Allt om pool, Poolforum!

PoolForum - swimmingpooler => Markpooler. => Ämnet startat av: Mani79 skrivet augusti 11, 2020, 07:51:46:46

Titel: Liner ska bytas ut pga fel. Ska jag stå för kostnaden?
Skrivet av: Mani79 skrivet augusti 11, 2020, 07:51:46:46
Hej!

Vår Liner har brustit i svetsningen och ska bytas ut. Leverantören hänvisar till avtalet och säger att vi ska stå för tömning av poolen och samtliga kostnader för att montera bort felaktig liner och montera dit den nya. Jag hävdar att villkoren strider mot konsumentköplagens tvingande regler. Vad tänker ni?
Titel: SV: Liner ska bytas ut pga fel. Ska jag stå för kostnaden?
Skrivet av: Rickard skrivet augusti 11, 2020, 09:00:21:21
Har du köpt tjänsten av dem att montera linern så borde jobbet ingå.
Men om du monterat själv är det väl mer tveksamt, då har dom ju bara materialgaranti så vitt jag kan förstå.
Alltså, de skall stå för returfrakt och ny fraktkostnad, och den trasiga varan.
Titel: SV: Liner ska bytas ut pga fel. Ska jag stå för kostnaden?
Skrivet av: aromata skrivet augusti 11, 2020, 12:23:45:45
Läs det avtalet som de refererar till. Inte osannolikt att de har rätt. Men jag är inte väldigt insatt.
Titel: SV: Liner ska bytas ut pga fel. Ska jag stå för kostnaden?
Skrivet av: MathiasS skrivet augusti 11, 2020, 20:20:38:38
Min förståelse av KKL är att det inte spelar någon roll vilken omfattning det ursprungliga arbetet haft. Om du har merkostnader kopplat till en vara som reklameras så får man ersättning ("skadestånd") för det.

Läs här:

https://lagen.nu/1990:932

§22 är relevant.

Avhjälpande och omleverans ska försätta kunden i samma läge som om han från början fått en felfri vara.

Det går inte att avtala sig runt KKL eftersom alla sådana klausuler specifikt inte gäller köparen om det är till nackdel för köparen.

Föreslår ett kort prat med konsumentvägledaren i kommunen och därefter är det bara sätta hårt mot hårt.