av Saniklar) granulatet kalciumhypoklorit som brukar användas för att chockklorera pooler är ganska svårlöst i vatten. Det finns risk att det bleker plasten om det blir liggande oupplöst på bottnen under längre tid. Man kan med fördel låta det stå i hinken med vatten en längre tid så att det löser sig helt. Tänk på att alltid förvara klor och klorvatten långt ifrån all metall som kan korrodera. Absolut inte i garaget där det står en bil eller annat värdefullt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Plötsligt högt klor
« Svar #9 skrivet: juni 27, 2022, 15:54:31:31 »
Hej Jeanette,

Bra att branschen hittar produkter som passar andra. 7 gram innebär att en sådan tablett ger 2ppm fritt klor utan CYA i din pool. Tyvärr inte helt sant. Nu har du CYA i din pool. Vilket betyder att det nya kloret sätter sig på CYA och verkar som ditt tidigare klor. Här är det viktigt att din kvot CYA/FC är mindre än 20. Alltså ditt nya klor höjer inte CYA utan bara FC.

Tar det igen. Angående mätningar och tron att klorhalten är stor?
Klor som sitter på CYA är inte fritt klor. Det är tillgängligt klor. Mätning av klor med DPD lirkar av detta klor och det tolkas som fritt klor fast det inte är det när det sitter på CYA. Då är det verkningslöst klor och kallas för tillgängligt klor.

Finns fler sätt att jämföra klorhalt då CYA finns närvarande.
När du har CYA i din pool behöver du inte dagligen tillsätta kloret som du skriver om. Den fastnar på CYA och vekar som ditt tidigare klor. Nitor verkar vara bra.

Har du en skimmer och lägga dessa i så behöver du inte lösa upp dessa innan tillsats.

Vidare kommer du bara behöva hjälpkemikalien sänk pH när du byter klor. Undvik höj pH och höj alkalinitet så slipper du troligen kalk?

Med vänlig hälsning
Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan