CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Chock-klorera med dagsklor för att inte höja CYA?  (läst 3311 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad poolarenper

Chock-klorera med dagsklor för att inte höja CYA?
« skrivet: maj 06, 2020, 06:31:51:51 »
Hej!
Jag har tidigare haft problem med hög cya och försöker hålla den nere. Ligger på 48 nu enligt fotometrisk mätare. Har precis startat poolen och man ska ju chockklorera. Jag vill dock inte få upp cya-nivån så jag tänkte köra med dagsklor tills den har kommit ner på bra nivå genom backspolningar.

Frågan är kan jag chockklorera med dagsklor? Hur mycket i så fall? Poolen är en cirka 27 kubik utomhuspool.
Visst ger inte folkpools dagsklor någon tillförsel av cya? Men det kanske inte deras Aktionchock heller gör? Så då kanske jag ska ta det?

hälsningar,
glad amatör/nybörjare

Ps.Beställde inkomhusklor-puckar som pereinar här på forumet tipsade om för att köra med i sommar och slippa hög cyanursyra i poolen. Blir den för låg får jag väl börja köra med de vanliga Långverkansklor-puckarna igen. Låter vettigt? Ds.
« Senast ändrad: maj 06, 2020, 07:15:46:46 av poolarenper »
If you can’t measure it, you can’t improve it. – Peter Drucker

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Chock-klorera med dagsklor för att inte höja CYA?
« Svar #1 skrivet: maj 06, 2020, 15:50:34:34 »
Enligt säkerhetsdatabladet för den så innehåller den kalciumhypoklorit.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Chock-klorera med dagsklor för att inte höja CYA?
« Svar #2 skrivet: maj 06, 2020, 18:07:22:22 »
Hej,

Erik har helt rätt.
Deras dagsklor och aktionchock är kalciumhypoklorit.
Det brukar stå 200g/10000 liter som chock.

I din pool ger varje 20g tablett en ökning av fritt klor med 0,52 ppm. Om vattnet är väldigt smutsigt eller så kan det vara värt med 200g/10000 liter. Om inte skulle jag ta hälften vilket ger 7 ppm klor per 10000 liter. Vilket betyder 270g (14 tabletter) i din pool.

Hög CYA slöar till kloret. Vilket gör att det behövs högre halt klor.

I ditt fall försök att inte ligga under 2,5 ppm. Det senaste på området angående CYA och fritt klor (FC) är att kvoten CYA/FC inte ska bli 20.

Roger


Utloggad poolarenper

SV: Chock-klorera med dagsklor för att inte höja CYA?
« Svar #3 skrivet: maj 06, 2020, 22:37:17:17 »
Tack snälla för svar och att ni delar kunskap! Tack Roger för att du gav tips på mängder också för just min pool! Uppskattas av en nybörjare!

Jag funderade lite varför jag i slutet på förra säsongen blev överraskad av att fått så hög cyanursyra. Men så här tror jag: Jag brukar ha pooltäcket på när vi inte badar så det borde bli väldigt lite exponering för sol och uv-strålar. Det har såklart byggt upp cya-halten har jag nu begripit. Speciellt eftersom jag har fortsatt lägga i klorpuckar på veckobasis, oavsett om vi badat eller ej.  Oavsett om pooltäcket har varit av på flera veckor.....

Nu beställde jag i alla fall dom här inomhus-puckarna som är samma storlek som vanliga puckar för utomhuspool.

https://www.poolklubben.se/product/klor-inomhus-5-kg-200g

Om jag nu kör på med dom under sommaren så kanske jag inte skulle behöva kolla cya på nytt förrän i typ Juli och se om den är för låg (kan den vara för låg?). I såfall, under en tid, växla över till de gamla vanliga puckarna för utomhuspool ( de med inbyggd cyanursyra) för att få upp nivån av cya något (om det nu ens behövs i Sverige..)Låter det vettigt? Eller jag kanske aldrig mer behöver bry mig om det där med cyanursyra om jag bara kör på klor-puckar för inomhusbruk?

If you can’t measure it, you can’t improve it. – Peter Drucker

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Chock-klorera med dagsklor för att inte höja CYA?
« Svar #4 skrivet: maj 06, 2020, 23:14:38:38 »
Hej och tack för kommentaren.
Min önskan är att det ska vara enkelt att sköta pool och spa.
Tyvärr är det inte alltid så? Jag tycker att det borde vara enkelt med rätt information.
Det är därför jag gör inlägg på detta forum. Kan vara så att informationen bör uppdateras?


Oftast är klorpuckar uppbyggda av CYA. För varje puck ökar mängden CYA i poolen. Vidare om man använder snabbklor ökar CYA mycket fortare.

Några brukar beskriva organiskt klor som är uppbyggt av cyanursyra som ett tveeggat svärd. CYA behövs för att skydda kloret från solens strålar. För mycket kan det bli ett problem. Kloret fungerar inte som ett desinfektionsmedel då. Vidare är CYA en mycket stabil molekyl. Spelar ingen roll om du har pooltäcket på eller av. Denna CYA kommer att vara kvar.

Det som räddar en från problem om man har för hög CYA är oftast solens UV-strålar som dödar bakterier.
Vidare bundet klor.

Enda rekommenderade sättet enligt mig är att byta ut delar av vattnet för att minska CYA.

Skrev tidigare på en tråd att förhållandet CYA/FC(fritt klor) inte ska nå 20.
Då är man i en riskzon med sitt vatten.

Roger




Utloggad Hansi

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 34
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Chock-klorera med dagsklor för att inte höja CYA?
« Svar #5 skrivet: maj 07, 2020, 08:40:09:09 »
Men frågan kvarstår - behövs CYA alls om man har pooltak/täckning alla tider då man inte badar och är generellt noga med klorhalt etc (via "inomhuspuckar")?
Även om det skulle gå åt mer "inomhuspuckar" (pga ingen CYA) kanske det är värt det för att utesluta risken för klorblockering?

Vi fick igång vår nya pool sent förra året, körde med utomhuspuckar (=CYA) då men har nytt vatten i år och jag funderar på hur jag ska göra detta enklast.
Blanda puckar, eller bara inomhuspuckar? Finns det några risker med att bara köra inomhuspuckar, förutsatt att man håller vanlig koll på värden?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Chock-klorera med dagsklor för att inte höja CYA?
« Svar #6 skrivet: maj 07, 2020, 09:00:13:13 »
Men frågan kvarstår - behövs CYA alls om man har pooltak/täckning alla tider då man inte badar och är generellt noga med klorhalt etc (via "inomhuspuckar")?
Även om det skulle gå åt mer "inomhuspuckar" (pga ingen CYA) kanske det är värt det för att utesluta risken för klorblockering?

Vi fick igång vår nya pool sent förra året, körde med utomhuspuckar (=CYA) då men har nytt vatten i år och jag funderar på hur jag ska göra detta enklast.
Blanda puckar, eller bara inomhuspuckar? Finns det några risker med att bara köra inomhuspuckar, förutsatt att man håller vanlig koll på värden?

Hej,

Om du har pooltäckning skulle jag inte använda utomhuspuckar. Vidare kommer det att gå lite mer klor.

Du nämner klorblockering/klorlås som brukar ligga på 100ppm CYA.
Dumt enligt mig att ha ett konstant värde på detta. Då är förhållandet CYA/FC bättre som inte ska uppnå 20. Vilket betyder att begreppet klorlås är ett förhållande och inte ett konstant värde.

Utomhuspuckar är bekväma att använda. Om man inte backspolar tillräckligt mycket så ökar CYA. För att hålla ett konstant värde på CYA behövs det backspola en hel del vatten.

Har man pool utan täckning finns det att köpa CYA och tillsätta. Alltså man tillsätter CYA 1ggr för att få ett konstant värde. Sen har man oorganiskt klor som natriumhypoklorit eller kalciumhypoklorit.

Roger

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Chock-klorera med dagsklor för att inte höja CYA?
« Svar #7 skrivet: maj 07, 2020, 09:02:34:34 »
Men frågan kvarstår - behövs CYA alls om man har pooltak/täckning alla tider då man inte badar och är generellt noga med klorhalt etc (via "inomhuspuckar")?
Även om det skulle gå åt mer "inomhuspuckar" (pga ingen CYA) kanske det är värt det för att utesluta risken för klorblockering?

Vi fick igång vår nya pool sent förra året, körde med utomhuspuckar (=CYA) då men har nytt vatten i år och jag funderar på hur jag ska göra detta enklast.
Blanda puckar, eller bara inomhuspuckar? Finns det några risker med att bara köra inomhuspuckar, förutsatt att man håller vanlig koll på värden?

Hej!
Har själv dragits med dessa frågor en hel del. Förra året körde jag först med multipuckar som drev utt CYA något sen så gick jag över till poolklubbens inomhusklor (kalciumhypoklorit). till denna säsongen har jag dock köpt mig ett auto dos system med pH och Redox.
detta har gjort att jag nördat in mig lite på ämner för att förstå mer.
Jag skulle nog säga så här för att svara på din fråga, NEJ du behöver inte CYA i ditt vatten, visst när poolen är öppen så kommer solen att äta mer klor så förbrukningen kommer gå upp av den anledningen. men frågan man ska ställa sig är varför ska du ha klor i poolen? svaret är enkelt och det är ju för att hålla ett rent vatten såklart. kloret som är bundet till CYA har ingen verkan vilket då gör att du behöver ha en högre halt av klor för att ha lika effektiv rengöring av poolen.
När man läser in sig på hur redox (orp) fungerar fick iaf jag en bättre förståelse på hur allt hänger ihop. att bara tänka klor kontra pH kan ge en falsk bild av hur effektiv rening man har. så jag tror tyvärr att många som kör med multipuckar inte har så bra värden som man kan tro då en cl mätare visar kloret som finns oavsett cya men det betyder inte att mängden klor man har faktiskt är effektivt precis som Roger säger.

Nya amerikanska rekommendationer är faktiskt till och med att man helst inte ska ha mer än 15 i cya. ska dock sägas att det är info jag läst mig till utan vetenskapliga belägg bakom. klart är dock att halten cya kraftigt reducerar effekten av kloret.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Hansi

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 34
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Chock-klorera med dagsklor för att inte höja CYA?
« Svar #8 skrivet: maj 07, 2020, 13:56:42:42 »
Tack för svar Roger och Oneill - då ska jag köpa och köra med inomhuspuckar, iaf en parameter mindre att hålla reda på då (som dessutom påverkar en annan).
Hade bara poolen igång 1.5-2 månader i slutet av förra året, men inte kändes det som att jag behövde backspola särskilt mycket - kanske inget alls men jag gjorde det några ggr "bara för att". Har pooltak, och kör med robot då och då.

En tanke dock:
I mina puckar (Delphin?) finns ju även flock-någonting, alg-någonting och kanske ngt mer - finns sånt "inomhuspuckar" också? Annars måste man kanske hålla på med sånt också och då blir det ju en annan fråga. :-)

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Chock-klorera med dagsklor för att inte höja CYA?
« Svar #9 skrivet: maj 07, 2020, 14:10:52:52 »
Tack för svar Roger och Oneill - då ska jag köpa och köra med inomhuspuckar, iaf en parameter mindre att hålla reda på då (som dessutom påverkar en annan).
Hade bara poolen igång 1.5-2 månader i slutet av förra året, men inte kändes det som att jag behövde backspola särskilt mycket - kanske inget alls men jag gjorde det några ggr "bara för att". Har pooltak, och kör med robot då och då.

En tanke dock:
I mina puckar (Delphin?) finns ju även flock-någonting, alg-någonting och kanske ngt mer - finns sånt "inomhuspuckar" också? Annars måste man kanske hålla på med sånt också och då blir det ju en annan fråga. :-)

Hej!
Ja det stämmer, så kallade multipuckar. vad jag fått höra så "går" det inte (?) att tillsätta det i kalciumhypoklorit puckar. varför det inte går kan nog bara en kemist svara på. däremot om du har bra vatten och håller efter så du har en bra och jämn nivå av klor så kommer du inte behöva det då du ändå tar död på det.
De som kör med automatik kör ju bara pH för att reglera syra och klor för att hålla rent utan att tillsätta varken flock eller algmedel.

beroende på vad du har för vatten i poolen ska du veta att kalciumhypokloriten kan på längre sikt öka kalkhalten och således hårdheten på ditt vatten i poolen.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Chock-klorera med dagsklor för att inte höja CYA?
« Svar #10 skrivet: maj 07, 2020, 21:04:57:57 »
Hej!
Har själv dragits med dessa frågor en hel del. Förra året körde jag först med multipuckar som drev utt CYA något sen så gick jag över till poolklubbens inomhusklor (kalciumhypoklorit). till denna säsongen har jag dock köpt mig ett auto dos system med pH och Redox.
detta har gjort att jag nördat in mig lite på ämner för att förstå mer.
Jag skulle nog säga så här för att svara på din fråga, NEJ du behöver inte CYA i ditt vatten, visst när poolen är öppen så kommer solen att äta mer klor så förbrukningen kommer gå upp av den anledningen. men frågan man ska ställa sig är varför ska du ha klor i poolen? svaret är enkelt och det är ju för att hålla ett rent vatten såklart. kloret som är bundet till CYA har ingen verkan vilket då gör att du behöver ha en högre halt av klor för att ha lika effektiv rengöring av poolen.
När man läser in sig på hur redox (orp) fungerar fick iaf jag en bättre förståelse på hur allt hänger ihop. att bara tänka klor kontra pH kan ge en falsk bild av hur effektiv rening man har. så jag tror tyvärr att många som kör med multipuckar inte har så bra värden som man kan tro då en cl mätare visar kloret som finns oavsett cya men det betyder inte att mängden klor man har faktiskt är effektivt precis som Roger säger.

Nya amerikanska rekommendationer är faktiskt till och med att man helst inte ska ha mer än 15 i cya. ska dock sägas att det är info jag läst mig till utan vetenskapliga belägg bakom. klart är dock att halten cya kraftigt reducerar effekten av kloret.

Hej,
Mycket kul att läsa detta inlägg. Gillar när personer nördar in sig på olika områden som du gjort. Är troligen värst själv? Man börjar förstå hur allt hänger ihop.

Därför tänker jag berätta om talet 15. Egentligen är det 13 ppm CYA.

USA är det land som har mest kunskap och förståelse för poolvatten.
De har samma normer för poolvatten som för dricksvatten. 1-4 ppm klor.
Spabad har 1-5 ppm.

Detta hänger ihop med en Harvard-student på 70-talet som räknade på CYA och fritt klor. Långt senare kom en poolguru som heter Robert A Falk som visualiserade detta med 7,5%-metoden.

Detta hänger ihop om vad som är nollnivån för desinfektion då klor används och CYA finns närvarande.

Lägsta nivå för klor är 1 ppm FC i USA. (i Sverige 0,5 bad)

Så hur ska CYA och FC passa in i deras norm? Ingen norm tar hänsyn till CYA.

7,5%-metoden säger att för att uppmätta DPD-värden ska visa 1 ppm FC så kan max CYA vara på 13 ppm. Men detta är nollnivån för desinfektion.

Tyvärr har man jämfört detta med monokloramin som är första steget i bundet klor.

I Sverige som har 0,5 (0,4) ppm FC blir det då hälften.

Istället för att ha ett fast värde på max för CYA så skrev Robert med fler (2019-11) en artikel på området. Det handlar om klorlås som inte är ett fast värde. De gjorde en riskbedömning på poolvatten. Kvoten CYA/FC får inte uppnå 20. Då ligger man i riskzonen för sitt vatten.

Så allt handlar om att anpassa mot olika länders riktlinjer då CYA används. Men klorlås är dynamiskt. Det är inget fast värde på 100ppm.

Därför är kvoten CYA/FC ett bättre värde och att det inte får nå 20. Det är klorlås. Alltså inte ett fast värde. 

Att mäta CYA tar 15s. Tyvärr måste man ta hänsyn till andra värden då CYA finns närvarande.
Enkelt att mäta men påverkar andra parametrar som klor.

Roger

Ps.
Kan ge dig lite mer förklaring angående ORP och hur värdet förändras beroende på hur ditt vattens förändring är.

Lite mer än senaste tråden på området.




 
« Senast ändrad: maj 11, 2020, 23:06:44:44 av Roger. »

Utloggad pereinar

SV: Chock-klorera med dagsklor för att inte höja CYA?
« Svar #11 skrivet: maj 08, 2020, 13:33:13:13 »
I det här sammanhanget kan jag hänvisa till följande inlägg i " Vatten och kemi":
" Cyanursyra"
Efter mycket huvudbry och många goda tips kom jag ju fram till att det är mycket svårt att mäta just cya, vilket Erica också påpekade.
Nu vilar jag trygg i att de inomhuspuckar jag använder inte innehåller cya och att jag därmed struntar i att mäta just cya.
Känns faktiskt rätt skönt

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag