VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ännu en mjölkig pool  (läst 1294 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tobi-one

  • Gäst
tobi-one
Ännu en mjölkig pool
« skrivet: maj 06, 2020, 14:52:13:13 »
Har en pool på 4*8 meter som körs på saltklorinator och har glastak. När jag skulle dra igång för säsongen så hade det blivit för varmt i poolen så den hade blivit grön av alger.
Gjorde kanske misstaget då att chockklorera den innan jag kollade PH, vilket jag gjorde där efter och fick tillsätta en del PH- för att få den på rätt nivå. Poolen har sedan helgen 25/4 sedan kört på och vattnet fick ganska omgående rätt färg, men har varit dimmig/mjölkig sedan dess.
Jag har sedan uppstarten av poolen chockat den 3 gånger och haft i flockmedel 2 gånger med ganska mediokra resultat, dvs den är svagt bättre men fortfarande dimmig. När jag backspolar så är det dock grått/vitt vatten som åker ut första 30 sekunderna innan det sen gradvis går över till genomskinligt vatten.

Jag har insett att jag behöver ha bättre koll på vattnet förutom bara PH & Klor så jag letade på nätet och hittade ett test från Lamotte som heter ”Insta-test 6 plus”
Efter mätningen får jag fram följande ung resultat (det är stickor som man får ju tolka färgerna på stickan)
Fritt klor: 3
Totalt klor: 1
Alkaniteten: 80
PH: 7,2
Vattnets hårdhet: 300
Cyranusyra: 0

Behöver jag tillsätta CYA och har det någon betydelse alls på om jag har dimmigt vatten i poolen? Jag vet vad CYA gör efter lite googlande, en jag får inte känslan av att det påverkar min pools vattenklarhet? Kan jag ha fått kalkutfällning i poolen då jag chockade initialt då jag hade för högt PH och hur fixar man i så fall detta eller är det ”rester” från algerna? Några andra ideer till varför vattnet är dimmigt?

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ännu en mjölkig pool
« Svar #1 skrivet: maj 06, 2020, 15:02:44:44 »
Kloret ser mystiskt ut. Totalt klor består av fritt klor och bundet klor, så det kan aldrig vara mindre än fritt klor.

Jag tror att mjölkigheten är döda alger, det är något som ska lösa sig med cirkulation och filtrering.

Chockar man med kalciumhypoklorit så kan pH stiga, men det brukar rätta till sig av sig självt.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

tobi-one

  • Gäst
tobi-one
SV: Ännu en mjölkig pool
« Svar #2 skrivet: maj 06, 2020, 15:50:19:19 »
Ja, jag har skrivit fel där ser jag - ska snarare vara 4,5-5 i totalt klor.
Jag har ju sandfilter, men det tar en jäkla tid att filtrerar bort resterna av algerna (om det nu är alger).

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Ännu en mjölkig pool
« Svar #3 skrivet: maj 06, 2020, 18:54:53:53 »
Hej,

Min första tanke är som Eriks att det är döda alger.
Men ditt sandfilter borde kunna hantera detta ganska snabbt om cirkulationen är på. Vidare med dammsugning. Hoppas du kör filtrering dygnet runt vid uppstarten?

Min erfarenhet av teststickor är att de kan visa för låga värden. Speciellt pH. 
Det vita kan vara kalk. Detta utifrån din beskrivning med backspolning. Ett lätt sätt att kolla om det är kalk som ger det dimmiga vattnet är att sänka pH lite till. Då borde det dimmiga minska. Om pH är ca 7,2 och din alkalinitet på 80 och hårdhet på 300 så låter det inte som kalk.

Anledningen är att jag maxat stickorna på hårdhet i mitt vatten utan att det varit mjölkigt.

Prova att borsta poolen. Gör det gärna noggrant och flera gånger. Anledningen till detta är om det finns något annat liv där kan borstning vara en lösning.

Roger










tobi-one

  • Gäst
tobi-one
SV: Ännu en mjölkig pool
« Svar #4 skrivet: maj 07, 2020, 13:19:02:02 »
Jodå, filtrat har kört konstant 2,5 vecka nu.
Flockade i förrgår och tycker det har blivir (lite) bättre efter den flockningen. På min förpackning står det att man ska köra pumpen i 24 timmar efter att man har flockat, men jag ser att vissa på nätet förespråkar att man ska stänga av pumpen i 12 timmar och sen dammsuga botten. någon som har erfaranhet?
När jag flockar blir det bruna högar på botten som jag dammsuger upp dock via filtret men jag funderar på att dra det direkt via waste, men då försvinner ju en jäkla massa vatten innan jag är klar - hur små partiklar klarar ett sandfilter egentligen

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Ännu en mjölkig pool
« Svar #5 skrivet: maj 07, 2020, 17:33:54:54 »
Jodå, filtrat har kört konstant 2,5 vecka nu.
Flockade i förrgår och tycker det har blivir (lite) bättre efter den flockningen. På min förpackning står det att man ska köra pumpen i 24 timmar efter att man har flockat, men jag ser att vissa på nätet förespråkar att man ska stänga av pumpen i 12 timmar och sen dammsuga botten. någon som har erfaranhet?
När jag flockar blir det bruna högar på botten som jag dammsuger upp dock via filtret men jag funderar på att dra det direkt via waste, men då försvinner ju en jäkla massa vatten innan jag är klar - hur små partiklar klarar ett sandfilter egentligen
Hej,

Bra uppmärksammat angående flockning.
Normalt vid vattenrening blandar man hastigt in flockningsmedel. Sen måste hastigheten på vattnet minska för att kunna skapa flockar (större aggregat). Vidare långsam omrörning/blandning för att flockarna inte ska slås sönder. Därav kan man låta pumpen stå som du skriver. Bilda större flockar som sjunker till botten.

Ofta används aluminiumsulfat som flockningsmedel. Detta ger en geggig lösning. Lite gråaktig. Superflock är ett sådant. Den bildar en liten geggig hinna i sandfiltret och fångar in mindre partiklar. Vilket betyder att det jobbar som ett filter. Därav 24h.

Alltså samma kemikalie som arbetar på olika sätt. Båda metoderna fungerar. Jag föredrar att det hamnar i filtret. Men se till att backspola efter 24h. Det kan gegga ihop sig för mycket annars.

Du skriver bruna högar på botten. Detta brukar vara kloret som oxiderat järnhaltigt vatten som fälls ut.
Hur mycket sjunker klorhalten på ett dygn?
Vidare borde du ha fått klart vatten på två dagar. Så det bruna kanske inte är järnfällningar?

Sanden i filtret minskar för varje år. Har du öppnat filtret och kollat hur mycket och hur sanden ser ut?

Testa att borsta hela poolen. Anledningen till detta är om det finns biofilm så behöver den borstas sönder för att kloret ska verka.

Roger
 

« Senast ändrad: maj 07, 2020, 17:42:44:44 av Roger. »

tobi-one

  • Gäst
tobi-one
SV: Ännu en mjölkig pool
« Svar #6 skrivet: maj 13, 2020, 15:08:40:40 »
En sak som jag har märkt är att väldigt få skriver hur de faktiskt löste sitt problem, trådarna slutar ofta utan att man får resultatet så här kommer mitt bidrag:

Mína värden på poolen hade varit bra i över 1 vecka och klor etc låg stabilt utan att jag behövde justera något
Körde flock totalt 3 gånger där jag första gången inte ens såg botten efter flockning, andra gången anade jag större, mörka parter på botten och efter tredje tillfället så såg jag plötsligt botten ganska tydligt - härlig känsla. Skulle vilja säga att filtret samlade upp det mesta med flockmedlet så det kändes skönt att det fungerade trots allt. Vad exakt det var som gjorde vattnet dimmigt vet jag inte riktigt, men det är möjligt att det var döda algrester?
Tack för dina råd och tips på vägen Roger, man blir ju galen av att det trots allt tar några dagar och få ordning på en pool som har blivit så pass fylld med alger under våren

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan