CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Regnvatten  (läst 13174 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pekka

Regnvatten
« skrivet: april 25, 2008, 09:25:55:55 »
Vi köpte hus nyligen och utan att det egentligen var meningen...så blev vi med pool.
Poolen är en storpool från JF och den är byggd 2006...eller möjligtvis 2007.
De förra ägarna hade tyvärr inte köpt något ordentligt poolskydd...utan använt en tunn pressening som de skruvat fast i trädäcket som inramar poolen.
Nu hade jag tänkt att försöka få igång poolen till helgen...hur nu det ska gå.. :-\...och naturligtvis så har vatten från snö o regn samlats i presseningen.

Min fråga är då...måste jag pumpa upp regnvattnet med ex en dränkpump....eller kan jag bara ta bort presseningen och låta detta vatten rinna ner i poolen..??

När jag fått detta klart för mig...så ska jag försöka montera alla prylar...och få igång poolen.. <help>

Jag är ju ny här på forumet...så hamnade tråden i fel area...så kan väl någon moderator flytta den... :)
...och hur gick det här till..??

Poolgiganten

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Regnvatten
« Svar #1 skrivet: april 25, 2008, 09:32:32:32 »
Hej Pecka
Är vattnet rent så tror jag det inte ä problem
själv brukar jag ta bort så mycket vatten jag kan med en dränkbar pump som jag kastar ut på presseningen.
Det som då blir kvar åker då i poolen eller följer med pressen upp på land.
har du mycket löv och skit kan det ju vara bra att ta bort så mycket du kan, lycka till
//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Pekka

SV: Regnvatten
« Svar #2 skrivet: april 25, 2008, 09:48:49:49 »
Hej Pecka
Är vattnet rent så tror jag det inte ä problem
själv brukar jag ta bort så mycket vatten jag kan med en dränkbar pump som jag kastar ut på presseningen.
Det som då blir kvar åker då i poolen eller följer med pressen upp på land.
har du mycket löv och skit kan det ju vara bra att ta bort så mycket du kan, lycka till
//carlos <sol>
Tja...det är ju inte så lätt att säga om vattnet är rent... <hmm>...men det ser väl ganska rent ut... :-\
Löv o grejer hade jag däremot tänkt att ta bort.
Frågan är vad som är det värsta som kan hända...om jag nu släpper ner vattnet...??
Men...det är kanske lika bra att skaffa sig en pump och få bort det mesta..

....och lycka till...det behöver jag... <help> ;)
...och hur gick det här till..??

Utloggad Ante

SV: Regnvatten
« Svar #3 skrivet: april 25, 2008, 10:18:37:37 »
Det värsta som kan hända är att presseningen går sönder om du försöker LYFTA bort den med vatten i, men varför skulle du det?  ::)(J-vligt tungt)
Om vattnet ser rent ut så är det ingen fara, ta bara bort löven, risken här är dock att löven har börjat multna och då blir det många
"små löv" istället  ::) och då blir det jobbigt. Men får du bara väck löven så är det OK, chocklorera och göra den sedvanliga uppstartsprocessen
måste du göra ändå.
Tänk så här, när du tittar på presseningen så ser du ju hur mycket regnvatten som har kommit i vinter, det är väl ungefär lika mycket som kom I poolen
under hela förra "sommaren".

/Ante
J&F Storpool 7,6*4,5 med 6-vägs filter och 1,5hk pump under uppbyggnad **SNART KLART**

Utloggad Pekka

SV: Regnvatten
« Svar #4 skrivet: april 25, 2008, 10:50:52:52 »
Det värsta som kan hända är att presseningen går sönder om du försöker LYFTA bort den med vatten i, men varför skulle du det?  ::)(J-vligt tungt)
Om vattnet ser rent ut så är det ingen fara, ta bara bort löven, risken här är dock att löven har börjat multna och då blir det många
"små löv" istället  ::) och då blir det jobbigt. Men får du bara väck löven så är det OK, chocklorera och göra den sedvanliga uppstartsprocessen
måste du göra ändå.
Tänk så här, när du tittar på presseningen så ser du ju hur mycket regnvatten som har kommit i vinter, det är väl ungefär lika mycket som kom I poolen
under hela förra "sommaren".

/Ante
OK...som jag tolkar dig, så säger du att det går att släppa ner vattnet efter att man tagit upp så mycket av löven som möjligt.
Men...det bör underlätta om man pumpar upp så mycket regnvatten som möjligt innan man plockar bort presseningen.

OK...då ska jag bara försöka få koll på hur allt ska kopplas och vad "chocklorera och göra den sedvanliga uppstartsprocessen" innebär... >rulla<
...och hur gick det här till..??

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Regnvatten
« Svar #5 skrivet: april 25, 2008, 12:23:13:13 »
Gud vad roligt!!

Är du helt novis?
Och där ute ligger en ny härlig oöppnad pool och bara väntar.

Skit i löven. Dra bort presenningen bara. Löven
åker ner i utkorgen när du startar upp..

Mon dieu...har du frågor tro eller har du frågor..?
Pump, filter, rörkopplingar...
Har du alla pluggar t ex? (till pump och sandfilter).

Var är den förre ägaren??
Han MÅSTE ju bara ställa upp eller hur hade du tänkt få
ihop det hela...

Jisses. Känner mig som nån sån där grånad Jumbo-pilot som ska försöka
snacka ner en 12-åring med Nintendo-kompetens vid flygspakarna...

 ;D

Lycka till!
Det här följer vi med spänning.
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Regnvatten
« Svar #6 skrivet: april 25, 2008, 12:52:12:12 »
 O0 .....bare spør vi stiller opp med vår kompetanse.
(...og husk å ikke bruk Citat når du skriver inn rett under innlegget, tråden blir unødvendig lang ;) )

Hmm...ingen som har skrevet: Velkommen til forumet, Pekka.

Utloggad Pekka

SV: Regnvatten
« Svar #7 skrivet: april 25, 2008, 12:57:09:09 »
Eone : Ja...jag är novis...trodde att alla som för första gången skulle hantera en pool var noviser....men nu förstår jag att kunskapen om pooler är genetisk nedärvda hos vissa....grattis till dig... O0

Vet inte varför du förutsätter att den förra ägaren är en man....<hmm>....den förra ägaren var en ägarinna, som bor 70 mil härifrån...
...och även om jag inte lirar i din division, så räknar jag mig som normalbegåvad...och tror nog att jag ska få ordning på det.
Eller finns det någon civilingengörsutbildning för poolägare som jag måste genomgå för att inte poolpolisen ska komma o lägga beslag på den.. <help>

Eftersom poolen använts tidigare, så borde ju de mesta prylarna finnas på plats...jag ser i alla fall ett stort badkar...tror du att det är själva poolen..?? :D
...och hur gick det här till..??

Utloggad Ante

SV: Regnvatten
« Svar #8 skrivet: april 25, 2008, 13:38:13:13 »
OK...som jag tolkar dig, så säger du att det går att släppa ner vattnet efter att man tagit upp så mycket av löven som möjligt.
Men...det bör underlätta om man pumpar upp så mycket regnvatten som möjligt innan man plockar bort presseningen.

OK...då ska jag bara försöka få koll på hur allt ska kopplas och vad "chocklorera och göra den sedvanliga uppstartsprocessen" innebär... >rulla<

Alldeles riktigt, tycker nog inte du ska göra som Eone säger att skita i löven och att de ändå kommer i lövkorgen, det stämmer ju när det kommer
ett och annat löv, men inte när det kommer en hel skottkärra med löv  :o

Den sedvanliga uppstarten kan läsa om här www.pahlen.se/images/poolguiden/Poolguiden.pdf OBS! PDF-fil, kan ta ett tag ifall du har slö lina.

Lycka till, vi följer dina upplevelser med spänning  :D

/Ante
J&F Storpool 7,6*4,5 med 6-vägs filter och 1,5hk pump under uppbyggnad **SNART KLART**

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Regnvatten
« Svar #9 skrivet: april 25, 2008, 19:09:15:15 »
Hejsan

Har du ingen pump så stoppa ner trädgårdslangen och sug till det kommer vatten så sköter hävert effekten rest på några timmar åt dig. Glöm inte att slangen slut måste vara lägre än presseningens botten.

Det mesta av löven hade jag försökt få upp med en plasträfsa.

Har du fler frågor eller problem med storpool från JoF så är vi många på forumet som kan vägleda dig.

välkommen till forumet :)

/Ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag