VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Maskar i poolen  (läst 13954 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad babben

Maskar i poolen
« skrivet: november 09, 2010, 15:25:51:51 »
Hej! <antman>

Är det någon som också har problem med att maskar kryper ner i poolen?
Hur ska man förhindra detta??
Tacksam för tips.

Babben <sol>

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Maskar i poolen
« Svar #1 skrivet: november 10, 2010, 07:19:23:23 »
Jupp, jag har också ett gäng som ligger där på botten...  :-\

De är hopplösa att få upp med håven och eftersom poolen är "vinter-tömd" så fungerar det ju inte med dammsugaren heller...

Jag fick några med mina döttrars "fjärlishåv" men de som ligger längre från kanten är knepigare. Liknande har varit uppe tidigare: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3322.0

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Daphne

SV: Maskar i poolen
« Svar #2 skrivet: november 11, 2010, 22:20:56:56 »
De äckliga maskarna kommer på hösten när det blir kyligt ute men försvinner när det blir riktigt kallt. Sedan kommer de igen när solen börjar värma lite smått och försvinner sedan när det blir riktigt varmt och skönt.
Inte för att jag är någon pooldignitär och har en massa år att luta mig mot men så har det varit de två höstar och den vår som jag upplevt som lycklig poolägare.
Poolstores Flexipool 4x8 m Roman-end trappa, Carraraliner, Zodiac Tri Mid Saltklorinator, Fairland VP samt ett Klasik No Line Tak!

Utloggad Beq

SV: Maskar i poolen
« Svar #3 skrivet: mars 12, 2011, 22:38:14:14 »
Så blir det helt enkelt och det är inte mycket att göra åt saken. Man får vara glad om det bara är maskar. Möss är inte helt ovanligt. Rekordet är en älg, som dock hade sinnesnärvaro att ta sig upp själv.

Maskar är bara att ta upp med bottensugen när poolen är igång sen. Man får räkna med en del otrevligheter när man drar igång poolen på våren. Chockklorering brukar lösa det mesta.

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Maskar i poolen
« Svar #4 skrivet: mars 13, 2011, 17:51:58:58 »
Ja även de små fyrbenta vännerna brukar vara lösta ;D!!.
Haft 5 som mest :o
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Anneli

  • Vattenälskare!
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 69
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Maskar i poolen
« Svar #5 skrivet: april 19, 2011, 17:57:48:48 »
Förutom några maskar hade vi en stor padda som "bodde" under gummiflotten som sedan hittades i bräddavloppet, död  :'(
3,5x8x1,5m pool i svetsad PP-plast från LivingQuality.

Utloggad Erica

SV: Maskar i poolen
« Svar #6 skrivet: april 19, 2011, 19:56:11:11 »
Vi har inomhuspool så "djurinvasionen" brukar vara begränsad till någon drunknad spindel någon gång. Om större djur hamnar i en pool blir det mindre bra. En bekant hittade en död hare i sin och det hade förstört hela vattnet. Sedan har man ju läst i tidningarna om älgar i pooler minst ett par gånger...

Utloggad Brandman17

SV: Maskar i poolen
« Svar #7 skrivet: april 19, 2011, 21:45:24:24 »
Hej och välkommen!

För att svara på din fråga (vad göra åt detta problemet, jag har utomhuspool för det antar jag är det intressanta!)

Tips: enbart bubbelplasttäckning på natten tycker jag är odugligt (vet inte vad du täcker med). Allt skit och grodor maskar mm faller onekligen i. Jag körde på bara bubbelplast första månaden med pool och tänkte: aldrig mer pool, det tar ju 1 timme varje dag att bottensuga!!

Har sett att andra poolägare med typ lamellöverdrag också har problem med just maskar. Ett standardöverdrag som ligger uppe på poolsargen är bäst ur masksynpunkt (borträknat pooltak givetvis).
Mvh Chrille

Utloggad Octavia

SV: Maskar i poolen
« Svar #8 skrivet: april 20, 2011, 13:36:22:22 »
Pooltaket stoppar inte dom små maskarna, dom tar sig in ändå men man slipper ju all annan skit...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag