CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ännu en fråga från en nybörjare, sorry..  (läst 25883 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ännu en fråga från en nybörjare, sorry..
« Svar #10 skrivet: juni 30, 2012, 08:00:52:52 »
Jag använder bara vanliga stickor, är stickorna färska så fungerar de skapligt, tror inte att du behöver komma på millimetern rätt med alka, men har du (som vi har) väldigt låg alka i kommunvattnet så åker ph berg och dalbana när man försöker justera det.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad Helene

SV: Ännu en fråga från en nybörjare, sorry..
« Svar #11 skrivet: juni 30, 2012, 10:49:16:16 »
Nu har jag lärt mig något igen, tack vare ett mycket bra forum!  <antman>

Har tidigare inte mätt alkaliniteten och då haft ganska lågt pH som jag försökt höja med pH+, det höjs lite men inte tillräckligt. Nu vet jag hur jag ska gå tillväga för att få upp pH och kommer att köpa stickor som mäter även alkaliniteten.
Pool: Primastar 1,22 m x 5,5 m Ø. Uppvärmning: solfångare 12,5 m2 + poolvärmepump Brilix THP 55 Utedusch: Sunny 40

Utloggad wretan

SV: Ännu en fråga från en nybörjare, sorry..
« Svar #12 skrivet: juni 30, 2012, 15:50:22:22 »
Snålar lite och ser det som en utmaning att ordna detta utan att byta vatten först  :)

Nu är iaf PH:t rätt, Klornivån rätt och Syrenivån rätt.

Om man chockklorerar, innebär detta att klornivån bör ligga högt på skalan utanför "OK-nivån"?
Kan man bada under perioden som man chockklorerar?

Körde en extrados klor i går men spaet ser fortfarande ut enligt nedan:


Tidigare såg den ut så här (förvisso soligt men helt klart "blåare")


Den är ju inte supergrön men en antydan iaf...

Är det läge att klorera ännu hårdare eller ska jag ge upp och börja om med enbart klor?

Tack för hjälpen

Utloggad Erica

SV: Ännu en fråga från en nybörjare, sorry..
« Svar #13 skrivet: juni 30, 2012, 17:09:38:38 »
Jag blir lite undrande när jag ser den blå färgen. Den gröna stämmer ju med algtillväxt, men den blå tonen du har nu känner jag inte igen från någon pool vi har haft. Kopparföreningar kan uppstå om man har koppar eller mässing i systemet och blir blå-grön-turkosa.  Det brukar mest hända om pH blir helt galet så att koppar går i lösning i vattnet. Är du säker på att ni inte fått i något annat som färgar - t.ex. att någon badat med ännu otvättade blåjeans som fällt eller något sådant ? Med den lilla vattenvolymen kan ju något sådant räcka för att få en färgning.  Jag har ju ingen erfarenhet av aktivt syre, men där borde inte några färgämnen komma in i det hela. Alger brukar ju inte vara klarblå utan mera åt det gröna.

Utloggad wretan

SV: Ännu en fråga från en nybörjare, sorry..
« Svar #14 skrivet: juni 30, 2012, 17:53:14:14 »
Hej Erica, tack för ditt svar!

Nej, än så länge har vi bara badat nytvättade med rena badkläder, dopp med blåjeans får bli efter kräftskivan  ;)
Jag antar att plasten i poolen inte färgar av sig till vattnet?

Bara ett litet förtydligande, den övre bilden är nuläget och den undre, blåa bilden, är hur poolen såg ut nyfylld.

Jag hade ju något knasigt ph i början, man undrar ju om det kan ha bidragit?


Utloggad Erica

SV: Ännu en fråga från en nybörjare, sorry..
« Svar #15 skrivet: juni 30, 2012, 18:58:33:33 »
Galet pH kan ju som sagt ge kopparutfällning, men bara då om det finns något av koppar eller mässing (t.ex. rör/slangkopplingar som inte är av helplasttyp) som kan avge metallerna ifråga. Har du några sådana detaljer ? Plasten i poolen borde inte rimligtvis färga av sig. Men om den blå bilden var poolen nyfylld så borde det inte finnas alger heller - de bildas inte omedelbart och ditt inkommande vatten förutsätter jag är algfritt. Kan du ha något i ditt vatten som är blåaktigt, typ kopparföreningar ? Har du brunns- eller kommunalvatten ? Brunnsvatten kan i vissa delar av Sverige vara så surt att koppar i rör i huset kan lösas ut (aggressivt vatten). Kommunalt vatten brukar man alltid hålla upp ett rimligt pH på så där brukar problemen inte finnas.

Beträffande vanliga badkläder så bör de ju inte fälla...grundkravet på dem är ju att de tål vatten ! Skulle det stå "Endast kemtvätt" på en baddräkt skulle jag då inte köpa den :). Blåjeans är ett annat kapitel som sagt. Av alla kläder är de nog de som har störst risk att ställa till det vid bad...fäller färg och fäller fibrer. Har barnen haft barnkalas och flera hoppat i i jeans så blir det oftast att spola filtret dagen efter. Vi har haft andra fester där vi hamnat i poolen festklädda, men då har det oftast varit lite mer rena festkläder och sådana har inte de problemen, de varken färgar av sig eller fäller en massa bomullsfibrer. En pool är heller inte lika känslig som ett spa, vattenvolymen är ju så mycket större.

Jag förutsätter ju förstås att ingen skämtare varit framme och färgat ditt vatten ! Det finns ett ytterligt starkt blått färgämne som är så starkt att lite av det färgar en hel pool. Några som ville skämta tog med sig sådant till ett offentligt bad för många år sedan - vattnet blev knallblått och skämtet uppskattades säkert inte, för enda sättet att få bort det är nog att tömma hela anläggningen.

Utloggad wretan

SV: Ännu en fråga från en nybörjare, sorry..
« Svar #16 skrivet: juli 02, 2012, 08:36:47:47 »
Hej,

Nä att någon skulle ha varit framme och skojat med mig hoppas jag inte är fallet, skulle ju vara direkt elakt. Kanske är det karma som ogillar att vi själva hällde diskmedel i stadens fontän när vi var yngre ;)

Nu har jag iaf startat om med rent vatten och spaet är återigen blått och fint, kör ju kommunalt vatten men ph:t ligger aningens lågt så det får jag höja något och sedan ska jag testa chockklorera + antialgmedel direkt den här gången. Vad tror du om det?

Håller tummarna, hur svårt ska det va? ;)

Med vänlig hälsning,

Utloggad Erica

SV: Ännu en fråga från en nybörjare, sorry..
« Svar #17 skrivet: juli 02, 2012, 09:24:52:52 »
Chockklorering och algdräpare direkt vid start skall knappast behövas, men du får vara noga med få upp och att HÅLLA en korrekt klorhalt. Låter du den dippa ned för lågt ens tillfälligt så kommer alger m.m. som på beställning. Om pH är aningens lågt tror jag inte har någon betydelse, men går det under 7,0 bör du nog höja det för att slippa irriterade ögon m.m.

Hmm, tvättmedel i fontän...låter som vad de hittade på efter vår studentbal en gång :D Men tvättmedel får du absolut inte hälla i ett spa ! Jag vet ett fall där några gjorde det och det skummade något alldeles förfärligt, fyllde hela rummet. När systemet går igång får du ju rena bubbelgeneratorn.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag