VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Luktar klor  (läst 3562 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Skinkan

Luktar klor
« skrivet: maj 14, 2020, 21:45:41:41 »
Hej igen alla
Tänkte höra mig för här angående klor lukt,
Har nyss uppstartat min färdig byggda pool, 6*3 tjällden stomme, saltklorinator zodiac ei 10.
Har fått in alla värden inom Ok området på stickan,
Men det som ja undrar över är om det ska lukta så himla mycket klor om poolen. När man har saltklorinator , kompisen har också saltklorinator och han har nästan ingen klor doft. Är det nåt jag har missat? Tacksam för svar.

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Luktar klor
« Svar #1 skrivet: maj 15, 2020, 00:29:12:12 »
Det som luktar klor är väl om jag kommer ihåg rätt (Roger kan säkert rätta mig) trikloraminer. Dessa "skapas" när man har skit i vattnet, och det lär du ju ha om du precis dragit igång det hela. Kloraminer slås sönder med hjälp av chockklor.

Roger får gärna kolla och se om jag har tänkt rätt för några år sedan det jag skrev då.

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12543.msg94339#msg94339
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Skinkan

SV: Luktar klor
« Svar #2 skrivet: maj 15, 2020, 11:04:55:55 »
När man startar upp en pool kommer kloret alltid att reagera med olika ämnen.
Vidare vid bad bildas alltid bundet klor.

Bundet klor i form av kloraminer (Bara kloraminer som mäts);
Monokloramin (första steget) luktar inte.
Dikloramin (andra steget) luktar badhus
Trikloramin (sista steget) luktar badhus och är gul och oljig. Denna är olöslig i vatten och stannar vid ytan där den sprids till luften.

För att få bort bundet klor krävs mer klor för att nå sista steget trikloramin.
Det är därför man brukar chocka sitt vatten med klor.

Normalt sätt då man har en saltklorinator behöver man sällan ckocka sitt vatten. Anledningen är att vid cellen som bildar klor blir koncentrationen av fritt klor hög. Så om bundet klor finns och passerar cellen är det som en chock.

Gissar att problemet kommer att lösa sig själv.
Mitt knep är att låta cirkulationen vara på hela tiden. Vidare en fettabsorbator i skimmern som fångar upp denna trikloramin. Slipper lukten och den fula randen i poolen då.

Vidare bada helst inte då klorinatorn är igång. Anledningen är att all klorgas kanske inte hunnit bilda fritt klor. Samt trikloramin kanske bildats.
Trikloramin är mycket reaktiv. En föregångare till nitroglycerin.
Roger


Hej Roger
Men skulle ja kunna boosta upp klorinatorn på Max ett par timmar också för o se vad som händer med lukten ? Vattnet ser bra ut men som sagt bara klor lukt.

Utloggad Skinkan

SV: Luktar klor
« Svar #3 skrivet: maj 15, 2020, 13:29:07:07 »
Absolut.
Tack för hjälpen , ska kolla vad som händer 👍 annars så är det att slänga i chockklor?

Utloggad Skinkan

SV: Luktar klor
« Svar #4 skrivet: maj 15, 2020, 22:28:10:10 »
Hej,
Du skrev inte om ni hunnit bada än?
Vidare var ditt påfyllningsvatten kommer ifrån?
Om ni badat eller påfyllningsvattnet inte är kommunalt vatten. Är troligen resonemangen rätt.
Har ni inte badat och har kommunalt vatten. Då är inte bundet klor rätt orsak.


Klorgas som klorinatorn tillverkar luktar också badhus.
Du skrev tidigare i en tråd om pH och fritt klor. Jag skrev i en annan tråd om halten klor är för hög kommer mätningen av fritt klor mäta fel.
Hög klorhalt luktar också klor. Vidare ju högre klorhalt dess mer fel visar klormätningen (DPD1).

Om det är så att ni inte badat eller har egen brunn så hör av dig igen.

Roger

Hej
Vi har badat några enstaka tillfällen ,  jag en gång min dotter 3-4 ggr.
Vattnet kommer från min utkastare på tomten , med andra ord kommunalt vatten.
Det ända som ja gjorde var att hälla i salt och snabbklor i poolen , mer har ja inte gjort, plus att ja inte riktigt vet vilken procent del man ska ligga på klorinatorn , plus hur mycket den behöver gå om dagarna , våra kompisar har klorinator och dom har inte denna lukt från klor, och just detta med saltvatten så ska det väl egentligen inte vara nån vidare klor lukta känsla runt om ? Boosta på min klorinator när ja åkte till jobbet imorse och när ja kom hem så mätte ja , och då var det fria kloret ganska högt , plus att pH o alkalinitet var bra , så det händer ju nåt med kloret när ja boostar upp alla fall, men vet inte riktig vilken nivå ja ska lägga mig på.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan