VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Kloret försvinner ur poolen på en natt.  (läst 4501 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hokkepool45

SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #10 skrivet: juli 11, 2021, 14:52:27:27 »
Pytsade i 500 gram klor igår i poolen (rymmer runt 38kbm. Mätte någon timme efteråt 0,41 i klor,
testade morgonen efter.Som vanligt Low.
Trodde sedan att jag hittat en lösning på gåtan. Har hela tiden testat PH med gröna Fenol Red,(text Áutocheck har hela tiden visat 7.62. Så provade jag med blanka Phenol Red och då blev det low.Var PH-mätningen felaktig?..Testade om med samma resultat.
Testade med stickor.Knappt något utslag alls för PH.
Testade med vätska.Då blev det gult och indikerade en halt på runt 7
För högt PH skulle ju kunna vara felet. Men om jag nu pytsat i så mycket klor borde PH-värdet ha höjts? Men nu är jag vilse i pannkakan igen. Vad skall man lita på.

Poolgiganten

Utloggad SingingSailor

SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #11 skrivet: juli 11, 2021, 17:43:08:08 »
Konstigt  <hmm>
500g klor skulle ge ca 10ppm fritt klor om det är Kalcium Hypo du använder, om det försvinner på bara en timme pga alger el. dyl. så tycker jag du borde kunna se på vattnet att något är fel.
Ser det ut som vanligt?

Ditt pH värde ser väldigt lågt ut enl. dina bilder. Alkalinitet också mycket låg om teststickan stämmer (jag vågar inte lita på dem).
Om det stämmer så behöver du höja pH och även alkalinitet.
Klorpuckar kan sänka pH om det är rent triklor och inte multipuckar eller kalciumhypo. Regn och löv etc i poolen tror jag också kan sänka.
Lågt pH förklarar dock inte varför kloret försvinner.
Berätta gärna lite mer om hur poolen ser ut, och vad du använder för tillsatser.

Bara för säkerhets skull, och förlåt i förväg för några riktigt dumma frågor nu:
- Det högra provröret är för att mäta pH samt Totalt Klor med OTO vätska. Klormätningen med OTO ger precis den gula färgen. Finns det någon chans att du använt fel mätvätska och tagit den för klor istället för pH? (det skulle dock inte förklara provröret till vänster som är för att mäta Fritt klor med DPD, om du inte möjligen använt samma OTO vätska i båda).
- Vad använder du för klor? Finns det någon chans att du kan ha tagit fel och lagt i pH minus istället?

Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad hokkepool45

SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #12 skrivet: juli 12, 2021, 18:37:56:56 »
Har för säkerhets skull köpt nya mätstickor,nya vätskeprov (biltema som jobbar med tabletter) och gjort om mätningarna. Vätskemätningarna visar att PH-värdet verkar ligga över 7.0. Vätskeproven ger också utslag för klor. Det gör dock inte Nitors mätstickan och inte heller min Autocheck.
Jag har också kört PH-mätning med "gröna tabletter" och det visar över 7,0 för PH så de värdena tror jag är ok. Har kört med Poolklubbens chockklor(nyinköpt).
 Vår pool har funkat bra med mätningar i alla år (sedan 2007) Den rymmer cirka 38 kubik och är 1,35 djup. Bottnen är inte hal och jag ser inga spår av alger.Däremot är det mycket små insekter i poolen.
När det gäller tabletter för Autocheck sägs det att man inte skall använda Rapidtabletter. Så jag har skaffat vanliga DPD 1 men de tar tre minuter på sig at löas upp(precis som Lovibonds DPD 3 för totalt klor. Jag har ju som sagt också chockklorat med 500 gram chockklor ändå visar mätningar ett par timmar  efter på 0,4 och sedan går det ner igen..
Vet någon vad för slags tabletter som skulle kunna fungera med Autocheck.
 Likaså om det finns andra säkra mätalternativ. PS har också kört  med utspätt poolvatten för att se om det  gör någon skillnad. Gör ett sista försök också med att med att höja PH något för att se vad som händer.Bilden visar mätstika,vätskeprov med nyinköpt vätska tv och den gamla t h samt Biltemas vätskeprov längst tv

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #13 skrivet: juli 12, 2021, 20:50:33:33 »
Hej,

Testa att mäta bundet klor. Detta kan tokförbruka ditt klor.
Är poolen klar och inte hal är det inte bakterier eller alger. Kan bero på badgäster?

Kan hända att du kommer behöva tillsätta ännu mer klor för att bli av med bundet klor om det är anledningen?

MVH
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #14 skrivet: juli 12, 2021, 20:54:54:54 »
Hej,

Du kanske bytt typ av klor? Vidare har du öppen pool eller täckning?

MVH
Roger

Utloggad SingingSailor

SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #15 skrivet: juli 13, 2021, 02:13:46:46 »
Här är vad jag tror och förslag:
Du har något i poolen som förbrukar ditt klor.
Gula klormätningen visar bundet klor i ditt fall.
Poolklubbens chockklor är diklorisocyanursura, det ökar mycket snabbt din CYA och minskar effekten av kloret. Köp kalciumhypoklorit istället (om du inte har mkt hårt vatten för det höjer kalkhalten).
Chocka ordentligt med 500g kalc hypo. Rör om ordentligt i poolen och mät direkt med Biltemas DPD tabletter, då borde du få utslag. Mät efter 1-2 timmar igen, minskar klorvärdet så chocka igen. Fortsätt tills kloret håller sig. Mät gärna med poolvatten utspätt med 3 delar vatten och multiplicera sedan avläsning med 4. Du har troligen en del CYA i vattnet, och är då bra att bibehålla fritt klor en bit över 10ppm när du chockar.

Mer detalj:
Provrören i mitten och till höger i din bild är klormätning med OTO vätska. Denna mäter Totalt Klor = Fritt kolor + Bundet klor.
Svårt att tolka färger på bild, men det är i alla fall gult vilket indikerar att du har klor i poolen. Men fritt klor är troligen noll eftersom detta test ger utslag även på bundet klor och du får noll i DPD mätning. (Om man har väldigt mycket klor så går f.ö. OTO testet åt orange hållet, så det är knappast för mkt klor du har).
Jag har använt DPD tabletter i provrör mycket, typ de som Biltema säljer, och tycker det fungerar bra. Begränsat till under 3ppm klor dock, så man får späda med kranvatten för att få ungefärligt värde vid högre halter.
Annars för riktigt noggrann mätning är FAS-DPD bäst, men då behöver du beställa från USA för ca 500kr, nog lite överkurs just nu.
CYA nivån kan vara ett problem för dig om du använt mycket puckar och chockat med diklor. Det mätvärdet på 0,19 du skrev i början är konstigt, bara på de tre chockningar a 500g som du skrivit om har du tillsatt nästan 20.

pH värdet: Svårt med färger på bilder, men om det är nästan samma gula nyans som OTO testet så skulle jag tolka det som en bit under 7.


Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad hokkepool45

SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #16 skrivet: juli 13, 2021, 11:21:50:50 »
Tack för svar. Har mätt cya och det är 6.0. Om jag förstår rätt så är det totala kloret summan av det fria och det bundna. Alltså borde jag få ett klorvärde med en DPD 3 som  skall mät a båda. Har dock inte fått någon mätning på det heller. Har bara en DPD 3 tablett kvar. Om jag nu får noll fritt klor borde jag då inte få ett värde på bundet klor??  Eller skall jag chockklorera först, mäta efter två timmar och se det fria kloret och efteråt det totala.
Och en fråga till var hittar jag kalciumhypoklorit-klor? Biltemas är ju också av samma slag som Poolklubbens. Tack för alla råd än en gång...

Utloggad Moana

SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #17 skrivet: juli 13, 2021, 11:44:11:11 »
Poolklubben har inomhusklor utan cyanursyra.
Thermopool 7 x 3,5 m från Österlens Poolcenter
Murad helgaveltrappa
Persian Grey fabrikssvetsad mosaikliner
1 LED-lampa
Värmepump Gullberg & Jansson Q20 Inverter
Filter Cantabric 500 med glaskross
Cirkulationspump Kripsol 0,5 HK
Frekvensomvandlare
Solfolie Geobubble Sol+Guard 500 micro

Byggsida:
https://www.worldofmarie.com/blogg/pool20.html
https://facebook.com/MarieeBergqvist/albums/10157044175922951/?ref=bookmarks

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #18 skrivet: juli 13, 2021, 14:35:47:47 »
Folkpools Aktionchock är också kalciumhypoklorit
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad SingingSailor

SV: Kloret försvinner ur poolen på en natt.
« Svar #19 skrivet: juli 13, 2021, 16:58:04:04 »
Frustrerande med många mätvärden och inte veta vad man skall lita på. Din Aquacheck verkar ge konstiga värden, men jag har ingen erfarenhet av den så skall inte uttala mig.
Teststickor har jag också svårt att lita på, i bästa fall funkar de men även då mycket svårt att läsa av värdet.
Biltemas tabletter kan du lita på, men kan blekas vid fritt klor mycket över 10.
OTO mätningen av totalt klor kan du också lita på (gula provröret) men du kan strunta i den mätningen så länge du chockklorerar - fokusera först bara på att bibehålla en hög halt fritt klor (minst 10 ppm), bundet klor kommer att försvinna av det.

Du har rätt att totalt klor är summan av fritt och bundet klor. Du har totalt klor i vattnet, det syns på den gula färgen från OTO. Att du inte får något utslag på din DPD3 mätning gissar jag kan bero på:
- Något fel på Aquacheck (om du använt den?)
- Jättegamla tabletter (inte troligt)
- Felaktig mätning? DPD3 tabletten skall läggas i ett prov där du redan har använt en DPD 1 tablett annars får du inget utslag.

Två ställen till som har kalcium hypo:
- Byggmax - jag köpte där förra veckan, men hittar inte på hemsidan nu
- ICA skall ha enl. en annan tråd nyligen
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan