CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nybörjare behöver hjälp! Inget funkar  (läst 9196 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zaphod

SV: Nybörjare behöver hjälp! Inget funkar
« Svar #10 skrivet: juni 01, 2010, 20:10:31:31 »
Låt yxan vara där den är och låt vattnet få den tid det behöver. Det kommer att bli bra  <sol>
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Nybörjare behöver hjälp! Inget funkar
« Svar #11 skrivet: juni 02, 2010, 00:58:22:22 »
Nej så radikala metoder som yxor behövs knappast !   Ditt klorvärde är inte så lågt som du tror - däremot gör kloren dålig verkan så länge som pH ligger så högt. Får du bara ned pH så har du ju helt vettiga värden. Vi har hela tiden kört vår pool med ett klorvärde runt 1.0 (vid pH = 7.6) och det har fungerat utmärkt. I och för sig har vi ju mindre risk för algbildning (inomhuspool), men jag tror inte att du bör få problem vad det gäller kloret i nuläget. Det gäller bara att jaga ned pH till ett lägre värde, sen skall det vara klart för bad :)

Utloggad cy_berg

SV: Nybörjare behöver hjälp! Inget funkar
« Svar #12 skrivet: juni 07, 2010, 14:12:20:20 »
Vi har väldigt hårt vatten (kalkrikt) och hade ett skyhögt PH när vi fyllde vår pool förra året. Jag tror jag hade i totalt 2 liter saltsyra (30%) innan jag fick ordning på PH, och försvann grumligheten. Jag har samma problem i år. Täckte av poolen i helgen och chock-klorade. Vattnet ser fint ut (inga alger eller annat) men aningens vit-mjölkigt, och lite högt PH, så det blir att saltsyra igen för att få ordning på det. FÅr du inte ner P till vettig nivå blir det ingen ordning med klorvärdena etc. Det jag tyckte var lite jobbigt var att läsa av teststickorna och att lita på dom, så jag kör både stickor och tabletter och jämför värdena för att försöka få ett så vettigt resultat som möjligt.

/Kristian

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nybörjare behöver hjälp! Inget funkar
« Svar #13 skrivet: juni 07, 2010, 18:50:15:15 »
Vi har väldigt hårt vatten (kalkrikt) och hade ett skyhögt PH när vi fyllde vår pool förra året. Jag tror jag hade i totalt 2 liter saltsyra (30%) innan jag fick ordning på PH, och försvann grumligheten. Jag har samma problem i år. Täckte av poolen i helgen och chock-klorade. Vattnet ser fint ut (inga alger eller annat) men aningens vit-mjölkigt, och lite högt PH, så det blir att saltsyra igen för att få ordning på det. FÅr du inte ner P till vettig nivå blir det ingen ordning med klorvärdena etc. Det jag tyckte var lite jobbigt var att läsa av teststickorna och att lita på dom, så jag kör både stickor och tabletter och jämför värdena för att försöka få ett så vettigt resultat som möjligt.

/Kristian

Låter mer som ett alkanitetsproblem som visar sig som pH problem.


Utloggad cy_berg

SV: Nybörjare behöver hjälp! Inget funkar
« Svar #14 skrivet: juni 08, 2010, 15:20:31:31 »
Vi har väldigt hårt vatten (kalkrikt) och hade ett skyhögt PH när vi fyllde vår pool förra året. Jag tror jag hade i totalt 2 liter saltsyra (30%) innan jag fick ordning på PH, och försvann grumligheten. Jag har samma problem i år. Täckte av poolen i helgen och chock-klorade. Vattnet ser fint ut (inga alger eller annat) men aningens vit-mjölkigt, och lite högt PH, så det blir att saltsyra igen för att få ordning på det. FÅr du inte ner P till vettig nivå blir det ingen ordning med klorvärdena etc. Det jag tyckte var lite jobbigt var att läsa av teststickorna och att lita på dom, så jag kör både stickor och tabletter och jämför värdena för att försöka få ett så vettigt resultat som möjligt.

/Kristian

Låter mer som ett alkanitetsproblem som visar sig som pH problem.



Ja, så är det nog. Jag läste en tråd om klor kontra alkalinitet (det var en länk till en amerikansk site tror jag) där problemet beskrivs som en kombination egentligen. Alltså, PH är högt men även alkaliniteten och så länge man inte får ner alkaliniteten kommer man inte att kunna hålla en stabil PH-nivå. Därav mitt angrepp med saltsyra, luftning av poolen (inte täckning) etc. Jag ska kolla alka-värdet också nu några dagar efter försurningsförsöket  O0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag