CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ph värdet lågt  (läst 7328 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Martn

Ph värdet lågt
« skrivet: augusti 05, 2007, 09:31:57:57 »
Hej.
Ph värdet i vår Folkpool är skrämmande gult(6,8) i vår testbalja från Nitor Pool.

Jag köpte 1kg Ph(Melpool ph+) höj och har nu i två omgångar öst i 0,5kg utan något som helst resultat. (kloret är lite högt oxå, så jag har tagit bort klorpucken..)

Är det läge att ösa i mer, eller är nåt annat galet?

Några förslag?

/Martin

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Ph värdet lågt
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2007, 09:57:54:54 »
Gav det inget som helst utslag efter 1 kg ph-höj?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Martn

SV: Ph värdet lågt
« Svar #2 skrivet: augusti 05, 2007, 10:07:05:05 »
Jag har hittills bara testat 0,5kg. Hmm..ja, det blev lite klumpigt formulerat. Alltså 250g per gång cirka.

Martin
« Senast ändrad: augusti 05, 2007, 10:11:24:24 av Martn »

Utloggad Martn

SV: Ph värdet lågt
« Svar #3 skrivet: augusti 05, 2007, 10:13:02:02 »
Finns det nån chans att testet missvisar, eller är det bara att ösa på med mer?

Martin

Utloggad Fia

SV: Ph värdet lågt
« Svar #4 skrivet: augusti 05, 2007, 10:18:50:50 »
Har ph sjunkit sakta eller snabbt? Har du någon aning om varför det har sjunkigt? Vad har du för testset? Jag köpte nya teststrips förra veckan o använd dom o då hade jag helt plötsligt nästan noll i ph, använde då den sista gamla o allt var bra. <hmm>
Annars så ta lite i taget av det du har kvar så du ser om det ökar eller inte. Det kan ju gå åt en hel del.
100g per 10 m3 höjer 0,1.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Martn

SV: Ph värdet lågt
« Svar #5 skrivet: augusti 05, 2007, 10:34:02:02 »
Testsettet heter Nitor Pool och är en behållare för tabletter. Ph och klor.
Det har nog sjunkit sakta.

Kan man testa sitt kranvattet, bara för att utesluta testfel?

Annars har vi Bubbelhuset en mil bort. Dom testar ens poolvatten gratis. Om man tar med en burk.

Men det är ju klart...höjer det bara så lite kanske man ska prova med resten av burken 0,5kg till? Som jag förstår, så ser man väl resultat redan efter ett par timmar?

Marin

Utloggad Martn

SV: Ph värdet lågt
« Svar #6 skrivet: augusti 05, 2007, 11:55:38:38 »
För andra som skulle hamna i samma situation, så har jag nu varit och testat mitt vatten "på riktigt" och kommit fram till att ph-värdet är omätbart lågt(under 6,5) och kloret normalt.

Så jag har öst i 1,5kg(sammanlagt blir det då 2kg) till och ska testa igen om två timmar. Fick höra att den nyframkomna solen kan göra att ph-värdet stiger lite, så jag snålar med doseringen i början.

Hälsningar
Martin

Utloggad Fia

SV: Ph värdet lågt
« Svar #7 skrivet: augusti 05, 2007, 12:12:28:28 »
Hoppas det ordnar sig!
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Fia

SV: Ph värdet lågt
« Svar #8 skrivet: augusti 26, 2007, 11:03:50:50 »
Hur har det gått? Vilket värde har du på alkaliniteten?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Martn

SV: Ph värdet lågt
« Svar #9 skrivet: augusti 28, 2007, 19:29:40:40 »
Ursäkta dröjsmålet.
Ph är nu perfekt, men har tydligen en längre period varit för lågt, utan att jag vetat det. Detta resulterade i att linern "vågade" sig lite och detta får jag tydligen leva med.
Inför nästa säsong skaffar jag mig en digital mätare. Det är nåt som är säkert.
Hälsningar
Martin

Utloggad Martn

SV: Ph värdet lågt
« Svar #10 skrivet: augusti 28, 2007, 19:36:46:46 »
Vad jag nu blir orolig för är ju vinterstängningen. Jag fick reda på att ph sjunker efter regn. Hur är det när man stänger poolen med bra ph-värde och det regnar hela hösten??
Sjunker då ph över vintern och står och förstör linern till våren?
Behöver man kolla ph-värde efter vinterstängning?

Några funderingar?
Martin

Utloggad Fia

SV: Ph värdet lågt
« Svar #11 skrivet: augusti 28, 2007, 19:55:24:24 »
Hur tänker du täcka den?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Martn

SV: Ph värdet lågt
« Svar #12 skrivet: augusti 28, 2007, 20:07:54:54 »
Jag brukar lägga en presenning över, som ligger mot vattenytan och som täcker upp en meter över kanterna. Sen lägger jag en vattenpump på presenningen i mitten av poolen, som pumpar ut när det regnar för mycket. På så sätt når inte mycket av regnet ner i poolen, utan hamnar i "presenningsbaljan" och pumpas bort.

Martin

Utloggad pool janne

  • El konstruktör
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 29
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • /Janne
    • Visa profil
SV: Ph värdet lågt
« Svar #13 skrivet: augusti 28, 2007, 20:25:18:18 »
Ni som har utomhuspool och därmed hela tiden får på fyllning av regn vatten som sänker PH.

Medlet jag har som heter SUPER BOOST höjer ph och samtidigt höjer klor halten. 1 kopp till 25m3vatten. har sen klor puck för kont klortillskott. Detta med nytt vatten som tillskott av avdunstat förbrukning etc på ca 200l/vecka gör att PH håller sig konstant och även klorhalten.

Hur gör ni andra med klor?

Råd jag fått är att köp ej varuhus klor för det är kanske billigare men innehåller ej flockningsmedel och blå medel etc. Finns olika fabrikat av bra medel som SANIKLAR, NITOR pool medel soM jag tycker är bra.
Innomhus pool Miami-pool Njurformad. Uppvärmning med VP men planerad solfångare på garagetak i öster.

Utloggad Fia

SV: Ph värdet lågt
« Svar #14 skrivet: augusti 28, 2007, 22:48:38:38 »
Martn,
En presening är ju tät så det kommer ju inget vatten i poolen då. Tror inte du behöver tänka på det.

pool janne,
jag använder Nitors klorpuck med trippelverkan o behöver kanske höja Ph lite en gång per säsong, har även tätt skydd o pumpar bort regnvattnet som samlas på skyddet.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag