CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Placering av filter och pump  (läst 11723 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marimar

SV: Placering av filter och pump
« Svar #10 skrivet: juli 21, 2008, 18:26:47:47 »
Efter vad jag har fått lära mig av olika leverantörer så går det utmärkt att ha pumpen ovanför vattenytan, det har jag själv, utan backventil.

MEN!

Det är viktigt att det är en sk self-priming pump, jag vet inte vad det står för, men jag tror att det innebär att pumpen helt enkelt pumpar ut överbliven luft ur sitt system automatiskt vid start så att den får ett arbetstryck direkt.

Mvh, Paul

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Placering av filter och pump
« Svar #11 skrivet: juli 21, 2008, 18:33:42:42 »
Klart det hjälper med backventil! Det är många som rekommenderar det om man har pumpen ovan ytan.
Backventiler måste ju gå att köpa där de säljer andra rörmokerigrejor.
Sök på Google.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Placering av filter och pump
« Svar #12 skrivet: juli 21, 2008, 19:20:05:05 »
hej

Miamipool säljer denna i sin webbutik:
art.nr 50.540.500

Backventil
med 50 mm inv.limning i båda ändarna.

  Pris SEK 325,00

mvh carlos <sol>
 

 
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Janne

SV: Placering av filter och pump
« Svar #13 skrivet: juli 21, 2008, 19:24:20:20 »
Här ett av många ställe du kan köpa en ventil:
http://www.poolstore.se/default.asp?gotoUrl=/item_show.asp%3Fcode_no%3D100327

Många cirkpumpar kyls med vattnet i pumphuset.
Om du skulle få för mycket luft in i pumpen så kan pumpen gå isönder.
Detta går inte på garantin.

Jag har fått förklarat av 4 olika pool leverentörer att man skall ha en backventil om man har pumpen över vattenytan.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Placering av filter och pump
« Svar #14 skrivet: juli 21, 2008, 19:39:29:29 »
Self-priming pump, se bifogad länk. I princip alla poolpumpar är av denna typ, dvs med pumphus med vatten o silkorg som används för att skapa ett sug/vakuum från poolen.
http://www.expertpool.biz/priming_the_pump.htm

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Marimar

SV: Placering av filter och pump
« Svar #15 skrivet: juli 22, 2008, 10:01:49:49 »
Men man sätter alltså backventilen precis före inloppet i pumpen alltså?

Blev fundersam om jag ändå behöver en sån för att skona pumpen lite, min pump blir aldrig helt fylld utan det är ett par kubikcm som det alltid finns luft i. Kan jag behöva en sån då?

/Paul

Utloggad Drogen

SV: Placering av filter och pump
« Svar #16 skrivet: juli 22, 2008, 10:37:43:43 »
Jag tror inte en backventil hjälper mot luftbubblan. Backventilen ska sitta under vattenlinjen på sugledningen helst så nära breddavloppet som möjligt och är till för att sugledningen inte ska tömmas vid pumpstopp så att pumpen bara suger luft vid återstart.

Jag har min pump ca 0,5m över vattenytan och har också en luftbubbla i pumphuset vid drift. Ju högre difftryck över filtret och ju lägre vattennivå i poolen desto större blir bubblan.

Det finns ett par olika typer av backventiler t.ex. fjäderbelastad, eller kula som tätar med backflödet. I det senare alternativet är det inte säkert att backflödet vid pumpstopp räcker för att kulan ska åka tillbaka och täta (egen erfarenhet). En fjäderbelastad ventil kräver ett visst flöde för att öppna men tätar å andra sidan lättare vid pumpstopp. Är systemet helt tätt så hjälper även detta till att hålla sugledningen fylld.

Min personliga åsikt är att det finns massor med fördelar med att ha pumpen över vattenytan. Den blir oftast med lättplacerad och lätt åtkomlig, man slipper massor med avstängningsventiler m.m. MEN det finns alltid en risk att pumpen suger torrt och går sönder.

Jag har hyfsad överkapacitet på reningsanläggningen och skulle vilja köra mer på timer men jag inte vågat när jag är borta någon längre tid av rädsla för att backventilen inte ska täta och jag har ett pumphaveri när jag kommer hem.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag