CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Energiförbrukning  (läst 3456 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stompen

Energiförbrukning
« skrivet: mars 22, 2021, 11:38:19:19 »
Kom att fundera lite på husets energiförbrukning när grannarna började prata om bergvärme...
Laddade hem dagsavläsningarna för 5 år bakåt i tiden. Har haft pool sedan säsongen 2018, så data för 2 år utan och 3 år med pool. Se bild.
Här ser man tydligt att minimiförbrukningen under juli har hoppat upp med 19kW om dagen eller 792W med antagandet att under miniförbrukning så går inte värmepumpen nämnvärt. Jag har en Korall 0,75hp pump vilket är 560W, tillkommer lite minimaster och UV-lampa så det känns väl ganska rimligt?
Det betyder att 5 månaders drift kostar 2850kW för cirkulationspumpen.
Om jag antar att all annan extra energi går till värmepumpen och över 5 månader så har jag 2 år med 1718kW medans förra året var 2500kW men det är nog snarare pga hemmajobb för coronan och inte poolvärmen. Så jag antar att värmen till poolen kostar 1718kW
Övrigt: Mellansverige, thermopool 7x4, pooltäcke, 29grader i vattnet.

Så om jag vill spara el så är det cirkulationen jag borde ge mig på, någon slags frekvensstyrning verkar man ju kunna få för 3-4000kr. Enligt ovan skulle det ju betala sig på några år, men finns det något enklare/billigare? Pratas ibland om att man helt enkelt kan strypa flödet(där får man för alla mjuka fina böjar), stämmer det verkligen att det kan sänka förbrukningen? Tänkte hänga på en stömtång när jag öppnar poolen och testa men det dröjer 1 månad till.
Ur ett rent ekonomiskt perspektiv så skulle inte ett pooltak betala sig för mig.

Och grundfrågan då. Jag förbrukar nu totalt 22000 kW och räkna bort poolens förbrukning så hamnar jag på 17000kW. Utan att räkna för detaljerat så är nog inte bergvärme någon vinst.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Energiförbrukning
« Svar #1 skrivet: mars 22, 2021, 13:37:04:04 »
Vad värmer du poolen med, och hur varmt har du i vattnet?
Cirkpumpen drar rätt mycket, den kan man om man vill köra på timer.
Att strypa en pump skall normalt göra att den drar mindre energi, men jag skulle hellre köra fullt flöde och med en timer för att få bättre omrörning av vattnet när pumpen går, annars finns risken att du börjar få algbildning i hörn där det cirkulerar för dåligt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Stompen

SV: Energiförbrukning
« Svar #2 skrivet: mars 22, 2021, 13:53:12:12 »
Kör en G&J Q20 med 29 grader i vattnet.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Energiförbrukning
« Svar #3 skrivet: mars 22, 2021, 14:18:22:22 »
Jag har min pump på timer, startar 7:30, går i halvtimmesintervall, utom mitt på dagen då den går konstant mellan 11-14 och stänger av 20:00. Dock kan jag om det är mycket badande starta en bypass-timer som är inkopplad i tre timmar för extra rotation på vattnet, primärt för att skit som kommer i poolen ska rotera runt och hamna i bräddavloppet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Energiförbrukning
« Svar #4 skrivet: mars 23, 2021, 08:52:27:27 »
VI körde tidigare vår pump på timer också, men när vi bytte pump från 1 HK till 0.75 HK så fick jag problem med vattenkvaliten om vi inte körde pumpen hela tiden.
Nu har jag lärt mig att det delvis kan ha berott på vårt höga CYA-värde, men ligger man som vi på 32 grader i poolen så tror jag inte att man skall chansa allt för mycket med stillastående vatten under några längre perioder. 30 minuters intervaller kanske inte är helt fel med tanke på det.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Stompen

SV: Energiförbrukning
« Svar #5 skrivet: mars 23, 2021, 08:59:07:07 »
Hur mår pump och övrig utrustning av att köras med timer?
Värmepump och minimaster har flödesvakter, någon risk att låta uv-lampan vara på under stoppet?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Energiförbrukning
« Svar #6 skrivet: mars 23, 2021, 09:01:44:44 »
Normalt skall man koppla manövern till rening och värmepump över en hjälpkontakt på cirkpumpens kontaktor så att de stannar i samma ögonblick som man stoppar cirkpumpen, oavsett om det är manuellt eller på timer.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Ores

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 65
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
  • Hemma bra men bada är bäst!
    • Visa profil
SV: Energiförbrukning
« Svar #7 skrivet: mars 23, 2021, 10:49:34:34 »
Att styra en enkel trefas cirkulationspump med timer borde den inte ta skada av, tänker jag. Men finns det risker att styra värmepumpen med extern timer? Den har ju massa elektronik och egen styrning som kanske inte gillar att startas och stoppas av en extern strömbrytare. Alla poolvärmepumpar har väl (?) flödesvakt, men man kanske inte bör lita på den?

Jag är nybörjare på pool så jag har ingen aning om hur det fungerar i verkligheten, men vill gärna veta vilka erfarenheter andra har. Hade själv tänkt låta bli att styra värmepumpen med cirkulationspumpens timer utan istället använda dess egen timer och lita på flödesvakten ifall de skulle hamna i osynk. Är det dumt?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Energiförbrukning
« Svar #8 skrivet: mars 23, 2021, 11:48:10:10 »
Vår VP har bara styrts på flödesvakten under alla år, har inte haft problem med det. De få gånger VP stoppats i drift har det låtit illa om den när den stoppas. Om det är skadligt eller inte vågar jag inte svara på, men med tanke på oljudet så kör inte jag så. För mig jämförelse med att köra bilen över ett gupp lite för fort, det funkar men jag tror att stötdämpare tar stryk i längden.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Ores

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 65
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
  • Hemma bra men bada är bäst!
    • Visa profil
SV: Energiförbrukning
« Svar #9 skrivet: mars 23, 2021, 23:16:25:25 »
Tack alla för bra svar och Stompen för bra fråga!

Vår UV-rening har flödesvakt den med, men i instruktionerna står att den ska kopplas så som Rickard föreslår, så att den bara får ström när cirkulationspumpen är igång. Det finns uppenbarligen inte bara en enda korrekt lösning för alla situationer.  :P

Jag har också funderat på varvtalsstyrning av cirkulationspumpen. Antar att det dock krånglar till det när man ska få rätt flöde genom värmepump och samma sak för UV-reningen. Så det blir en standard trefaspump med timerstyrning. När det blir dags att byta den är jag förhoppningsvis lite mer kunnig och erfaren.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag