Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: grönt som en sommaräng  (läst 6121 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

br

  • Gäst
br
grönt som en sommaräng
« skrivet: juli 04, 2013, 19:56:47:47 »
är inne på 5e året med intex 33 kubik.har aldrig haft dåligt vatten och har alltid använt veckoklor.sen köpte jag soltäcke som ligger på ytan.efter det har det varit lite fläckvis med grön färg på botten.idag skulle barnen bada.vi hade inte använt poolen på 6 dagar.när jag drar bort täcket är hela botten grön.vi rörde om lite i poolen och vattnet blev lika grönt som drinken gröna hissen.panik utbröt.jag åkte snabbt och köpte anti alg medel hällde i hela flaskan.la i 3 vecko puckar till i dosetten.och nu bara vänta och se.går det rädda vattnet?vad är fel`? ska man inte kunna ha soltäcke på utan att det blir knallgrönt?.har ju betalat mycket för det.det kan vara så att jag legat för lågt med kloret.är lösningen mer klor? kan man chockklorera med vecko klor?hur gör man då,de är ju stenhårda och händer ju inget knappt.en sak till jag funderat på.jag har en ytrenare vid inloppet till pumpen.när jag lägger på täcket så läggs det ju som ett lock över inloppet.kan man ha det så,eller ska man kanske klippa bort en ruta på täcket så det inte kan ligga på? tacksam för era svar.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: grönt som en sommaräng
« Svar #1 skrivet: juli 04, 2013, 20:15:04:04 »
Du är inte den första och troligen inte den sista  ;D

Använd forumets sökfunktion och skriv t ex grönt vatten så får du massor av bra tips t ex: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8730.msg65448#msg65448

Soltäcket är en bra investering. Normalt täcker det ytan utan att hindra cirkulationen. Jag har ingen koll på Intex men min granne har en sådan med soltäcke helt utan problem. Inloppen är belägna en bit under ytan. Menar du utloppet? det som kallas bräddavlopp eller skimmer? Om det täcks av solfilmen så att vattencirkulationen upphör så kommer nog pumpen att få problem och låta väldigt konstigt.  <dontkn>

Nej, du kan nog inte chockklorera med veckopuckar. Köp klorgranulat (konsistens som grovt pulver) och lös upp i varmt vatten innan du häller det i poolen. Du kan alltid ta död på det gröna med tillräckligt mycket klor under någon till några dagar.  Följ anvisningarna på förpackningen gällande dosering.

Lycka till  O0
« Senast ändrad: juli 04, 2013, 20:24:59:59 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

br

  • Gäst
br
SV: grönt som en sommaräng
« Svar #2 skrivet: juli 04, 2013, 22:35:01:01 »
nej jag menar in loppet ,har ju köpt och kopplat på en yt rensare..så inloppet är ju rakt upp vid vatten ytan.sen lägger ju sig täcket som ett lock över. från yt rensaren går en slang till inloppet.   jag kan väl inte vara den ende som har en yt rensare med soltäcke över? tack för övriga svar >:D ps kanske skulle ha 2 flytande doserare ?så blir ju klor halten högre.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: grönt som en sommaräng
« Svar #3 skrivet: juli 05, 2013, 00:59:57:57 »
En bild säger mer än tusen ord. Lägg upp bilder så kanske det är lättare för oss att hjälpa dig.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Mangää

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: trelleborg
  • Antal inlägg: 47
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • ovanmark pool intex 24311 L 549 x 122 cm
    • Visa profil
SV: grönt som en sommaräng
« Svar #4 skrivet: juli 05, 2013, 09:41:37:37 »
jag har också intex pool, och det är antagligen samma system som du har,
men när jag lägger täcke på min pool så hamnar den mycket riktigt på ytrenaren men den blåa behållaren som ligger och flyter sugs ner så fort att det blir stopp,  hela den behållaren är ju justerbar, så jag justera ner den i poolen så mycket jag kunde, så att när täcket täcker ytrenaren så sugs den ner så pass långt att den släpper från täcket, detta gör den tusendels sekunden innan den sugs fast helt, 
lite rörigt skrivit kanske, men hoppas att du blir hjälpt av det

br

  • Gäst
br
SV: grönt som en sommaräng
« Svar #5 skrivet: juli 05, 2013, 09:47:07:07 »
tack för ditt svar.intressant.men vore det inte bättre att klippa lite så ytrenaren ligger fritt..finns väl inget att förlora på det.

Utloggad jkrassman

SV: grönt som en sommaräng
« Svar #6 skrivet: juli 05, 2013, 20:12:29:29 »
Kör reningsverket 24H / dygn så slipper man sånt här skit. Tror knappast att solfilmen har något med detta att göra. Cirkulation på vattnet hämmar algtillväxten så kör det hela tiden.

Jocke

Utloggad SingingSailor

SV: grönt som en sommaräng
« Svar #7 skrivet: juli 06, 2013, 00:56:46:46 »
Har samma ytrenare och lyfter bara ur den blåa flytande delen när jag lägger på solfolien - ändå ingen mening med att rensa ytan när den är på.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: grönt som en sommaräng
« Svar #8 skrivet: juli 06, 2013, 08:26:41:41 »
Solfolien gör att alger betydligt lättare växer till, jämför med om man täcker med en ljustät presenning.
Täcker man poolen med en ljusgenomsläpplig täckning så måste man ha i lite mer klor än annars.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

br

  • Gäst
br
SV: grönt som en sommaräng
« Svar #9 skrivet: juli 06, 2013, 21:25:19:19 »
tack för alla bra svar.först , sliter man inte ut pumpen om den ska gå 24-7?förstår med hjälp av er att jag måste ha mer klor i fortsättnimgen. :angel:smart att ta ur den blåa i ytrenaren.soltäcket kan väl inte sugas ner och blockera cirkulationen? har nu kört pumpen dygnet runt några dagar rengjort filtret varje dag,ej lagt på täcket och massor av klor.vattnet har gått ifrån mörk grönt till ljus grönt. så det kanske går att rädda vattnet? tack alla. ps. att tappa ur och fylla igen  33 kubik är inget alt. min stolthet och plånbok säger ifrån då. då är det bara att packa ihop och in i garaget.

Utloggad jkrassman

SV: grönt som en sommaräng
« Svar #10 skrivet: juli 06, 2013, 21:50:53:53 »
Det är väl lite beroende på kvaliten på pumpen - men jag kör min pump 27/7 hela perioden för att undvika trassel. Jag har värmepumpen ställd på 32 grader och har aldrig haft några problem med tillväxt även om jag har soltäcket på. Jag har kört så nu tre år i rad och det verkar funka tydligen - och pumpen håller ihop fortfarande :)

Joakim

Utloggad MathiasS

SV: grönt som en sommaräng
« Svar #11 skrivet: juli 07, 2013, 09:08:03:03 »
27 juli tror jag även budgetpumparna orkar med iofs....:)

En poolpump som inte är gjord för att gå dygnet runt är ju inte en poolpump...
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad jkrassman

SV: grönt som en sommaräng
« Svar #12 skrivet: juli 07, 2013, 09:13:44:44 »
Haha, det vart ju lite roligt :)

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: grönt som en sommaräng
« Svar #13 skrivet: juli 07, 2013, 09:37:55:55 »
Jag skulle också vilja ha 27 timmar varje dygn med tanke på ur mycket tid man saknar...
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad SingingSailor

SV: grönt som en sommaräng
« Svar #14 skrivet: juli 09, 2013, 22:09:16:16 »
har nu kört pumpen dygnet runt några dagar rengjort filtret varje dag,ej lagt på täcket och massor av klor.vattnet har gått ifrån mörk grönt till ljus grönt.

Det kan gå åt väldigt mycket klor vid en algblomning. Hur mycket klor är det i vattnet nu?

Vilken sorts klor använder du?
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

br

  • Gäst
br
SV: grönt som en sommaräng
« Svar #15 skrivet: juli 12, 2013, 12:07:31:31 »
4-5 st veckoklor.en del hackade till mindre bitar.måste de vara i plasten eller ger de mer utan?har inte chock klorerat ännu,kanske måste det.annars har jag ju mycket klor i.har varit bort rest,filtret var helt igensatt.tror jag måste rengöra det 2 gånger om dagen.

Utloggad SingingSailor

SV: grönt som en sommaräng
« Svar #16 skrivet: juli 13, 2013, 00:42:35:35 »
Med hur mycket klor du har i vattnet menade jag den uppmätta halten av aktivt klor. Hur många klorpuckar du har i är inte så intressant - har du en stor algblomning så kan det aktiva kloret förbrukas fortare än klorpuckarna hinner lösas upp.
Bästa är att chockklorera som du fått tips om tidigare i tråden :)
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

br

  • Gäst
br
SV: grönt som en sommaräng
« Svar #17 skrivet: juli 13, 2013, 10:00:58:58 »
ok gör så.borde lyssnat tidigare. tack

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag