Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Högt Ph värde  (läst 16830 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Högt Ph värde
« Svar #10 skrivet: augusti 02, 2013, 09:27:20:20 »
I mitt minne så är det diklorisoxxx i snabbklor och dagsklor. Det är ett problem att det inte är standardiserat med namnen. Man måste läsa på burkarna eller säkerhetsdatablad för att vara säker på vad det är man häver i.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad tvalley

SV: Högt Ph värde
« Svar #11 skrivet: augusti 02, 2013, 17:33:37:37 »
Då har jag inhandlat 5 liter 30 % saltsyra. Frågan är bara hur mycket jag ska tillsätta per 10 kubik vatten??

Vill ju bada.... är ju varmt ute ;)

Utloggad Erica

SV: Högt Ph värde
« Svar #12 skrivet: augusti 02, 2013, 20:51:45:45 »
Då har jag inhandlat 5 liter 30 % saltsyra. Frågan är bara hur mycket jag ska tillsätta per 10 kubik vatten??

Vill ju bada.... är ju varmt ute ;)

Jag skulle tro ca 2 dl, men varför inte börja med en och sedan mäta pH efter en stund när det blandat sig. Tänk på att din syra är STARK - den ryker och den röken vill du absolut inte andas in ! Ett stänk i ögonen vore katastrof. Du måste ha ordentlig skyuddsutrustning (handskar, skyddsglasögon, helst andningsskydd). Du har hög alkalinitet så det kan komma att gå åt mera än man tror, men alkaliniteten kommer att sjunka som en följd av saltsyratillsatsen.

Utloggad tvalley

SV: Högt Ph värde
« Svar #13 skrivet: augusti 03, 2013, 09:25:47:47 »
Får tacka för Era tips!

Har en pool med måtten 9,10 * 4,5 * 1,3.

På min Aguacheck (som jag inte litar hundra på) var värdet ER (ej mätbart) innan saltsyran åkte i.

Började med 1 liter 30 % saltsyra, kollade efter en timme och Ph låg på 7,8.

Hällde i 0,5 liter saltsyra till och efter en timme var värdet 7,2.

Chockklorerade i går kväll och nu i morse låg Ph på 7,8 även Alkaniteten hade sjunkt till ca 160.

Så det blir nog en halvliter saltsyra till idag, så kanske alkaniteten kommer ner ytterliggare.

Kan tillägga att en liter Saltsyra kostade 59 SEK, hade gått åt många KG Ph sänk för att komma ner så många enheter.

Utloggad Erica

SV: Högt Ph värde
« Svar #14 skrivet: augusti 03, 2013, 10:41:17:17 »
Oj, du måste ha haft riktigt rejäl obalans för att göra av med så pass mycket. Saltsyra är ju effektivt, om än jobbigt att handskas med. Du hade säkert kunnat komma till samma resultat med pH-minus, men det hade tagit tid och det hade gått åt massor. Men att det gick ned till 7.2 tyder ju på att du nu har fått kontroll över ditt pH. I vår pool aanvänder vi ju saltsyra för att balansera ned pH när det flytande kloret hela tiden höjer det. Förr använde vi koncentrerad saltsyra, men vi har numera av hanteringsskäl övergått till 10 %-ig. En 30 kg dunk brukar räcka 2 - 3 år.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag