CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: J****a vatten  (läst 1296 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jojo02

J****a vatten
« skrivet: maj 29, 2020, 13:44:14:14 »
Alltså hur svårt ska det vara. Inget panik dåligt men inte 100% bra.
Lite dimmigt längst ner, kan inte säga mjölkigt men inte helt kristallklart.

Jag brukar inte ha problem med pH men nu får jag inte ordning på det, liiiite lågt. Vet inte om det är grunden till mitt bekymmer. Dragit i 1,5 kg ph plus i två omgångar.

Kloret är aningen högt men alla mätverktyg visar olika. Har två olika stickor, aquacheck och tabletter.

Ska man vara tvungen att köpa en poollab för att lösa problemet.
Har flocksticks, dammsugit och backspolat filtret.

Några tips, mätverktyg eller vad som helst. Irriterande  <dontkn> <dontkn> <dontkn> <dontkn>
JF storpool 3,6x6,1x1,32m
Pooltak från albinox, Klasik B
Poolvärmepump Poolteam LX09CIE 9kW INVERTER WIFI

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: J****a vatten
« Svar #1 skrivet: maj 29, 2020, 18:43:25:25 »
Låter som kalkutfällning. Fast det brukar man få av högt Ph, inte lågt.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: J****a vatten
« Svar #2 skrivet: maj 29, 2020, 21:51:31:31 »
Kan det möjligen vara ett mätfel så att pH inte var lågt och när du satte till pH+ så kom du upp för högt och fick just en kalkutfällning ?  Det andra man tänker på o det är en vitaktig fällning är döda alger. Om du har fått för lite klor någon gång och en algtillväxt. Gröna alger blir ofta vitaktiga när de dör.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: J****a vatten
« Svar #3 skrivet: maj 29, 2020, 21:58:52:52 »
Hej,

Lågt pH tyder på användande av snabbklor eller veckopuckar?
Du skriver att du tillsatt höj pH. Vidare lite grumligt/mjölkigt vatten.
Om pH är svårt att höja med höj pH tyder det på att du har kalciumjoner i ditt vatten.

Ditt höj pH(1,5kg) kommer direkt bilda en vit fällning (kalk) med kalciumjonerna. Du kan få samma effekt med höj alkalinitet.
pH kommer inte att öka vid tillsats av höj pH.

Tidigare använde jag höj pH för att minska mitt vattens hårdhet genom att skapa dessa fällningar.

Vet inte vilket/vilka klor du tillsatt eller om du använt höj kalk.

Skriv gärna namnet och märke på dina tillsatser så blir det lättare att dra slutsatser utan att gissa.


Som Erik skriver om lågt pH och kalk så kan man ge vattnet konstgjord andning och sänka pH. Då ökar lösligheten för kalken och det blir inte lika dimmigt.

Om det är kalk så är det bra med lite finare sand i toppen av sandfiltret, 0,4-0,6mm.

Köp gärna stickor som visar; fritt klor, totalklor, alkalinitet, kalk, hårdhet och cya.

Man får en bra indikation på sitt vatten med stickor. Inte perfekta värden men en mycket snabb koll på sitt vatten.

Värden som kan vara av ditt intresse är alkalinitet, kalkhalt och hårdhet och pH. Tyvärr hänger dessa parametrar ihop.
Roger


Utloggad Jojo02

SV: J****a vatten
« Svar #4 skrivet: maj 31, 2020, 18:24:14:14 »
Jag gjorde ju bort mig och chockade för säsongen utan att först kolla pH. Har inte haft bekymmer med pH tidigare säsonger.
Swim&fun har jag haft för pH och chockklor.
Använder sedan veckopuckar även dessa samma märke just nu men brukar köpa hos poolbutik. Men läste att har man tak bör man ha inomhusklor, några erfarenheter om det?

Nu har jag kunnat dammsuga upp flockar från botten några gånger och efter ytterligare 1kg pH plus så är vattnet i princip klart och jag får rätt värde på stickorna.

Det var nog döda alger och gammalt skräp som tillförde till grumligheten.
Och pollen lyckas det komma in trots tak.

Men jag funderar fortfarande på att skaffa bättre mätverktyg, någon som testat poollab?
Eller vilka stickor finns som mäter allt nämnt nedan? Klor, pH och alka har jag på mina.

Aquacheken är bara att kasta ut genom fönstret, helt värdelös.

Hej,

Lågt pH tyder på användande av snabbklor eller veckopuckar?
Du skriver att du tillsatt höj pH. Vidare lite grumligt/mjölkigt vatten.
Om pH är svårt att höja med höj pH tyder det på att du har kalciumjoner i ditt vatten.

Ditt höj pH(1,5kg) kommer direkt bilda en vit fällning (kalk) med kalciumjonerna. Du kan få samma effekt med höj alkalinitet.
pH kommer inte att öka vid tillsats av höj pH.

Tidigare använde jag höj pH för att minska mitt vattens hårdhet genom att skapa dessa fällningar.

Vet inte vilket/vilka klor du tillsatt eller om du använt höj kalk.

Skriv gärna namnet och märke på dina tillsatser så blir det lättare att dra slutsatser utan att gissa.


Som Erik skriver om lågt pH och kalk så kan man ge vattnet konstgjord andning och sänka pH. Då ökar lösligheten för kalken och det blir inte lika dimmigt.

Om det är kalk så är det bra med lite finare sand i toppen av sandfiltret, 0,4-0,6mm.

Köp gärna stickor som visar; fritt klor, totalklor, alkalinitet, kalk, hårdhet och cya.

Man får en bra indikation på sitt vatten med stickor. Inte perfekta värden men en mycket snabb koll på sitt vatten.

Värden som kan vara av ditt intresse är alkalinitet, kalkhalt och hårdhet och pH. Tyvärr hänger dessa parametrar ihop.
Roger
JF storpool 3,6x6,1x1,32m
Pooltak från albinox, Klasik B
Poolvärmepump Poolteam LX09CIE 9kW INVERTER WIFI

Utloggad poolarenper

SV: J****a vatten
« Svar #5 skrivet: maj 31, 2020, 22:42:27:27 »
Jag skaffade en PoolLab i år. Väldigt nöjd. Nu kan jag äntligen ha koll på vattnet. Enkelt och bra. Stickorna från Lamotte som de säljer på Folkpool är bra och smidiga för hålla kollen med. Tycker de visar klor bra men inte PH och Cyanursyra.
Eftersom jag har haft problem med lite för hög cyanursyra så vill jag veta exakt nivån på detta inte någon diffus färgskala som är väldigt svårläst.
If you can’t measure it, you can’t improve it. – Peter Drucker

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag