CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Multiklor 200g tabletter från Folkpool?  (läst 10809 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mdredfox8

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 150
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Gött med pool!!!
    • Visa profil
Multiklor 200g tabletter från Folkpool?
« skrivet: september 02, 2008, 12:29:46:46 »
Hur gör ni:

Låter ni pucken ligga kvar i påsen och gör ett litet hål på påsen?

Ska man alltid låta en Multiklor puck ligga i breddavloppet?
Eller ska man köra dagsklor i mellan?

(Till nästa säsong ska jag koppla in en klorinator som man lägger några puckar i.)

J&F Storpool 6,1x3,6.
Värmepump Brilix THP 100 (10kW) (29 grader)
Smålandsvillan "Västervik"

Poolgiganten

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Multiklor 200g tabletter från Folkpool?
« Svar #1 skrivet: september 02, 2008, 13:29:54:54 »
hej
När jag använde klor (långtidsklor) så la jag den i breddavloppet klippte de 4 hörnen på påsen, detta passade perfekt för min pool på 25 m3 en puck räckte c:a 1 vecka.
Testade även utan påse men då blev klorvärdet alldeles för högt för vår pool speciellt om solfolien låg på.
Jag tror man får prova sig fram efter den storlek man har på poolen.
Dessa klortabletter tror jag skapar mera bundet klor än om du använder granulat därför så skickade jag i 50 gram granulat  minst 1 ggr/vecka för att lösa upp det bundna kloret.
Har läst någonstans att man skall göra detta om du använder långtidspuckar.
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad SingingSailor

SV: Multiklor 200g tabletter från Folkpool?
« Svar #2 skrivet: september 02, 2008, 23:02:30:30 »
Det är ett bra tips att varva klorpuckarna med chockklor. Se bara till att chockloret är kalciumhypoklorit och inte någon förening med cyanursyra i.
Orsaken har inget med bundet klor att göra utan det är två andra saker:
- Klorpuckar sänker pH, chockklor gör inte det. Dvs lättare att hålla konstant pH om man varvar. (finns kanske klorpuckar som är pH stabiliserade dock)
- Klorpuckar tillsätter cyanursyra, som kan ackumuleras i poolen. Därför bra att inte förbruka för mycket klorpuckar per säsong.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Multiklor 200g tabletter från Folkpool?
« Svar #3 skrivet: september 03, 2008, 20:40:53:53 »
Citera
Klorpuckar tillsätter cyanursyra, som kan ackumuleras i poolen. Därför bra att inte förbruka för mycket klorpuckar per säsong.

Yes så är det, men kan någon ge en fingervisning om vad som är för mycket, vår pool rymmer ca 50-55 kubik och nu har vi förbrukat ca 8 kg
klorpuckar dvs snart två spänner sen start i våras. Skall man börja fundera på att mäta cyanursyran ???

Sen det installerades klorinator i Juli så har det knappt används chockklor överhudvudtaget, vet att det är obra men så är det.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Multiklor 200g tabletter från Folkpool?
« Svar #4 skrivet: september 03, 2008, 21:04:51:51 »
hej housedad
Om man har klorinator så tror jag att det är lättare att ligga stabilt .
Det är bra att försöka ligga lågt runt 1,0 på det fria kloret samt skicka i 50 gram aktionchock(granulat) 1-2 ggr/vecka för att fria/lösa upp det bundna kloret.
Sen tror jag också att det är bra att låta alk ligga på 3 siffrigt vilket borde göra ph stabilare.
Förutsätter att du har koll på ph innan du skickar i de olika delarna.

/carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Multiklor 200g tabletter från Folkpool?
« Svar #5 skrivet: september 03, 2008, 22:39:54:54 »
Hej Carlos,

Lättare att ligga stabilt vet jag inte, förbrukningen varierar ju ganska rejält som du säkert märkt även med din saltgenerator,
sol och mycket bad --> en förbrukning medan det ser helt annorlunda ut om folien ligger på en vecka då kan man bli blekt om man inte
pillat med klorinatorn....

Yes håller med om det lämpliga i att köra i granulat för att fixa bundet klor men jag vill fortfarande att
ngn delar med som om vad som är mycket vad gäller puckar.

Vi håller en klornivå klart under ett normalt så jag tror inte vi andvänder mycket...
Kör för övrigt med Saniklars puckar och övriga kem produkter, har inte lusläst innehållet men det är sk multifunktionpucks dvs med ph stabilisator,
flockmedel och annat smått och gott i. Funkar bra och i år har jag haft hyggligt stabilt pH trots 165 mm regn under aug...

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad SingingSailor

SV: Multiklor 200g tabletter från Folkpool?
« Svar #6 skrivet: september 04, 2008, 13:59:18:18 »
1 puck veckoklor a 200g ger 10,7ppm cyanursyra i 10kbm vatten.

Lite cyanursyra bryts ned, men det mesta blir kvar. Späds ut när man fyller på nytt vatten, eller av regnvatten. Så, vad som är för mycket veckoklor beror på hur mycket vatten du byter ut per säsong.
Bästa är att mäta, kanske ett par gånger per säsong.

För att ta bort bundet klor gör man en chockklorering med chockklor. Men att dutta i lite chockklor några gånger i veckan tror jag inte påverkar bundet klor mer än en extra klorpuck skulle göra!?
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Multiklor 200g tabletter från Folkpool?
« Svar #7 skrivet: september 04, 2008, 14:15:15:15 »
hej
 har ju aldrig mätt cyansyran så kan icke svara på hur det värdet varit.

/carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Multiklor 200g tabletter från Folkpool?
« Svar #8 skrivet: september 04, 2008, 17:52:09:09 »
Hmmmm,

Om jag då räknar om till vår pool och årets puckförbrukning så blir den 8kg puckar a 200 gram dvs 40 stycken,
40 * 10,7 = 428 sen är vår pool 50-55M3 säg 52,5 så blir 428/5,25 = 82,5 och en massa ointressanta decimaler.

OM jag fattat rätt borde jag då ha klorblockering om jag inte bytt ut minst hälften av vattnet dvs halverat halten
av cyanursyra. Vissta har det regnat och så vidare men inte i storleksordningen 25 kubik.

Räknar/tänker jag fel någonstans i resonemanget eller skall jag försöka skaffa mig ett mätvärde.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad SingingSailor

SV: Multiklor 200g tabletter från Folkpool?
« Svar #9 skrivet: september 05, 2008, 17:23:43:43 »
Om du tillför 82ppm cyanursyra varje år, så måste du ta bort lika mycket genom att byta vatten, dvs byter du hälften av vattnet så får du efter några år 2x82 = 164 ppm i poolen. Detta stämmer dock inte eftersom cyanursyran även bryts ned av olika faktorer, som jag inte har koll på.
Så, det bästa är att mäta!
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Multiklor 200g tabletter från Folkpool?
« Svar #10 skrivet: september 06, 2008, 08:24:07:07 »
Intressant,

Återkommer när jag har lyckats skaffa ett mätvärde.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Multiklor 200g tabletter från Folkpool?
« Svar #11 skrivet: september 06, 2008, 10:39:00:00 »
om man skulle vilja mäta cyansyran vad skall man lättast använda  köpa/billigast för att göra enkel mätning?
/carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad SingingSailor

SV: Multiklor 200g tabletter från Folkpool?
« Svar #12 skrivet: september 06, 2008, 11:04:33:33 »
Många teststickor mäter även cyanursyra, t.ex. Aquacheck som bl.a. Folkpool säljer. Noggrannheten är nog inte så bra, men det behöver den inte vara heller.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Multiklor 200g tabletter från Folkpool?
« Svar #13 skrivet: september 06, 2008, 13:12:12:12 »
Bra tips Sailor, skall ta med en burk till Folkpoolbutiken, de brukar testa med Auquacheck.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Multiklor 200g tabletter från Folkpool?
« Svar #14 skrivet: september 06, 2008, 13:28:43:43 »
är det aquacheck7 du avser?

/carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag