VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Givare och loggning  (läst 7409 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zek

SV: Givare och loggning
« Svar #10 skrivet: januari 18, 2011, 19:49:31:31 »
För min del är pH relativt stabilt, däremot är det kloret jag vill ha lite mer noga koll på. Men tyvärr verkar det som att alla instrument för att mäta klor är svindyra. Jag fick in ett pris från en elektronikleverantör på 7000+moms för bara en prob som mäter fritt klor. sedan skall man ha ett instrument till den också >:(
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Givare och loggning
« Svar #11 skrivet: januari 18, 2011, 22:24:34:34 »
De prober som vi har till vårt automatiksystem ligger på dryga tusenlappen (tror det var runt 1200:-/st om jag minns rätt), men då är det ju bara en mätelektrod, man måste ju koppla den till något också. Enligt instruktionerna skall de bytas cirka varje år, men det har inte behövts, de verkar hålla betydligt längre är så utan att värdena skenar iväg.

Utloggad zek

SV: Givare och loggning
« Svar #12 skrivet: januari 23, 2011, 09:38:35:35 »
Det låter intressand, var köper du dessa prober och vilken typ av signal får du ut från dem ? om det är 0-10v eller 4-20mA så är det ju reletivt enkelt att fixa till något själv.
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad Fiskarn

SV: Givare och loggning
« Svar #13 skrivet: januari 23, 2011, 12:19:20:20 »
Jag är också väldigt intresserad var man kan få tag i en sensor för klormätning.

Vi har en pool med saltvatten och klorinator. Det ger jättebra vatten och det är verkligen skönt att bada. Det enda problemet är att inställningen på klorinatorn måste justeras utifrån väder, om överdraget ligger på länge etc. I somras hände det flera gånger att poolen hade alldeles för högt klorvärde när överdraget hade legat på några dagar (tex på grund av regn). När det sedan blir fint väder och poolen inte är badbar på grund av för mycket klor känns det ju lite tråkigt...

Försöker därför hitta någon lösning som automatiskt kan styra klorinatorns inställning. Har inte hittat någon färdig lösning så jag funderar på att bygga något eget. En förutsättning är en klorsensor som kan anslutas till en mikrocontroller eller liknande. Några idéer? Eller finns det någon färdig lösning?

Dessutom, bygger man egen klorjustering enligt ovan så vore det ju bra att även ta med ph-justering. Någon som gjort egen lösning för detta? Finns det någon fiffig lösning för att ansluta sensorn så att man kan mäta kontinuerligt?

/Fiskarn
6,6x4,1 Octavia Folkpool, saltvatten.
Pooltak Aluna Wariant lågt.
Minimaster för styrning/dosering av klor och pH.
UV-rening Auto UV-75 från Pahlén.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag