VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kemi  (läst 786 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Skinkan

Kemi
« skrivet: maj 09, 2020, 15:32:21:21 »
Hejsan
Jag har precis blivit färdig med min pool 6*3 tjällden
Alltså 25kubik
Nu undrar ja hur dettta med frittklor justeras , fattar inte riktigt vad ja ska ha för grejor , tacksam för svar ,
Med vänlig hälsning, Mattias

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Kemi
« Svar #1 skrivet: maj 10, 2020, 20:03:46:46 »
Hej,

Det första du måste göra är att bestämma vilken typ av klor du ska använda.
Veckopuckar, multipuckar (utomhusklor) Inomhuspuckar eller dagsklor i form av kalciumhypoklorit (Inomhus). Har du någon form av pooltäckning rekommenderas inomhusklor.

Vidare kort eller lång säsong kan påverka valet av desinfektionsmedel.
Är säsongen kort kan man med fördel använda utomhuspuckar om man byter vatten enligt instruktion.

Är säsongen lång kan det vara en fördel att använda kalciumhypoklorit.

Vidare finns olika automatiska utrustningar.

Oftast är två mätningar av mest intresse och dessa är fritt klor (FC) och pH.

För dessa finns olika riktlinjer beroende på land och/eller organisation.

Socialstyrelsen/Folkhälsomyndigheten har FC=0,5-2 ppm.
Branschen ligger på 1-3 ppm fritt klor.

Om du väljer utomhusklor kommer du behöva ta hänsyn till cyanursyran som bildas av denna klorkälla. För varje puck blir kloret långsammare som desinfektionsmedel. Cyanursyran (CYA) har fördelen att kloret inte sönderfaller av solens strålar.

Oavsett vilken klor som är klorkällan bildas fritt klor.

Fritt klor finns i två former. Den ena är 100 ggr bättre desinfektionsmedel.

Vid pH = 7,4 finns lika mycket av dessa. Lägre pH ger bättre desinfektion i vattnet.

Rekommendationen i Sverige är att ligga på pH=7,2-7,6.
Beroende på ditt val av klor kommer du behöva tillsätta sänk pH eller höj pH.

Första året som poolägare brukar man klara sig på ett enkelt testkit från Biltema som mäter fritt klor och pH.

Alla desinfektionsmetoder och kemikalier har fördelar och nackdelar.

Så börja fundera hur lång säsong poolen ska vara igång?
Vidare pooltäckning.

Ofta så sågar vi utomhusklor pga. CYA. Men är säsongen kort och man backspolar enligt instruktion är dessa puckar en enkel lösning. Men man måste mäta CYA för att ha koll på sitt vatten.

Sen kommer du vilja lära dig mer och mäta fler parametrar.
Tyvärr är inte alla klor lika som går att köpa. Ibland kan de kallas för samma men vara av olika typer av klor. De påverkar vattnet lite olika.

Roger
« Senast ändrad: maj 10, 2020, 20:07:22:22 av Roger. »

Utloggad poolarenper

SV: Kemi
« Svar #2 skrivet: maj 10, 2020, 22:29:50:50 »
Jag skulle köra med klorpuckar för inomhusbruk. Jag körde förra säsongen med puckar för utomhusbruk men fick för hög cyanursyra. Aldrig igen att jag stoppar i dessa puckar. Då är man tvungen att byta vatten vilket är väldigt besvärligt. Jag började denna säsong med att köpa en Poollab 1.0 (en sån där digital mätare som ger väldigt exakta mätvärden). Ibland tyckte jag stickorna var svårtolkade och jag vill verkligen veta vad jag har för vatten. Nu använder jag stickorna fortfarande men om något ser konstigt ut så tar jag fram den digitala mätaren.
If you can’t measure it, you can’t improve it. – Peter Drucker

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag