CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Galet projekt. Budget 0  (läst 23710 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Hishi

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Galet projekt. Budget 0
« skrivet: juni 14, 2006, 00:15:37:37 »
Funderar över att göra en pool 5x10m 1.2m djup med ett fall på 30 cm. ((EXTREMT budget))
Start kapital: 0 kr :P
Start datum: 2006-06-12 (0 planering)
Slut datum: Inom 5 år.

Fråga:
Behöver man en liner? Borde det inte gå att "bara" gjuta ett golv och mura upp väggar av leca stenar.
Nackdelarna e säkert många. :P Shoot. jag vill veta allt.

Skall se om jag inte kan lägga upp en bild på utgångsläget imorgon.
Framtiden håller en pool på 3.6x10m 1,2m djup med ett fall på 30 cm. Bara inte allt för mycket berg är i vägen.

Poolgiganten

Utloggad matsa

SV: Galet projekt. Budget 0
« Svar #1 skrivet: juni 14, 2006, 01:12:12:12 »
 ;D
Låter ju helkul  :o
Go Go GO !!!!
Det här vill ja se  :D
8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Galet projekt. Budget 0
« Svar #2 skrivet: juni 14, 2006, 08:34:56:56 »
Hej !

Det går alldeles utmärkt att gjuta en poolbotten och mura upp med lecastenar.
Ett par saker att tänka på är:
* Mycket armering i bottenplattan.
* Dubbel armering i varje skift. Helst 12 mm armeringsjärn.
* Använd murcement med hög hållfasthet (Typ murcement A)
* Se till att fukt inte kan gå in utifrån och in i poolen, då lossar färgen. Du kan använda antingen typ Platon-matta eller någon form av dränerande isolering.
* Övergjut sista skiftet med finbetong k40 med mycket armering.
* Pusta insidan med samma murcement A
* Måla med avsedd färg.
* Återfyll runt poolen ordentligt så att inte väggarna rämnar.

Men man är fortfarande inte säkrad mot sprickor och läckage....
Liner spricker inte...

Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad Hishi

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Galet projekt. Budget 0
« Svar #3 skrivet: juni 14, 2006, 11:12:08:08 »
Såhär ser iallafall utgångsläget ut... om man kisar så kan man se 2 vita pinnan och ett svart spett (bakom ena trädet) som symoliserar innermåttet av poolen.
Framtiden håller en pool på 3.6x10m 1,2m djup med ett fall på 30 cm. Bara inte allt för mycket berg är i vägen.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Galet projekt. Budget 0
« Svar #4 skrivet: juni 14, 2006, 14:19:07:07 »
Jag tror linern finns för att det är billigt och säkert. Glöm tankarna på att bygga utan liner = budget 7000 kr?

Stommen kan du bygga av vad som helst, kanske skrotvirke från en byggarbetsplats (formplyfa som använts vid gjutning) eller så bygger du en i rostfritt om du kan få tag i rostfria plåtar.

Jag har dock en känsla av att det absolut bästa vore om du istället satsade på en billig 8-formig plåtpool med liner, du kan ju köpa ett helt paket för väldigt lite pengar. Ta ett jobb som gör att du tjänar de pengar som behövs, det är garanterat mindre besvär med det än med att bygga en pool för 0 kr.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Hishi

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Galet projekt. Budget 0
« Svar #5 skrivet: juni 14, 2006, 15:18:21:21 »
Självklart e det lättare med en paketpool men då funkar det ju inte med 0 kr i budget och fresten har du något ledigt jobb så e jag intresserad (verkar inte finnas några jobb för en utan erfarenhet längre). Som du "kanske" läste i mitt första inlägg så är detta bara funderingar. När det finns pengar så kanske jag kommer göra något oxå. Men men.

Liner är visseligen betydligt säkrare i vattenhållar syfte men åandra sidan kostar en liner 4.5k (Jf-fritid.se) för en 10x5 pool. :P För det SKA va en 10x5 pool, bara för att jävlas. jaja får se när jag börjar gräva... vill se vad det finns att arbeta med. (ja det e fortfarande "bara" på planerings stadiet)

Tills nästa inlägg. Hare
Framtiden håller en pool på 3.6x10m 1,2m djup med ett fall på 30 cm. Bara inte allt för mycket berg är i vägen.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Galet projekt. Budget 0
« Svar #6 skrivet: juni 14, 2006, 15:24:59:59 »
Det där med att ta ett jobb kan vara svårt, hur svårt beror mest på var du bor, bor du i civilicerade trakter borde du kunna få ett extraknäck som utdelare av direktreklam, dagstidningar eller i nån hamburgergrill över sommaren. Inte bra betalt, men nog räcker det till en pool.
Sen vet ju inte jag hur du har det med stämpling o.dyl, du kanske förlorar på at ta ett sånt arbete.

Bara att bita ihop, faktum kvarstår, att bygga med liner är helt säkert billigast. Räkna på vad cementen kostar får du se, för att inte tala om armeringsjärn... Formplyfan... regelvirket...

Jag kanske är för insnöad på liner, så ni andra som har bättre ideer, hör utav er!
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Hishi

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Galet projekt. Budget 0
« Svar #7 skrivet: juni 14, 2006, 15:52:19:19 »
Grejen är att jag bor på en bondgård rätt långt från civilationen och alla div bud jobb måste man ha bil till. Vilket jag saknar.
« Senast ändrad: juni 14, 2006, 22:50:54:54 av Hishi »
Framtiden håller en pool på 3.6x10m 1,2m djup med ett fall på 30 cm. Bara inte allt för mycket berg är i vägen.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Galet projekt. Budget 0
« Svar #8 skrivet: juni 14, 2006, 23:44:34:34 »
Jag känner inte till någon som byggt en pool i betong + färg (utomhus) som inte haft problem med läckage.
På piteå havsbad har de en stor utomhuspool som de haft problem med, färgen är dyr, det läcker, och att reparera är väldigt svårt. Har för mig att de gjorde den hälften så stor för nåt år sedan för att få ned drifts och underhållskostnaderna.

Om du bor så till att ni aldrig har någon tjäle i marken så kanske det fungerar bättre, jag vet inte, men jag är skeptisk.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Hishi

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Galet projekt. Budget 0
« Svar #9 skrivet: juni 15, 2006, 00:44:24:24 »
Jag får vara posetiv och säga " någon måste bli den första" :P Ang tjälen så e det mer än över här nere oxå. (gbg) frågan är hur mycket en ev pool skulle röra sig om man gjöt det på den berggrund som vi har... (allt e berg, max 2m jord). Som sakt, det återstår att se. hoppas jag kan börja gräva imorgon trots skolavslutningen. (kommer bli mycket jobb att gräva för hand men desto roligare sedan) :P
Framtiden håller en pool på 3.6x10m 1,2m djup med ett fall på 30 cm. Bara inte allt för mycket berg är i vägen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag