CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Givare och loggning  (läst 7410 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zek

Givare och loggning
« skrivet: januari 02, 2011, 17:32:12:12 »
Nu är jag trött på att klorvärdet åker jojo upp och ner. till nästa säsong vill jag ha en klor givare i vattnet och ett instrument att läsa av på. en snygg display vid altandörren som visar fritt klor. Gärna också pH och Temp. Någon som har något tips på var jag kan finna detta ?

En probe till Rickards VP logger kanske som även mäter klor ?
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Givare och loggning
« Svar #1 skrivet: januari 04, 2011, 00:15:35:35 »
Vi har ett klorautomatiksystem och är väldigt nöjda med det, men några klorvärden visas inte. Man ser bara på ett instrument ett relativt värde och ett inställt börvärde, utan några siffror. När instrumentnålen passerar under det inställda värdet startar klorpumpen och klor pumpas in. Ett andra system sköter pH genom att pumpa in saltsyra. Om man har klordosering med pump och alltså använder flytande klor så måste man också sköta pH-värdet, för det sticker annars upp av sig självt vid klortillsaterna. De kemiska värdena ligger verkligen stabilt, så allt vi behöver göra är att se till att behållarna inte går tomma och sedan kollar vi någon gång med testkit också, men det har blivit alltmer sällan, kanske ett par gånger på året. Vi har inomhuspool, så säsongen omfattar ju hela året.

Jag vet att det finns liknande system, fast modernare och digitala där man kan läsa av värden direkt. Tyvärr är de inte så billiga, med de pumpar m.m. som krävs. Ett komplett system ligger väl ofta runt en 50.000:-.

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Givare och loggning
« Svar #2 skrivet: januari 07, 2011, 10:14:05:05 »
priserna har gått ned så du kan få jätte fina system för c.a 25k

Utloggad Erica

SV: Givare och loggning
« Svar #3 skrivet: januari 08, 2011, 22:25:41:41 »
Jo elektronik går väl oftast numera ner i pris. Om priserna kommer ned så blir säkert sädana här system rätt vanliga, för det är väldigt bekvämt och man glömmer inte bort att klorera o.s.v. Även om man reser bort några veckor så håller sig poolen i ordning.

Utloggad Janne

SV: Givare och loggning
« Svar #4 skrivet: januari 09, 2011, 13:22:17:17 »
Varför inte ha något som mäter PH och Alka värderna?
Så slipper du se det klor värde åka upp och ner.

Jag tycker att det är bättre att fixa källan till problemet först.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Givare och loggning
« Svar #5 skrivet: januari 10, 2011, 07:15:07:07 »
Automatiska system har alltid både ph och klor. (när man använder flytande kemi)

Utloggad zek

SV: Givare och loggning
« Svar #6 skrivet: januari 10, 2011, 18:12:08:08 »
Ja Janne det var just det jag var ute efter !

Men jag skulle vilja ha en givare som mäter detta så jag kan se det snyggt och prydligt på en display. Jag är trött på stickor och tabletter. Köpte en Aquacheck med stickor den verkade jättebra till en början men sedan visade det att den visade olika värden hela tiden. man kan testa med 10 strips och jag lovar att du inte får två lika värden.
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad Ingvar

SV: Givare och loggning
« Svar #7 skrivet: januari 11, 2011, 10:44:28:28 »
Tråkigt att din AquaCheck funkar dåligt. Min ger lika värden även efter några år som jag haft den. Dock måste man se till att avläsningsytan är ren. Jag doppar en tops i isopropanol och gnuggar lite mot läsytan någon gång per säsong.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Givare och loggning
« Svar #8 skrivet: januari 14, 2011, 09:25:50:50 »
Hej! Jag anv också aquacheck får nog hålla
med om att det blir olika värde även om man ju
får en bild av hur det ligger till. Jag har lånat
på mitt jobb en ph mätare som mäter mer
exakt finns att köpa tror jag för en 6-700 kr.
Roland
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad aromata

SV: Givare och loggning
« Svar #9 skrivet: januari 14, 2011, 09:57:42:42 »
Clas Ohlson säljer för 599 kr.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag