VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Sandfiltret läcker  (läst 3172 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Sandfiltret läcker
« skrivet: maj 21, 2017, 09:39:08:08 »
Förra året var andra säsongen med pool för oss. Framåt slutet av säsongen började sandfiltret läcka nere vid vinterpluggen. Det droppar sakta så det är kanske inte mer än 1-2 liter per dygn som försvinner.

Jag ringde Rubinpool som aldrig hade hört talas om problemet tidigare. Köpte en ny dräneringsplugg och monterade den men det läckte ändå:

http://www.rubinpool.se/produkter/pool-tillbehor/sandfilter-pump/reservdelar/draneringsventil-sandfilter-emaux

Jag noterade att pluggen inte var monterad med gängtejp från början så jag provade med tejp men det läckte ändå.

Nu har jag inte satt igång poolen för säsongen men jag misstänker att det fortfarande läcker. Några idéer på hur jag kan gå vidare? Känns surt att köpa ett helt nytt filter då den största kostnaden antagligen är för ventilen som ju fungerar bra. 

Det här är mitt sandfilter:

http://www.rubinpool.se/produkter/pool-tillbehor/sandfilter-pump/sandfilter-emaux-20-70kg
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Sandfiltret läcker
« Svar #1 skrivet: maj 21, 2017, 10:55:34:34 »
Kan anslutningen ha spruckit? Frusit?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Sandfiltret läcker
« Svar #2 skrivet: maj 21, 2017, 14:22:04:04 »
Kan anslutningen ha spruckit? Frusit?

Jag skruvade av locket från dräneringspluggen första vintern. Det sitter ju fortfarande kvar en del i filtret då som är fastskruvad. Kanske kan det ha blivit en frostskada men märkligt att det fungerade större delen av förra sommaren då.

Jag beställde ju en ny dräneringsplugg så i så fall måste skadan sitta på själva filtret. Jag tänkte köra igång och se om det läcker i år.

Jag stötte på värre problem idag för jag verkar ha slarvat bort en packning till saltklorinatorn. Jag har beställt ett par nya från Australien idag men jag får väl leta vidare här hemma.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Cbo

  • Gäst
Cbo
SV: Sandfiltret läcker
« Svar #3 skrivet: maj 06, 2020, 07:25:12:12 »
Undrar om du fann nån lösning på ditt problem med droppande dräneringsventil, har nämligen samma problem med vår nu. Var tätt i uppstarten men började sen droppa lite grann och jag får inte bukt med det.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag