VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Köpa sandfilter - vilket är "bäst"?  (läst 15134 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SingingSailor

SV: Köpa sandfilter - vilket är "bäst"?
« Svar #10 skrivet: augusti 03, 2008, 12:07:57:57 »
Tack för info, Carlos   O0
Jag väntar till våren, Primastars paket med 0,5hk pump låter bra.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Poolgiganten

Utloggad ale

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Köpa sandfilter - vilket är "bäst"?
« Svar #11 skrivet: augusti 10, 2008, 15:33:16:16 »
Carlos, vad har du för pump och filter nu? Har för mig att ett sandfilter kräver kraftigare pump än ett patronfilter.
Jag har ofta sett rådet "bättre för stort filter än för litet", vilket gjort att jag tvekar på att köpa det filter som Harald Nyborg säljer. Jag har en ganska liten pool på 17kbm, men 30m slang till pumprummet. Tror inte de små pumparna är gjorda för det. Dessutom vill jag  bara köra pumpen dagtid.
Intex patronfilter har funkat mycket bra i två säsonger nu, men det skulle underlätta dammsugningen med ett riktigt sandfilter. Nu måste jag dumpa vattnet i avloppet när jag dammsuger.

Skepp Ohoj, Sailor !

Ser att du har lika mycket vatten i din pool som jag (ca.17kbm). Vi har Haralds sandfilter och är helnöjda, solfångarna sitter inte särskilt högt men pumpen räcker med råga hos oss. Har mätt flödet ur pumparna och sandfiltret ger en hel del mer än vad Intex patron gör.
Jag har inga som helst belägg för att det här skulle vara ett bra filter, har aldrig provat något annat, men enligt specen så skall det klara pooler upp till 23kbm. Det torde vara så att ju större filter desto bättre, eller?
Hur som helst så är det säkert en 50%-ig förbättring mot Intex patron.


Utloggad SingingSailor

SV: Köpa sandfilter - vilket är "bäst"?
« Svar #12 skrivet: augusti 10, 2008, 19:17:58:58 »
Hej Ale,
Kul att höra att Harald N pumpen funkar så bra! Jag skulle bara vilja kolla att vi jämför med samma Intex pump - det finns så många modeller...
Den jag har är märkt med modell nr 636, och den har en motoreffekt på 165watt. Är det samma pump som du har?

Min pump skall enl. spec ge drygt 5kbm/timme, uppmätt i min pool ger den dock bara 4kbm/timme, och jag skulle vilja ha lite högre flöde än så.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad ale

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Köpa sandfilter - vilket är "bäst"?
« Svar #13 skrivet: augusti 11, 2008, 21:27:47:47 »
Min pump heter 56636 på INTEX Nordics site och skall vara samma pump som du nämner. Enligt specen, på pumpen (alltså på själva pumpen) säger också 165 w. När jag mätte flödet från min pump så kom jag upp i ca. 5.5 kbm/timme, jag mätte dock inte jättenoga utan bara med hink och armbandsur. Haralds filter gav när jag provade ca. 2-2.5 kbm mer. Men, och det är ett stort men, en jobbarkompis köpte samma pump veckan innan mig och det är samma nummer på pumpen, samma kartong, samma storlek etc. etc. men enl. hans spec. så ger hans "bara" drygt 3,1 kbm/timmen. Vet inte varför, kanske dom tog slut och HN "kastde in" dessa istället för samma pris? Verkar som jag haft flax denna gång. Han skulle mäta sitt flöde tills imorgon så jag kanske kan få återkomma när han har testat.
« Senast ändrad: augusti 11, 2008, 21:31:25:25 av ale »

Utloggad SingingSailor

SV: Köpa sandfilter - vilket är "bäst"?
« Svar #14 skrivet: augusti 11, 2008, 23:20:29:29 »
Tack för bra info, Ale! Det vore mycket intressant om du återkommer med vad din kompis har mätt upp sitt flöde till.  <sol>
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag