VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Något speciellt att tänka på vid limning av PVC-slang?  (läst 6992 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henrik79

SV: Något speciellt att tänka på vid limning av PVC-slang?
« Svar #10 skrivet: mars 13, 2020, 09:43:37:37 »
Jag har väl haft tur då. Inte att jag snurrar flera varv, men i alla fall mellan 1/8 och 1/4 varv fram och tillbaka. Vill nog gärna att det ska smeta ut sig lite. Hittills har det fungerat bra. Ingen fog har läckt för mig.

Från start såg det min rördragning ut så här.



När jag skaffade klorautomat byggde jag om. Förberedde för att kunna göra en slinga på taket på boden för att värma med solen, men det har inte blivit av (än). Rätt många limningar blev det.


Väldigt snyggt! Nej man är väl bara lite överdrivet orolig, kopplingarna är ganska dyra och det är svårt att verkligen testa dem innan allting är ihopakopplat och trycksatt. Ska vara väldigt noga med både slipning, rengöring och limning.

/H

Poolgiganten

Utloggad henrik79

SV: Något speciellt att tänka på vid limning av PVC-slang?
« Svar #11 skrivet: april 06, 2020, 18:51:51:51 »
Hej igen!

Nu är jag i färd med att börja limma kopplingarna och bygga en bypass. Det som direkt slår mig är att det är jättesvårt att (utan lim) föra in PVC-slangen i en 50 mm koppling. Jag lägger till och med kopplingen på marken och trycker slangen uppifrån, går bara i halva vägen. Testar jag med 50 mm rör går den i enbart med handkraft, utan problem. Slangen går bra att dra ut igen, speciellt om man vrider lite.

Kommer limmet att ge det hela lite glid eller hur ska man göra? Har testat en mängd olika kopplingar, och alla var ungefär lika svåra att trycka i slangen (olimmade)

/H

Utloggad Eriaxe

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 37
  • Planerar poolbygge under hösten/våren 19/20
    • Visa profil
SV: Något speciellt att tänka på vid limning av PVC-slang?
« Svar #12 skrivet: april 06, 2020, 21:22:04:04 »
Jag har gjort mina första limningar av både slang och rör nu i helgen, det går betydligt lättare när man har lim på. Det besvärligaste som jag upplevde det, var att slangen är så väldigt otymplig!
Bygge 2019-20 av Poolkungen Eco Premium 4x8 m med helgaveltrapp och blå mosaikliner. Ecolight UV-rening, Saphir 110 reningsverk, Ecoheat IXM7 värmepump, Blue Connect+. EcoClean 3000 poolrobot. Bumerang Deli klimatsmart pooltak. Kanalplast, klarglas i gavlar. Antracitgrått.
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15847.msg115005#msg115005

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Något speciellt att tänka på vid limning av PVC-slang?
« Svar #13 skrivet: april 06, 2020, 23:30:02:02 »
Men varför använder ni slang?
Rördragningen är ju jättefin, kör med rör hela vägen istället.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad henrik79

SV: Något speciellt att tänka på vid limning av PVC-slang?
« Svar #14 skrivet: april 08, 2020, 10:15:42:42 »
Men varför använder ni slang?
Rördragningen är ju jättefin, kör med rör hela vägen istället.

Hej!

Vi kommer köra lite provisoriskt nu första sommaren då poolen är på plats men vi har inte hunnit med teknikrummet, nu står grejorna i en låda bakom ett förråd, men tanken är att bygga om förrådet och flytta in grejorna där. Då kändes det enklare att köra flexslang.

/H

Utloggad henrik79

SV: Något speciellt att tänka på vid limning av PVC-slang?
« Svar #15 skrivet: april 08, 2020, 10:18:51:51 »
Jag har gjort mina första limningar av både slang och rör nu i helgen, det går betydligt lättare när man har lim på. Det besvärligaste som jag upplevde det, var att slangen är så väldigt otymplig!

Tack för svar, ja det låter betryggande. Jag trodde först jag fått fel grejor från poolklor, men det är 50mm slang o 50 mm kopplingar. Ska ge mig på att limma nu om några dagar, vet inte om det måste vara nån minsta temperatur, står inget om det på limburken (tangit), vi har ju kalla nätter och grejorna står ju utomhus.

Slangen är otymplig, rören är ju lättare att limma för de är hårda och böjer sig inte när man ska trycka in dem i kopplingen. Slangen är ju svagt räfflad samt lite "gummiaktig" på utsidan vilket ger betydligt sämre glid in.  ;D

/H

Utloggad henrik79

SV: Något speciellt att tänka på vid limning av PVC-slang?
« Svar #16 skrivet: april 15, 2020, 11:40:16:16 »
Vill bara uppdatera tråden med hur det gick. Har nu limmat allting och det gick helt utan några bekymmer alls. Jag upplever att PVC-limmet efter ca 1 veckas bruten förpackning tenderar att stelna fortare, det blir segt redan några sekunder efter att man penslat ut det. Kan ha att göra med att det varit kallare denna veckan jämfört med förra veckan när jag påbörjade limningen. Svårt att få någonting gjort i detta landet med så oregelbundna temperaturer haha.

Som tidigare skrevs gick det jättelätt att trycka in slangarna efter limning. Jag vred ingenting utan följde instruktionerna och tryckte rakt in. Inte en endaste läcka någonstans.

En liten varning dock kring "flex-slang" och korta avstånd med svaga böjar... glöm det. Jag fick öka avstånden mellan bypass och pump med det dubbla mot jag tänkt just för att PVC-slangarna är extremt svåra att böja. Jag hade två st svaga S-böjar och detta var nästan omöjligt. Fick dubbla avståndet till ca 80 cm  och värma slangen svagt med värmepistol, först då med lite våld gick dessa böjar att få till, men det var jobbigt som f-n att hålla slangen medan frun fick skruva in unionskopplingen. Jag tror att U-böjar är enklare att få till då slangen har denna form från början, då den suttit i en rulle. För korta avstånd med konstiga böjar, kör absolut rör, är mitt tips.

/H

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan