CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälp att bygga om badtunna från eld till el uppvärmning  (läst 6124 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
Hjälp att bygga om badtunna från eld till el uppvärmning
« skrivet: april 22, 2012, 12:25:58:58 »
Har köpt en badtunna i glasfiber. Denna kom med en vedkamin. Tyvärr så tycker jag att det var alltför mycke jobb med eldningen och det tar alltför lång tid.

Som tur är har jag en 6kw elkolv liggande från poolen hemma. Denna kan kopplas om till 4 eller 2 kw. Jag har också fått tag i en bassängpump. Det jag nu saknar är:
- inlopp i karet
- utlopp/skimmer som passar ett runt kar
- rensning av vattnet

Nån som sett detta till salu för en OK pris? Tips på lösning?

För att fylla karet har jag en sänkbar pump som jag kastar i sjön. Nån som har ett smartare sätt att fylla badet med existerande bassengpump?
Mvh
Hosse

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Hjälp att bygga om badtunna från eld till el uppvärmning
« Svar #1 skrivet: april 22, 2012, 14:11:09:09 »
Poolpumpar har mycket dålig förmåga att suga från någon höjd, svårt med luft i starten o.s.v. Har du väl luftfritt kan i och för sig naturligtvis annars poolpumpen kopplas om till att suga ur sjön. Du måste nog då ha någon sil eller liknande så inte vattenväxter, fiskar m.m. kan åka med in. Men har du inget filter i systemet ? Byter du bara vatten för att hålla rent ? I så fall kan ju uppvärmningskostnaderna bli rätt höga, men det beror ju på volymen och på hur ofta du byter.

Sandfilter finns billiga på marknaden, t.ex. hos Harald Nyborg. De kostar under tusenlappen även med pump. Elvärmare har du ju redan. Inlopp till karet kan du lösa som man gör på små transportabla pooler, ett rör som gör över kanten och sedan en böj för att komma ned och en åt sidan så att man får rotation på vattnet.

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
SV: Hjälp att bygga om badtunna från eld till el uppvärmning
« Svar #2 skrivet: april 22, 2012, 18:26:47:47 »
Tack för tips! Är i stugan ca 4-5 veckor totalt i året, så strömutgifterna är inte en faktor.

Då kikar jag på ett sånt sandfilter! Pump har jag redan.

När det gäller inlopp så ville jag gärna ha en skimmer som tar skrot på vattenytan. Tar jag en vanlig skimmer så är den helt flat och då är jag rädd plasten blir stressad där och kan spricka.. Så helst en skimmer som är lite rundare mot karet. Ingen som sett ett sånt?
Mvh
Hosse

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
SV: Hjälp att bygga om badtunna från eld till el uppvärmning
« Svar #3 skrivet: april 22, 2012, 20:27:33:33 »
Är det nån annan som säljer billiga små sandfilter utan pump? Harald Nyborg har bara med pump somm jag kan se.
Mvh
Hosse

Utloggad Erica

SV: Hjälp att bygga om badtunna från eld till el uppvärmning
« Svar #4 skrivet: april 22, 2012, 21:29:00:00 »
Även Rusta har i alla fall sält poolfilter av liten modell, men jag tror nog att det var med pump där med. Du kan ju alltid koppla bort pumpen om du inte behöver den. Priserna på de här mini-enheterna ligger ju långt under vad ett vanligt poolfilter även utan pump kostar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag