VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Thermopool i hela block.  (läst 221833 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Thermopool i hela block.
« skrivet: april 14, 2014, 20:16:14:14 »
Då var det dags att lägga ut lite bilder från familjens senaste intresse, vårt poolbygge....var nog min fru som hade detta uppe redan när vi byggde huset för 6-7 år sedan men vi orkade inte med alla beslut som skulle tas på en gång, så det blev gräsmatta överallt istället för pool. (Vilket jag ångrar just nu när jag grävt bort 350-400m2 perfekt gräsmatta.)
Vi bestämde oss i egentligen i redan i somras och efter mycket läsande på detta eminenta forum samt en hel del mätande och resonerande, så skulle vi dra igång i mars/april 2014. Jag kunde dock inte vänta utan körde hem min broders traktorgrävare redan i mitten på december och startade lite smått.
Fick börja med att ta fram motorsågen och ta farväl av de sista träden på tomten samt vår gröna fina gräsmatta.
« Senast ändrad: april 24, 2015, 21:48:20:20 av Poolersw »
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Poolgiganten

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Thermopool i hela block.
« Svar #1 skrivet: april 14, 2014, 20:56:04:04 »
Efter att ha provgrävt lite så insåg jag att jag varken hade tid eller tålamod att lära mig gräva, så brosan fick komma och hjälpa mig en helg. Efter att vi grävt bort de översta 50-70cm av matjord och gammal skogsmark, så inser man vad som håller på att hända. Jo, man har ju blandat till en stor geggahåla som inte kommer att torka upp närmsta halvåret.
Det som dock var bra att jag fick tillstånd av kommunen att tippa jorden på kommunens mark, 50m från vår tomtgräns och precis nere vid havet, vilket innebar att jag slapp köra bort allt detta.(Jag trodde nog att även fyllet från själva poolgropen skulle få rum nere vid vattnet, vilket det inte gjorde.)
Som sagt...usch vilken gegga det blev...och jag började bli orolig för att det skulle vara gungfly även djupare ner.
« Senast ändrad: april 15, 2014, 12:41:30:30 av Poolersw »
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Thermopool i hela block.
« Svar #2 skrivet: april 14, 2014, 21:01:38:38 »
Mer gräsmatta som är bortgrävd, här är det dock snart dags att fylla på lite bärlager 0-32.
Mina/familjens projekt tenderar ofta att bli lite större och mer omfattande än man tänker sig från början.....alltid kul att känna att man "lever".
Detta fonomen att projekten "växer" är man ju som tur inte ensam om, då man läser en del på detta forum....så blev det alltså även för oss. Bifogar några "dåliga" skisser på planering av baksida samt egenritad pool(Det som är rödmarkerat är nivåskillnader, där det kommer gjutas trappsteg, vi ändrade dock höjden på poolytan till 0 höjd istället för +15 som det står på skissen, 0 höjden är räknad från befintlig altan som sträcker sig runt 50-60% av huset).
Projektet består av 5 olika större delar.
1. Poolen prio 1, som förhoppningsvis skall bli badbar under sensommaren (krav från mina tre tjejer ,inkl fru)...vi får se hur det går.
2. Vinterträdgård i anslutning till huset med braskamin med solterrass/balkong på taket 25-30m2 (bygglovsansökan är inskickad)
Detta blir förhoppningsvis till våren 2015.
3. Poolhus/gästhus (ca 25m2)med teknikrum på ena gaveln (teknikrummet kommer byggas redan nu under sommaren, för att sedan byggas ihop med befintligt poolhus.
4. Mur och plank (ca 180 cm högt) på baksidan 75-100m
5. Utespa och ev Bastu i anslutning till Poolhuset ....någon gång i framtiden.
Som sagt poolprojektet växte...och det är därför vi har fått gräva bort så mycket....hade givetvis mina funderingar på att spara lite gräs mellan poolhus och pool, men det fanns både fördelar och nackdelar med det....framförallt så kunde jag inte få vår "Robban" (Robotgräsklippare) att köra dit och klippa gräset... så allt gräs togs alltså bort.
« Senast ändrad: april 24, 2015, 21:51:04:04 av Poolersw »
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Thermopool i hela block.
« Svar #3 skrivet: april 14, 2014, 21:20:10:10 »
Här ligger poolen och väntar på att få komma på plats, hade egentligen bestämt mig för att mura i leca, men precis dagarna innan jag skulle beställa hem allt material, så hittade jag dessa hela frigolit/betong block hos tjällden. Även om min pappa kunde mura poolen i leca, så är det ju en hel del tungt jobb. (Jag tänkte nog, att han kommer att få slita ändå)
Jag valde med betong på båda sidorna.....ungefär samma pris som en leca pool med isodrän på utsidorna enl min beräkning.
Mer info om poolen senare.
PS! Jag märkte att det blir en hel del tokigheter i text/stavning, men det får vi leva med....jag håller på att natta vår 5 åriga dotter som absolut inte vill sova...så jag sitter med ipaden i ena handen och skriver.....nu tror jag hon somnade trots allt.
« Senast ändrad: maj 05, 2014, 13:59:49:49 av Poolersw »
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Termopool i hela block.
« Svar #4 skrivet: april 14, 2014, 22:39:15:15 »
Hej! Kul med ny poolare o bilder gillar vi O0.
Du får vända ipaden rätt så bilder kommer på rätt håll med bara ;D.
Men som sagt välkommen in i gänget.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Thermopool i hela block.
« Svar #5 skrivet: april 15, 2014, 10:02:48:48 »
Tack för info ang felvända foto....fick fixa till bilderna från en dator istället.
Annars var det ganska smidigt med Ipaden....men man ser ju inte om bilderna ligger rättvända eller ej, Ipaden vänder ju alltid fotot rätt, så jag såg inte detta....Tror det finns någon inställning på Ipaden, som fixar det.
« Senast ändrad: april 15, 2014, 12:43:11:11 av Poolersw »
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Thermopool i hela block.
« Svar #6 skrivet: april 15, 2014, 10:17:34:34 »
Att det är en mild vinter är ju bra, då det gäller poolbygge, men det var inte lätt att köra/gräva med en traktorgrävare när det bara blir mer och mer gegga samt att jag måste få iväg lite fyll, jag fick ringa in lite hjälp.
Det gick riktigt bra.....och när vi kom ner ytterligare i marken, så var det stenhårt och packat.....vilket jag blev glad för.
Grävis fick ta fram "kroken" för att det var så hårt.....skönt... det var gammal sjöbotten som grannarna hade sagt.
« Senast ändrad: december 13, 2014, 13:54:46:46 av Poolersw »
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Thermopool i hela block.
« Svar #7 skrivet: april 15, 2014, 10:32:01:01 »
Jag tänkte att det var lika bra att vara ganska snabb att få till en fungerande dränering samt att gjuta plattan så fort som möjligt, för att slippa att väggarna rasar in. Detta skedde i mitten på Mars, det blev lite kvällsjobb med att ösa och packa makadam-bädden... för att kunna gjuta 4 dagar efter det att det var färdiggrävt. Här var det ganska skönt att ha min brors grävare på plats, för att lyfta upp och ner saker från botten, samt att man inser att ösa ner några skopor makadam går ganska fort med maskin istället för att köra allt på skottkärra. (Grävaren har stått hos mig i snart ett halvår...hoppas han inte skickar en faktura på hyra?)
Ska bli skönt att kunna "bygga" sig uppåt.
« Senast ändrad: augusti 22, 2015, 22:03:54:54 av Poolersw »
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Thermopool i hela block.
« Svar #8 skrivet: april 15, 2014, 12:40:40:40 »
Dags för gjutning, körde 2x8 tums till form och sedan 100mm stenhård markisolering, dock bara enkel armeringsmatta 8mm, dvs det blit ca 95mm betong (skulle försöka lyfta ner alla armeringnät på en gång med grävaren, gick inte alls, var nära att tippa ner med hela maskinen, som tur var så testade jag innan jag var framme vid poolgropen....jag hade mina misstankar om detta redan innan)
Själva gjutningen gick på ca 30 min, vi körde med ränna och betongbilen kunde köra ända fram tack vare att jag hade byggt en egen liten väg att köra på innan, annars hade vi behövt pumpbil.
Vi körde självkompakterande och drog av det mesta med en lång bräda och sedan en sloda på det.
Armeringen hade vi bockat till och dessa stack vi ner i betongen efteråt...smidigt.
Det kom en regnskur på kvällen, men plattan blev rätt bra ändå.
« Senast ändrad: februari 25, 2016, 20:57:32:32 av Poolersw »
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Utloggad Pomeransgatan

SV: Thermopool i hela block.
« Svar #9 skrivet: april 15, 2014, 12:54:49:49 »
Funderar också på block från Tjällden... vart bygger ni?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan