CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Från jättetyst till... något annat  (läst 1924 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TommyS

Från jättetyst till... något annat
« skrivet: juli 20, 2016, 12:28:10:10 »
Kört nyinköpta värmepumpen några veckor och varit helnöjd med ljudvolymen (tyst) - det är filterpumpen man lägger märke till, inte värmepumpen.

Men så, för ett par dagar sen, så har den börjat missljuda rejält.
Ett entonigt "plåtljud" som nu markant överröstar filterpumpen. (Jag nyttjade appen Buller och för att få en jämförelse satte jag smartphonen precis intill resp pryl och då visar det 68 dB för filterpumpen och 78 för värmepumpen.)

Har konstaterat att det inte är själva fläkten som missljuder (det är lika tyst som tidigare de sekunder vid uppstart där bara fläkten hunnit börja snurra) utan "värmaren".

Någon idé kring detta?

(Har försökt lyfta till lätt och flytta värmepumpen men utan att lösa biffen. Missljudet blir något lägre när jag sätter handen/tyngd ovanpå maskinen vänster fram.)

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Från jättetyst till... något annat
« Svar #1 skrivet: juli 20, 2016, 19:39:45:45 »
Det finns 2 saker som låter i en luftvärmepump, fläkten och kompressorn , fläkten ger ett luftljud, ger den mer är axellager dåligt .

Kompressorn brummar och kan vibrera , därav är den monterad på kraftiga gummidämpare.

Ditt ljud kan du förändras genom handpåläggning varför man kan misstänka att något ligger emot plåten.

Jag plockade ner min Gullberg helt , ljudisolerade plåten , samt ersatte dämparna under kompressorn, dom hade slitits på nåt sätt så ena kanten låg emot plåten... lät för jävligt.

Öppna den , ta alla plåtar . lyssna o känns dig fram så hittar du säkert något

Utloggad Poolshark

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Från jättetyst till... något annat
« Svar #2 skrivet: augusti 04, 2016, 00:51:01:01 »
Hej
Har inte så mycket erfarenhet av poolpumpar alls, men jättemycket av vanliga värmepumpar och ac. Verkar för mig som du prickat in felet redan i texten. Plåtskalen sitter inte ihop med fler skruvar än tillverkaren tycker är nödvändigt. Ibland ligger plåtarna och burrar mot varandra. Kan vara en plåt som ändrat form en aning eller skruvar som inte sitter riktigt längre. Kan även vara som tidigare sade, att gummikompar till kompressorn sjunkit ihop. Då ligger kompressorn direkt mot plåten. Tryck och känn runt om på plåtar, hittar du inget där, ta typ en kofot eller något och lyft kompressorn en aning och se om ljudet ändras, men bara en aning, annars kan du förstöra rören.

Mvh Martin

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag