VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Val av automatik för klorering och pH  (läst 6548 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

SV: Val av automatik för klorering och pH
« Svar #10 skrivet: augusti 13, 2021, 09:20:28:28 »
Jepp, så funkar det i världen  O0 alla försvarar sina val o sina inköp, så hade jag med gjort om jag investerat i denna produkt , liksom jag försvarar mitt val att inte köpa.

Sen är det upp till nya ev köpare att ta sina beslut och avgöra sitt behov .


Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Val av automatik för klorering och pH
« Svar #11 skrivet: augusti 13, 2021, 16:31:36:36 »
Det får mig tala för dig, tycker inte alls det funkar så. Med undantag för när någon börjar raljera som du gjorde.
I denna tråd var det en nykomling som bad om råd men två svar snudd på oförskämda med, som jag tolkade, ditt ”ha ha”.
Om folk kunde raljera mindre om vad andra väljer att lägga sina pengar på skulle däremot det bli en trevligare ton i världen.
Jag lägger ingen som helst värdering i om du väljer göra detta manuellt eller inte, köper en segelbåt eller en sportbil. Är det vad du vill ska du göra det. Men attityden att en segelbåt skulle vara sämre än en med motor, den funkar ju fast det inte blåser, har jag problem med.
Vi gör våra val av olika anledningar men sluta tvinga fram försvar av valen.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad nyburjare

SV: Val av automatik för klorering och pH
« Svar #12 skrivet: augusti 13, 2021, 17:06:12:12 »
Det får mig tala för dig, tycker inte alls det funkar så. Med undantag för när någon börjar raljera som du gjorde.
I denna tråd var det en nykomling som bad om råd men två svar snudd på oförskämda med, som jag tolkade, ditt ”ha ha”.
Om folk kunde raljera mindre om vad andra väljer att lägga sina pengar på skulle däremot det bli en trevligare ton i världen.
Jag lägger ingen som helst värdering i om du väljer göra detta manuellt eller inte, köper en segelbåt eller en sportbil. Är det vad du vill ska du göra det. Men attityden att en segelbåt skulle vara sämre än en med motor, den funkar ju fast det inte blåser, har jag problem med.
Vi gör våra val av olika anledningar men sluta tvinga fram försvar av valen.
Är det du som brukar bli krängt när jag skriver vad jag tycker, sorry inget jag kan skydda dig emot , du väljer själv dina känslor .
Om du läser igen så syftar "ha ha" till tillverkarens manual , så då är det denna jag kränker.

Detta är ett forum där vi fritt skriver tankar, åsikter , känslor etc , har du problem med frispråkigheten ? jag har det inte , jag vill att det skall vara så , jag vill få åsikter som motsäger mina egna, det är enda sättet att komma fram till nya insikter och stimulerar i alla fall mina besök på ett forum.

Samt att om  du verkligen läser forumet som man skall göra så lär du se att jag till och med gillat dina åsikter , jag blir inte krängt eller ens tycker du raljerar , även om du skulle gjort det blir jag inte krängt , för som sagt tidigare kan jag skilja på person o sakfrågor .

Det är KLART jag talar för mig själv !! vems åsikter skulle jag annars framföra ?
« Senast ändrad: augusti 13, 2021, 17:11:49:49 av nyburjare »

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Val av automatik för klorering och pH
« Svar #13 skrivet: augusti 13, 2021, 18:23:25:25 »
Hej,
Jag är inte kränkt. Jag tyckte inlägget hade en raljerande ton som inte tillförde ämnet något. Precis som du skriver jag vad jag tycker och gör man det får man räkna med att någon säger emot.
Jag skiljer absolut på sak och person, du är säkert jättetrevlig men även jättetrevliga personer kan utrycka sig klumpigt. Även jag.
När jag tycker någon gör det så reagerar och agerar jag, sån är jag. Det är inte att bli kränkt. Jag mår fantastiskt bra och är glad på alla vis, hoppas du gör det med. Jag tolkade ditt inlägg på ett sätt och tolkar det likadant när jag läser det nu igen.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad nyburjare

SV: Val av automatik för klorering och pH
« Svar #14 skrivet: augusti 13, 2021, 20:15:00:00 »
Jo du reagerar på att jag uttrycker mig på mitt sätt och att du anser det vara klumpigt... men vi lämnar de... alla är vi olika... nog en generationsfråga. Du är i samma generation som min son... o han är också som du O0

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Val av automatik för klorering och pH
« Svar #15 skrivet: augusti 13, 2021, 20:27:15:15 »
Skönt att man inte är ensam då  :)
Men det är bra att vi är olika, livet blir roligare då  O0
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Val av automatik för klorering och pH
« Svar #16 skrivet: augusti 13, 2021, 20:38:06:06 »
Tack alla, vilken tillgång era erfarenheter och er kompetens är!

Jag har fortfarande tid på mig, och som det ser ut nu så blir det Hayward då den känns som den modernaste lösningen. Min bror har dock en MiniMaster så där har jag ju support...

Stay tuned :)
Hej Madelene,

Fortsätt att fundera över er bästa lösning. Är övertygad att bekanta och trådar på forumet vägleder dig.

MVH
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Val av automatik för klorering och pH
« Svar #17 skrivet: augusti 13, 2021, 20:57:49:49 »
Hej,

Själv kör jag manuellt med tillsats av kalciumhypoklorit sedans många år.

Har fungerat utmärkt. Tyvärr kommer jag inte kunna hantera mitt poolvatten på samma sätt som jag gjort de senaste åren. Kommer att bli lite av tvingad till automatik. Detta oavsett om jag vill eller inte.

Så jag har samma tankar som dig om automatik. Vad är bäst?

Det finns ingen superlösning med kemikalier och automatik. Det gäller att hitta den som motsvarar ens förväntningar.

Tror de flesta på forumet är nöjd med sina lösningar.
Min anledning att jag kört manuellt har varit att jag gjort många försök/studier i min pool med sensorer.

Frugan kallar poolen för världens största provrör. Hon har haft helt rätt i det.

Monterar testriggen med 30 sensorer och låser pooltaket. Sen har jag gjort mina störningar för att senare analyserat alla mätvärden.

Har slutat med detta.

Just nu lutar jag mot en lösning med klorinator.

MVH
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Val av automatik för klorering och pH
« Svar #18 skrivet: augusti 13, 2021, 21:00:23:23 »
Så,

Ni får gärna ge mig och Madelene förslag och gärna motivera bästa automatiken.

MVH
Roger

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Val av automatik för klorering och pH
« Svar #19 skrivet: augusti 13, 2021, 22:23:50:50 »
Jag skulle gärna se att, du Roger som gedigen kunskap om vatten samt vad som påverkar det, räknar fram en algoritm som säger hur mycket av vad som ska doseras när. Jag gissar att du har mycket data som kan visa dig vilka styrgränser som ska bevakas.
Det vore ju otroligt spännande att se en egenbyggd lösning med perilistatiska pumpar. Automatiken som säljs idag är inte särskilt komplicerade alls. Min ”Chlor Perfect” tex mäter som sagt bara ORP, om utfallet går under börsvärde går pumpen en viss tid baserat på avvikelsen. Den går längre om avvikelsen är stor. pH fungerar likadant. Jag har förstått att med MiniMaster väljer man en preset , systemet kommer sedan övervaka om FC sjunker mot tillfället då preset lagrades.
Har du någon sensor som alltid mäter hela populationen idag samt loggar datan eller mäter du bara när du vill ha en sampling?
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan