Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Aqua Tru Test Digital Test Strip Reader  (läst 17308 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Janne

SV: Aqua Tru Test Digital Test Strip Reader
« Svar #10 skrivet: september 21, 2007, 22:47:55:55 »
Hej,

Ifrån http://www.pahlen.se/sve/poolguiden.php?page=vinter

//Janne

Avstängning inför vintern
När badsäsongen är över och vintern står för dörren måste man se över sin pool och dess utrustning. Exakt när man skall göra det beror dels på var poolen ligger geografiskt och dels på vilka badvanor man har. Vi ger här några råd hur ni skall gå till väga när er badsäsong är över. Försäkra er om att er poolstomme klarar att vattnet fryser. I vissa fall måste vattenytan isoleras och cirkulation bibehållas.
För stommar som klarar frysning gäller:
 
A Justera pH-värdet till 7,2-7,6 och stäng av värmen till poolen.
B Låt reningsverket cirkulera poolvattnet och fortsätt med reducerad klorering till dess vattentemperaturen i poolen understiger +7°C.
Den definitiva avstängningen utföres enligt nedan:
1. Borsta poolsidorna rena och bottensug noggrant så att poolen blir riktigt ren.
2. Backspola filtret ordentligt ca 3 - 5 minuter. Ställ därefter centralventilens handtag på FILTER.
3. Bryt den elektriska strömmen i huvudcentralen.
4. Tag bort eventuell lejdare, torka av den och förvara den torrt.
5. I bräddavloppet urtages silkorgen och klaffluckan. Därefter monteras en expansionsflaska eller cellplastbitar, där silkorgen suttit, som kan ta upp isexpansionen.
6. De ställbara insprutningsmunstyckena (kulorna) borttages. Är reningsverket placerat under poolens vattennivå, skall vinterpluggar monteras där insprutningsmunstyckena var placerade.
7. Tag upp belysningsinsatsen och förvara den i en plastpåse på poolkanten.
8. Filtertanken skall dräneras på vatten genom att avtappningspluggen vid botten av tanken lossas.
9. Pumpens lock lossas och silkorgen urtages. Avtappningspluggarna på pumphus och förfilterhus borttages. Står pumpen utomhus bör motorn demonteras och förvaras inomhus.
10. Tag bort manometern på filtrets centralventil.
11. Om värmaren ej är placerad i frostfritt utrymme borttages avtappningspluggen. Finns ej plugg, lossas rörkopplingen mellan filter och värmare, så att värmaren töms på allt vatten.
12. Tillsätt algmedel enligt rekommendation på förpackningen.
13. Chockklorera genom att upplösa klor (kalciumhypoklorit) i en hink med ljummet vatten och häll detta i poolen.
14. Om poolen är försedd med en trappa, så skall det inom trapputrymmet monteras en expansionsupptagare, som kan krympa med isrörelse och minska eventuella påfrestningar på trappan. Upptagaren kan bestå av några plastdunkar, delvis fyllda med en vatten-/glykolblandning, som är fästade med en tyngd.
15. Täck över poolen med ert poolskydd.
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Poolgiganten

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Aqua Tru Test Digital Test Strip Reader
« Svar #11 skrivet: september 22, 2007, 14:38:36:36 »
Tack för svar Janne!
Kan jag chocka med dessa höga värden på kloret?
Har inte haft i något klor på en vecka, men chockat 2 ggr ( totalt 2 kilo) eftersom jag trodde att klorvärdet skulle gå ner men ingen förändring på mätvärdet.
Skall prova att späda vattnet får jag se om det ger något
Skall pumpsystemet gå ett tag efter ckocken när man skall stänga för vintern?
Poolen har varit kristallklar sedan 16 juli, när vi flyttade hit.
Cl= 10 eller 3
Ph= 7,9-8,1
Al=40-70
saludos carlos <sol> <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Janne

SV: Aqua Tru Test Digital Test Strip Reader
« Svar #12 skrivet: september 22, 2007, 19:26:00:00 »
Hej,

Ditt ph är för högt, det bör vara ca: 7,4 innan du chockar.
Dom andra värden vet jag inget om.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Aqua Tru Test Digital Test Strip Reader
« Svar #13 skrivet: september 23, 2007, 13:09:30:30 »
Hej,

Ditt ph är för högt, det bör vara ca: 7,4 innan du chockar.
Dom andra värden vet jag inget om.

//Janne
Jag har föstått att PH skall ner till 7,2-7,4.
Men det är klorvärdet på 10 enligt stickan som oroar mig.
Provade att späda ut vattnet, tåg 1 liter vanligt vatten från kranen samt hade i 2 dl poolvatten fick då värdet
3,9 betyder det att mitt fria klor är 3,9x5 = 19,5
hur skall jag nu göra antiklor? eller chocka ytterligare 1 gång?
saludos carlos
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad vasjpett

SV: Aqua Tru Test Digital Test Strip Reader
« Svar #14 skrivet: maj 05, 2008, 15:37:50:50 »
Gammal tråd men den kanske blir aktuell igen.

Har under en tid funderat på denna mätare och gjorde slag i saken förra veckan.
De "manuella" teststripsen tycker jag aldrig får samma färg som de man ska jämföra med på burken, frustrerande och iriterande.
Som sagt det är en del pengar, men efter helgen och ett flertal mätningar med både mätare och manuellt kan jag konstatera att den fungerar som som den ska.
Mätaren diffar inte nämnvärt mellan mätningarna vid samma tidpunkt och den känns helt ok.
Bättre att få något hyfsat rätt en exakt fel iaf.

Jag kan rekomendera den.

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Aqua Tru Test Digital Test Strip Reader
« Svar #15 skrivet: maj 06, 2008, 10:51:05:05 »
Köpte en sådan mätare i fjol. Visst kan det diffa något, men det beror väl på att stickorna kan indikera olika. Den läser ju av stickor.

Eftersom jag inte har klor i poolen så använder jag den till pH och alkanitet och det funkade väldigt bra förra året.

Önskar att det fanns motsvarande för Baquacilhalt, men där gäller tabletter tillsvidare.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Aqua Tru Test Digital Test Strip Reader
« Svar #16 skrivet: maj 07, 2008, 15:01:37:37 »
Hej igen alla testare.
jag mätte idag med den fantastiska mätaren enligt tråden.
cl = 2
ph = 7,5
alk = 96
fick svaret OK på alla 3, fy-fan vad skönt att bara läsa av värdet utan några krussiduller
tidigare var jag alltid osäker, oj vad härligt
//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Aqua Tru Test Digital Test Strip Reader
« Svar #17 skrivet: maj 07, 2008, 16:32:17:17 »
Tänkte göra första mätningen ikväll.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Ante

SV: Aqua Tru Test Digital Test Strip Reader
« Svar #18 skrivet: maj 08, 2008, 18:46:52:52 »
Köpte en sådan mätare i fjol. Visst kan det diffa något, men det beror väl på att stickorna kan indikera olika. Den läser ju av stickor.

Eftersom jag inte har klor i poolen så använder jag den till pH och alkanitet och det funkade väldigt bra förra året.

Önskar att det fanns motsvarande för Baquacilhalt, men där gäller tabletter tillsvidare.

Nu kanske jag svär i kyrkan och vissa kanske i-otförklarar mig, men enligt manualen på min (fick hem den i början på veckan)
så skall man multiplicera med 2,2 för att få fram värdet ifall man använder brom. Skulle man inte med hjälp av tabletterna
få fram en "formel" på vad man ska gånga/dela med för att få fram rätt värde även för baquasil?
För brom och baquasil är väl inte samma sak?  <hmm>
För övrigt är jag mer än nöjd med min, visst, den diffar men man ser iaf värdet vilket man inte gör med tabletter ifall du hamnar
"mitt emellan" de olika "exempel" som beskrivs på skalorna.
J&F Storpool 7,6*4,5 med 6-vägs filter och 1,5hk pump under uppbyggnad **SNART KLART**

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Aqua Tru Test Digital Test Strip Reader
« Svar #19 skrivet: maj 08, 2008, 19:00:03:03 »
hej
om du mäter ditt vatten får du alla 3 värdena då?
får du 0 i clorvärde?
om du erhåller något värde bör du väl kunna jämföra med tabletterna och på detta viset få fram en egen kofficient?
kan inget om baquasil.
//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan