VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Fylla Pool (egen brunn)  (läst 5008 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rille99

Fylla Pool (egen brunn)
« skrivet: juli 16, 2021, 10:30:55:55 »
Hej,

Hur gör ni med egen brunn när ni fyller den? Både första gången och vid vår uppstart? För jag antar att man måste/bör tömma ut en hel del inför vintern?
Vi har ingen pool än, men är i planeringsstadiet, och just vatten påfyllning är min största fundering...

Planen är ingen gigantisk pool men typ rund 3,5 - 4,5 m i diameter och 140-150 cm djup. (ovanmark, eller ev kanske typ 25% nergrävd)

/Rikard

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Fylla Pool (egen brunn)
« Svar #1 skrivet: juli 16, 2021, 11:22:33:33 »
Det finns en del äldre trådar här som handlar om brunnsvatten i pool. Det brukar alltid gå att få ordning på vattnet men det kan ta en vecka om det är mycket järn och/eller mangan i vattnet. Vattnet kan vara brunt och se helt hopplöst ut i början men med återkommande chockklorering under några dagar (för att hålla klorhalten på minst 10 ppm) samtidigt som cirkulationspumpen får gå dygnet runt så brukar vattnet alltid bli fint. Du måste ha sandfilter. Patronfilter kommer inte att fungera om inte vattnet är bra från början. Patronfilter är överhuvudtaget inte att rekommendera. Jag har ingen erfarenhet av det men det finns en stor mängd trådar som beskriver problemen med patronfilter.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Bjorn_82

SV: Fylla Pool (egen brunn)
« Svar #2 skrivet: juli 18, 2021, 01:08:20:20 »
Tipsar om mitt inlägg. Har fyllt vatten från en egen damm pga rädd för att tömma vår brunn helt. https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=17845.msg124685#msg124685

Jag kunde få mitt vatten kristallklart. Fyller på från brunnen och det är mangan-rikt vatten. Dammsuger bara upp manganet från botten. Vet dock inget om hur mycket andra metaller mitt vatten eventuellt innehåller.

Utloggad Rille99

SV: Fylla Pool (egen brunn)
« Svar #3 skrivet: juli 18, 2021, 10:45:22:22 »
Jag tänkte mest på tillgång av vatten. Att fylla 25-40 kbm på ett bräde är mycket för nästab viljen brunn som helst.  Om man tömmer ut hälften på hösten ska det i 10-20 kbm varje vår. Gör ni det? Eller beställer ni från tankbil varje vår?


Utloggad lillebrormats

  • Pool är livet!
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Världsmetropoolen Sjöbo
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Bad i Juni, 2020. Inomhuspool 5,5 x 2,6M.
    • Visa profil
SV: Fylla Pool (egen brunn)
« Svar #4 skrivet: juli 19, 2021, 10:57:23:23 »
Jag tänkte mest på tillgång av vatten. Att fylla 25-40 kbm på ett bräde är mycket för nästab viljen brunn som helst.

För vår del är det en omöjlighet att fylla poolen från egen brunn på sommaren, tillgången till vatten är milt sagt sparsam då! Vi valde att sänka en dränkbar pump i brunnen tidigt på våren när det ändå är god tillgång på vattnet och där fick den gå till och ifrån i sin egen takt. Det tog nog fyra veckor att fylla upp poolen och vi körde filterpumpen sporadiskt under den tiden.
Platsbyggd inomhuspool med grå & blå mosaik, gaveltrappa och skvalpränna.
Baddjup på 1,5M, vattenfall och djupblå poolbelysning.
Sandfilter, 75W UV-Ljus och solcelldriven saltklorinator.
Värmer med Hydro-Pro 13 vp och solfångare.

Utloggad Erica

SV: Fylla Pool (egen brunn)
« Svar #5 skrivet: juli 19, 2021, 11:09:03:03 »
Vi har också egen brunn men klarar att fylla genom att dela upp det - brunnen är djupborrad och ger ok med vatten men inte så mycket på en gång. Men på ca en vecka får vi fyllt upp. Nu har vi en inomhuspool och det kan ju gå flera år mellan de gånger som vi tvingas tömma poolen.

Vattnet innehåller både järn och mangan (järnet get en brun fällning, manganet blir svart) men efter någon vecka med klorering och filtrering så blir vattnet kristallklart.

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Fylla Pool (egen brunn)
« Svar #6 skrivet: juli 21, 2021, 13:34:12:12 »
Jag hade en bensindriven pump som ska ge 600 liter i minuten och som är självdränerande. Jag hängde upp sugslangen så den hängde precis över hydroforens bottenventil. Drog igång bensinpumpen, stod och passade den i två minuter tills den gick torr och stängde sedan av den. Några timmar senare gjorde jag om samma manöver.

På detta vis tömde jag aldrig brunnen utan hade hela tiden tillgång på vatten i huset. Fungerade riktigt bra (i alla fall tills röret lossnade och gick ner i botten på brunnen och drog med en massa bottensediment, småsten osv).

Ett problem man ska tänk på när man fyller under lång tid är kloreringen. Jag försökte köra med dispenser men fick ändå algblomningen från H-vetet!
Något år senare när jag skulle fylla upp poolen på våren så hade jag en dränkbar pump jag lade ner på botten av poolen. Ingen slang, bara själva pumpen. Då cirkulerade vattnet bra och kloreringen fungerade mycket bättre.
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad Bjorn_82

SV: Fylla Pool (egen brunn)
« Svar #7 skrivet: juli 21, 2021, 19:37:42:42 »
Jag har inte tömt min pool ännu, men tänker nog inte att jag ska tömma ut så mycket som hälften. En polare till mig fyller sin pool genom att koppla slang från stupröret ner i poolen. På så vis fyller han sin pool under våren. Lite beroende på hur din pool står och hur många stuprör du har till ditt hus så kan du få rejäla mängder vatten vid ett skyfall.

Annars kolla med tex brandkåren om de kan leverera. Bolag som spolar brunnar har också bilar med 7-8 kubik tank som man kan höra med om man kan få köpa.

Ett jäkligt jobbigt alternativ är att köpa 1-kubiks dunk och hämta vatten i närliggande sjö. Tar ett par vändor men kan vara ett alternativ också beroende på hur nära du har en sjö. Har du en traktor så är det ju inte så svårt att dra ett par kubik på en kärra.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Fylla Pool (egen brunn)
« Svar #8 skrivet: juli 21, 2021, 21:37:47:47 »
Tipsar om mitt inlägg. Har fyllt vatten från en egen damm pga rädd för att tömma vår brunn helt. https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=17845.msg124685#msg124685

Jag kunde få mitt vatten kristallklart. Fyller på från brunnen och det är mangan-rikt vatten. Dammsuger bara upp manganet från botten. Vet dock inget om hur mycket andra metaller mitt vatten eventuellt innehåller.
Hej Björn och tack för bra tips.

Funderar på ditt manganrika vatten. Innehåller alltid järn också.
Min fundering handlar om när du tillsätter klor om det är det du har som desinfektion?

Kloret tar hand om mangan och järn inget problem med detta.

Det bildar en fällning som heter mangandioxid. Tyvärr kan den ge en ful missfärgning om man har otur. Det gäller att vara snabb med att suga upp den till filtret.

Så min fråga är om du fått någon missfärgning av detta? Själv när jag gjort försök på labb då jag bildat mangandioxid så missfärgar de alla glas så att de inte är värt att göra ren dessa.

MVH
Roger


Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Fylla Pool (egen brunn)
« Svar #9 skrivet: juli 21, 2021, 23:58:41:41 »
Vad är det för färg på missfärgningen?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Bjorn_82

SV: Fylla Pool (egen brunn)
« Svar #10 skrivet: juli 22, 2021, 09:33:40:40 »
Hej Björn och tack för bra tips.

Funderar på ditt manganrika vatten. Innehåller alltid järn också.
Min fundering handlar om när du tillsätter klor om det är det du har som desinfektion?

Kloret tar hand om mangan och järn inget problem med detta.

Det bildar en fällning som heter mangandioxid. Tyvärr kan den ge en ful missfärgning om man har otur. Det gäller att vara snabb med att suga upp den till filtret.

Så min fråga är om du fått någon missfärgning av detta? Själv när jag gjort försök på labb då jag bildat mangandioxid så missfärgar de alla glas så att de inte är värt att göra ren dessa.

MVH
Roger

Jag har inte analyserat mitt vatten så vet inte riktigt vad som finns däri. Men jag har kört med klor och lite flockmedel. Ingen aning om flocken gjort någon större skillnad dock, det har inte gett något omedelbart resultat åtminstone. Har inga missfärgningar i vattnet utan det är kristallklart. Dammsuger upp det svarta på bottnen 2-3 gånger i veckan bara.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Fylla Pool (egen brunn)
« Svar #11 skrivet: juli 22, 2021, 10:39:14:14 »
Jag har haft svart pulver, och det är fruktansvärt smått (finfördelat) så det går rätt igenom filtret. Även om jag backspolar direkt så kommer det tillbaka. Min pool är inte helt nedsänkt så jag sög upp det med slang kopplad till ett VP-rör (el installation) och la ut slangen på gräsmattan och sög med hjälp av hävert.

Man kan köra mot waste på filtret, men då har det gått åt flera kubik innan man är klar.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Fylla Pool (egen brunn)
« Svar #12 skrivet: juli 22, 2021, 11:37:08:08 »
Jag har haft svart pulver, och det är fruktansvärt smått (finfördelat) så det går rätt igenom filtret. Även om jag backspolar direkt så kommer det tillbaka. Min pool är inte helt nedsänkt så jag sög upp det med slang kopplad till ett VP-rör (el installation) och la ut slangen på gräsmattan och sög med hjälp av hävert.

Man kan köra mot waste på filtret, men då har det gått åt flera kubik innan man är klar.

Det du ser är manganutfällning, ev. blandat med järn som ger en mera brun-grön färg. Mangan och järn förekommer ofta tillsammans. Ja vi använder samma metod för att få bort sådan utfällning, vi höjer vattennivån en bit och kör sedan dammsugning mot avlopp/waste för att få ut skräpet. Att köra dammsugning mot filtrering fungerar inte, utfällningarna åker rakt igenom filtret och ut i poolen igen.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Fylla Pool (egen brunn)
« Svar #13 skrivet: juli 23, 2021, 18:47:37:37 »
Hej,

Har aldrig behövt köra till Waste.

Lite lustigt med kommentarer om mangan- och järnutfällningar.
Inget problem för mitt normala sandfilter. Inte heller för kommunala sandfilter.

Fastnar i sandfiltret. Har aldrig haft problem med detta. Har man problem med detta kan det vara värt att titta in i sandfiltret.

Mangan ger vit-gul-brun-svart fällning beroende på pH och oxidationsmedel/klor. För mycket klor kan vattnet även bli rosa. Då går manganet genom filtret.

Handlar om rätt mängd klor och pH.

Järn har en förmåga (Vet att jag skrivit fel tidigare Erica) att även kunna ge grönt vatten vid högt pH.

Brukar vara orsaken till att vattnet är grönt vid nypåfyllning. Drar med sig en massa järn-2-3-joner från ledningsnätet tillsammans med lite högre pH så blir vattnet grönt. Lägre pH eller tillsats av klor får bort detta gröna.

Med vänlig hälsning
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Fylla Pool (egen brunn)
« Svar #14 skrivet: juli 23, 2021, 19:46:48:48 »
Hej,

Kommentar till mitt inlägg.

Mangan i vatten är inget roligt. Den har en förmåga att ha det som kallas för många oxidationstal.

Kan ha; 0, 2, 3 ,4 5-7.

Om den fäller ut beror av pH och hur mycket klor man tillfört. Tillför man för mycket klor blir den en lättlöslig jon som passerar alla sandfilter.

MVH
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Fylla Pool (egen brunn)
« Svar #15 skrivet: juli 23, 2021, 19:53:42:42 »
Vilket betyder att om man chockar sitt vatten för mycket blir manganet kvar.

MVH
Roger

Utloggad Bjorn_82

SV: Fylla Pool (egen brunn)
« Svar #16 skrivet: juli 25, 2021, 13:47:20:20 »
Mitt mangan är kolsvart. Jag antar att det är mangan åtminstone. Det har samma färg i handfatet/toastolen som i poolen. Kanske är det så att samma mangan åker runt sandfiltret för det är lite varje svart morgon, men det verkar inte byggas på och bli mer och mer vilket det borde då jag fyller på poolen från brunnen?

Jag backspolade varje dag när vattnet var bajsbrunt men sedan det klarnade upp så gör jag det en gång o veckan ungefär.

Utloggad Erica

SV: Fylla Pool (egen brunn)
« Svar #17 skrivet: juli 25, 2021, 14:29:58:58 »
Att kommunala bad inte har problem med mangan och järn beror på att de inte använder brunnsvatten eller annat vatten med så pass höga halter av dessa ämnen som kan finnas i brunnsvatten. Vi har testat att suga upp utfällt bottenslam med vanligt cirkulationsläge och efter några sekunder så ser man hur gojan sprutar in i poolen igen, efter att ha gått rakt igenom filtret. Givetvis finns det andra alternativ än att köra waste-läge för att lösa problemet. Det mest radikala är givetvis att skaffa ett rejält järn- och manganfilter till hela vattenanläggningen i fastigheten. Då hamnar ju aldrig ämnena i poolen. En annan lösning är att köra med flockningsmedel och på så vis klumpa ihop de partiklar som är alltför fina för att fastna i sandfiltret till partiklar av en storlek som gör att den "vanliga" dammsugningen fungerar ok. Vi har testat även denna variant och den fungerade hyfsat men inte perfekt, det allra mesta fastnade i filtret, en del blåstes igenom. Men att vi har höga järn- och manganhalter det visst ju om från början, motsvarande avlagringar lägger ju sig t.ex. i toalettankarna eller sköljs ut i rejäl mängd när vi rengör varmvattenberedarna. Som tur är är dock dessa ämnen mera retfulla besvär än några hälsoproblem. Manganutfällningarna blir svarta, järnet blir brunt i  tvättställ m.m. men under inverkan av kloret brun-grönt i poolen.

Vårt sandfilter som sådant fungerar utan anmärkning. Vattnet blir kristallklart efter några dagar och håller sig sedan rent. Vi behöver inte bottensuga särskilt ofta, men vi kan inte trots att det är en inomhuspool vänta hur länge som helst, då kommer just de där avlagringarna på botten - de rörs upp när man badar och återsamlar sig sedan.

Vi hade tidigare en annan vattentäkt, en annan typ av brunn. Där var järnhalterna ännu mycket högre, men i gengäld hade vi inget märkbart mangan. Efter extrema väderförhållanden blev dock den vattentäkten förstörd, humusämnen trängde in och vattnet blev otjänligt.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Fylla Pool (egen brunn)
« Svar #18 skrivet: juli 26, 2021, 20:15:11:11 »
Hej,

Mangan och järn är mycket vanliga problem med kommunala vatten.

Det går inte idag att jämföra egen brunn med kommunalt vatten.

I många fall är det inte någon skillnad.

Har själv kommunalt vatten, samfällighetsvatten och egen brunn med mycket mangan och järn.

Vidare tror jag skribenter missade mangans olika oxidationstal?

Lagom med klor blir det svart och hamnar i filtret. För mycket klor passerar de filtret.

Handlar om löslighet och oxidation.

MVH
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Fylla Pool (egen brunn)
« Svar #19 skrivet: juli 26, 2021, 21:38:22:22 »
Hej,
järn är sällan ett problem. Det är mangan som är orsaken till problem.
Mangan i brunn är inget problem. Problemet uppstår med klor.
Tror Erica har koll på oxidation- och reduktionspotential?

Problemet är mangans olika oxidationsvärde. Beror av pH och klorhalt.
När mangan är svart kommer det att fastna i filtret.

Är det svart i poolen är klorhalten perfekt.

Då fastnar manganet i filtret.

MVH
Roger

Utloggad Bjorn_82

SV: Fylla Pool (egen brunn)
« Svar #20 skrivet: juli 26, 2021, 23:56:49:49 »
Hej,
järn är sällan ett problem. Det är mangan som är orsaken till problem.
Mangan i brunn är inget problem. Problemet uppstår med klor.
Tror Erica har koll på oxidation- och reduktionspotential?

Problemet är mangans olika oxidationsvärde. Beror av pH och klorhalt.
När mangan är svart kommer det att fastna i filtret.

Är det svart i poolen är klorhalten perfekt.

Då fastnar manganet i filtret.

MVH
Roger

Tack för bra förklaring! Jag kör med vanliga enkla mätstickor och det verkar fungera tillfredsställande med andra ord.

Utloggad Erica

SV: Fylla Pool (egen brunn)
« Svar #21 skrivet: juli 29, 2021, 13:07:10:10 »


Det går inte idag att jämföra egen brunn med kommunalt vatten.

I många fall är det inte någon skillnad.

Det stämmer att det i många fall inte skiljer något, men samtidigt finns det privata brunnar som innehåller både järn och mangan i så stora halter att det aldrig skulle accepteras i kommunalt vatten. När mangan förekommer i så stora mängder att man för svarta, oljeliknande utfällningar i allt från toalettstolar till varmvattenberedare då har man vatten av den kategorin och då får man vara beredd på att det blir lite extra strul med poolvattnet också Inga ohanterbara problem, men lite extra jobb då och då. T.ex. lite extra bottensugningar, få suga mot waste just för de här utfällningarnas skull, vilket leder till större vattenförluster ( å andra sidan betalar vi ju inte per kubikmeter för vattnet heller). När vi väl fått undan utfällningarna har vi perfekt klart vatten. Vi kör med automatik (ORP-mätning, pH-mätning, natriumhypoklorit och saltsyra) och den har inget problem med att hålla vattnet fräscht, men behöver lite extra hjälp i form av att vi skaffar undan de här utfällningarna när det blivit för mycket av dem.

Manganet fälls ut även redan i vårt primära vattensystem - vi har ett mekaniskt filter som vi får rensa regelbundet och vi ser ju utfällningarna som kommer om vattnet får stå stilla en tid, vare sig vattnet är klorerat eller inte.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Fylla Pool (egen brunn)
« Svar #22 skrivet: juli 29, 2021, 23:04:24:24 »
Det stämmer att det i många fall inte skiljer något, men samtidigt finns det privata brunnar som innehåller både järn och mangan i så stora halter att det aldrig skulle accepteras i kommunalt vatten. När mangan förekommer i så stora mängder att man för svarta, oljeliknande utfällningar i allt från toalettstolar till varmvattenberedare då har man vatten av den kategorin och då får man vara beredd på att det blir lite extra strul med poolvattnet också Inga ohanterbara problem, men lite extra jobb då och då. T.ex. lite extra bottensugningar, få suga mot waste just för de här utfällningarnas skull, vilket leder till större vattenförluster ( å andra sidan betalar vi ju inte per kubikmeter för vattnet heller). När vi väl fått undan utfällningarna har vi perfekt klart vatten. Vi kör med automatik (ORP-mätning, pH-mätning, natriumhypoklorit och saltsyra) och den har inget problem med att hålla vattnet fräscht, men behöver lite extra hjälp i form av att vi skaffar undan de här utfällningarna när det blivit för mycket av dem.

Manganet fälls ut även redan i vårt primära vattensystem - vi har ett mekaniskt filter som vi får rensa regelbundet och vi ser ju utfällningarna som kommer om vattnet får stå stilla en tid, vare sig vattnet är klorerat eller inte.
Hej det finns tyvärr kommunala vatten som du beskriver som privat brunn. Mycket mangan och järn.

Järn är ofta lätt att hantera. Tyvärr är mangan lite svårare. Tar du för lite klor så är den kvar i vattnet som jon. Lagom så fäller den ut som brun/svart fällning. Tar man för mycket blir den rosa/lila och passerar alla sandfilter.
Sen finns det andra oxidationsmetoder Tar man i för mycket med mangan blir manganets nya föreningen ett oxidationsmedel.


Oavsett mangan eller järn så missfärgar de våra hem. Mangan är värst. Vidare finns det riktlinjer angående mangan och järn i vårat dricksvatten. Anledningen är att de ökar antalet bakterier.

Det finns studier om mangan som påvisar lägre IQ med hög halt i dricksvattnet. Behövs studeras vidare enligt mig.

En riktig chock med klor kommer inte ta bort mangan.

Vidare kan denna nya manganförening efter chockbehandling orsaka korrosion.

Högre pH underlättar mangans oxidation som i ditt filter?

MVH
Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan