VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ännu en fråga från en nybörjare, sorry..  (läst 25896 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wretan

Ännu en fråga från en nybörjare, sorry..
« skrivet: juni 27, 2012, 12:01:43:43 »
Hej alla,

Sorry, ännu en n00bie som behöver lite kemivägledning.

Köpte häromveckan en 900liters bubbelkopp (lay-z-spa) och fyllde den med kommunalt vatten, tillsatte aktivator och aktivt syre enligt ett startkitt från rusta och hade härligt blått vatten i några dagar. Tillsatte combitabs varannan dag men har nu fått allt grönare vatten. PH:t har legat ok, kanske något i underkant.

Nu testade jag igår att tillsätta ph+ samt en laddning (8gram) chockklor (läste någonstans att det kunte ta bort algerna) samt tillsatte även en dos (0,05dl) "klar pool" som skulle vara något anti-algmedel. Poolen tyvärr fortfarande grönaktig...

Så jag har med andra ord startat med aktivt syre men nu försökt få bort alger med klor. Kollar jag med mätstickorna så ligger ph:t fortfarande i underkant men nu har nivån för aktivt syre skjutit i höjden (ill-lila)??

Blir det galet att mäta syre när man chockklorerat?

Vad ska jag göra, känns som jag har ett helt batteri av olika kemikalier hemma nu för vårt lilla spa-bad...

Skulle vara fint att kunna hålla sig till aktivt syre framöver

Tacksam för lite vägledning :)

Med vänlig hälsning,
Wretan

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ännu en fråga från en nybörjare, sorry..
« Svar #1 skrivet: juni 27, 2012, 12:13:28:28 »
Jag har ingen erfarenhet av aktivt syre, men det skall väl fungera att chockklorera när man kör med det.
Se till att ph ligger rätt, och chockklorera sedan enligt anvisningarna.
Mät sedan Klorvärdet (du kanske behöver köpa stickor som mäter klor om inte dina nuvarande gör det).
Om klorvärdet faller fort utan att badet blir brunt/grått istället för grönt, chockklorera igen.
Sedan algerna dött, och vattnet ändrat färg till brunt/grått så brukar det ta 2-3 dagar innan det är helt klart.

Kanske är det bättre att helt enkelt byta vatten, och vara mer noggrann med kemikaliedoseringen framöver.
Om det badas friskt måste det doseras friskt också.
Att bara sätta i kemikalier varannan dag om det badas en eller flera gånger varje dag räcker nog inte.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Ännu en fråga från en nybörjare, sorry..
« Svar #2 skrivet: juni 27, 2012, 15:34:50:50 »
900 liter är ju inte så mycket vatten så även små mängder kemi, alger, bakterier, etc kan ge stora utslag. Själv så kör jag i stort sett samma princip som du, dvs jag har aktivt syre och aktivator, samt tillsätter klor ca 1 gång i veckan. Nu badar vi 2-4 ggr per vecka beroende på väder och säsong och vi använder aldrig badkläder och duschar noggrant innan. Om du använder spat som "plaskbalja" så ökar nog risken för att du får problem med vattnet. Alger tex bör knappast bildas om du har locket på mellan baden. En pool med betydligt mer vatten är troligen inte lika känslig med avseende på vattenkvalitet. Min gissning är att du antingen får använda spat på ett skonsammare sätt eller som Rickard säger, byta vatten oftare.

Ziggy

Utloggad Erica

SV: Ännu en fråga från en nybörjare, sorry..
« Svar #3 skrivet: juni 27, 2012, 20:55:53:53 »
Temperaturen är ju en viktig faktor. Om du håller normal spa-temperatur, alltså väsentligt varmare än vad poolvatten brukar vara, så ställs det höga krav på jämn klorering om du inte skall få tillväxt av alger eller bakterier. I en liten vattenvolym blir ju dessutom tillskottet av föroreningar från de badande procentuellt mycket större. Jag håller med Richard om att dina kloreringsvanor med tillsats typ varannan dag och flera dagliga bad låter riskabel - risk för både algbildning och för att du får bakterieflora i vattnet. Klorhalten får aldrig sjunka under vissa minimivärden och i riktigt varmt vatten händer saker förhållandevis snabbt.

Utloggad wretan

SV: Ännu en fråga från en nybörjare, sorry..
« Svar #4 skrivet: juni 28, 2012, 00:43:49:49 »
Hej!

Stort tack för er input, den betyder massvis!  O0

Det kan nog vara läge för att starta om helt, 900liter går ju rätt fort.

Kom på en liten miss, ph:t låg ju tidigare på vad jag trodde något under lämplig nivå (6,8 enligt mät-tejpen) men efter att ha försökt få upp värdet inser jag att det krävdes ung. 4 x så mycket för att få upp värdet till 7,2 vad som stod på förpackningen. Det som slog mig var att ph-tejpen startar vid 6,8, dvs mitt värde låg förmodligen bra mycket därunder.

Nu är iaf ph:t perfa och har tillsatt en runda klor till. Får köpa klortest i morgon. Tar det några dagar för ev. alger att dö?

Men hur är det för er, lyckas ni hålla samma färg på vattnet som när ni fyllde det eller är det normalt med en viss färgförändring? Mitt spa är inte 100% grönt, snarare lätt, lätt grönt.


Med vänlig hälsning,
Wretan

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Ännu en fråga från en nybörjare, sorry..
« Svar #5 skrivet: juni 28, 2012, 14:40:08:08 »
Men hur är det för er, lyckas ni hålla samma färg på vattnet som när ni fyllde det eller är det normalt med en viss färgförändring? Mitt spa är inte 100% grönt, snarare lätt, lätt grönt.


Med vänlig hälsning,
Wretan

Mitt vatten får aldrig någon färg överhuvudtaget. Alltid klart.

Ziggy

Utloggad Matt_S

SV: Ännu en fråga från en nybörjare, sorry..
« Svar #6 skrivet: juni 28, 2012, 15:52:30:30 »
Kör på bara klor, för jag antar att du inte har något annat som renar badet? I "riktiga" spabad så är aktivt syre godkänt som saneringsmedel men endast tillsammans med Nature2. Du behöver tillsätta klor efter varje bad.

Badar du 4 stycken i ditt spa så motsvarar det 160 personer i en normalstor pool...

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ännu en fråga från en nybörjare, sorry..
« Svar #7 skrivet: juni 29, 2012, 08:02:05:05 »
Klor i tillräcklig dos tar död på algerna direkt, och det är också då som vattnet brukar bli brunt eller grått, den bruna/grå färgen brukar försvinna efter 2-3 dagar.
För att få ett ph-värde som är mer lättreglerat skall du se till att ha rätt värde på alkaliniteten.

Jag brukar göra som följer efter vattenbyte:

Börja med att få rätt alkalinitet, det gör normalt även att ph blir nära det optimala.
Finjustera ph till rätt nivå.
Chockklorera
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Ännu en fråga från en nybörjare, sorry..
« Svar #8 skrivet: juni 29, 2012, 13:25:17:17 »
Börja med att få rätt alkalinitet, det gör normalt även att ph blir nära det optimala.

Rickard: Vad mäter du alkalinitet med? Jag har inte hittat nåt annat än stickor och de är ju vad de är.....

Ziggy

Utloggad TommyC

SV: Ännu en fråga från en nybörjare, sorry..
« Svar #9 skrivet: juni 29, 2012, 18:57:37:37 »
Om du vet vad du har för alkalinitet från vattenverket (se deras hemsida eller ring och fråga) så är det lätt att räkna ut hur mycket "höj alkalinitet" du ska tillsätta: http://www.folkpool.se/support/pool-faq/alkalinitet-pool/

Det finns olika sätt att mäta alkalinitet, se t ex här: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5412.0

mvh Tommy (som helt saknar erfarenhet av spa)
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag