Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Inlopp  (läst 7587 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ante

Inlopp
« skrivet: juni 18, 2007, 16:16:10:10 »
Hej!

Om man har ett inlopp och sätter dit ytterligare ett, sjunker trycket i filtret då?? <hmm>
Eller är jag ute och cyklar här?? <dontkn>

/Ante
J&F Storpool 7,6*4,5 med 6-vägs filter och 1,5hk pump under uppbyggnad **SNART KLART**

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Inlopp
« Svar #1 skrivet: juni 18, 2007, 21:36:50:50 »
Ja, trycket minskar! I alla fall om insprutarna har mindre diameter än slangen fram till dem!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Ante

SV: Inlopp
« Svar #2 skrivet: juni 18, 2007, 21:49:57:57 »
Tackar!

Då blir det till att beställa ett sådant  8)

/Ante
J&F Storpool 7,6*4,5 med 6-vägs filter och 1,5hk pump under uppbyggnad **SNART KLART**

Utloggad matsa

SV: Inlopp
« Svar #3 skrivet: juni 19, 2007, 11:01:11:11 »
Blev lite fundersam när jag läste detta inlägg !
Kan vara så att ett extra inlopp inte gör någon skillnad eftersom det kan vara sandfiltret som är det största motståndet  O0

LR  :-\
8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Inlopp
« Svar #4 skrivet: juni 19, 2007, 11:42:09:09 »
Ofta när man svarar så blir det en blandning av erfarenhet och "sunt" förnuft.
I detta fall både och, jag har två st insprutare i poolen och håller man tummer i den ena så ökar trycket i systemet!
Min slang fram är dia 50mm, insprutarna gissar jag ligger på ca 20 mm så det blir stor skillnad på arean!
Tar jag bort båda "kulorna" i insprutarna och kör med dia 50mm rätt in i poolen sjunket trycket ytterligare!

Men visst, det kan kanske finnas någon som har så klent filter att nästan allt tryck byggs upp där!

Ska göra mera vetenskap av detta längre fram och meddelar mina resultat av detta senare!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad matsa

SV: Inlopp
« Svar #5 skrivet: juni 19, 2007, 12:04:55:55 »
Du har så rätt så !
Reflekterade bara över min egen installation med pump ca 1.3hkr trefas
och trots ett stooort sandfilter så verkar det  :-\ som om det är filtret som ger största mottrycket .
Har också två inlopp / två utlopp o 50 pemslang !
8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Utloggad Ante

SV: Inlopp
« Svar #6 skrivet: juni 19, 2007, 13:32:49:49 »
Ja, problemet för min del är att jag trots att jag har tagit bort två (!) 10liters spannar med sand ur mitt filter
fortfarande har "problem" med för högt tryck i det.
Tanken slog mig då att jag hade läst någonstans här på forumet att om man hade en pump som var på mer
än X hk (min är större - 1,5hk) så rekommenderades det att använda 2 inlopp.
Jag kastade då in inlägget för att höra efter innan jag beställde ett inlopp och rördelar för X hundra kronor.

En annan tanke som jag har fått som kanske är "galen" är; vad händer med trycket i filtret om man kopplar in
solvärmen efter T-kopplingen och således "bara" värmer med det ena inloppet?
Ökar trycket iaf eller blir det det samma som jag har idag kanske (på ett inlopp)??
Vad händer med värmen? Blir det sämre värme än om jag kanske skulle kört 50/50 på bägge inloppen?
Det är nog läge för lite "experiment" här ;)

/Ante
« Senast ändrad: juni 19, 2007, 13:37:50:50 av Ante »
J&F Storpool 7,6*4,5 med 6-vägs filter och 1,5hk pump under uppbyggnad **SNART KLART**

Utloggad utopiazz

SV: Inlopp
« Svar #7 skrivet: juni 19, 2007, 13:56:35:35 »
En annan tanke som jag har fått som kanske är "galen" är; vad händer med trycket i filtret om man kopplar in
solvärmen efter T-kopplingen och således "bara" värmer med det ena inloppet?
Ökar trycket iaf eller blir det det samma som jag har idag kanske (på ett inlopp)??
Vad händer med värmen? Blir det sämre värme än om jag kanske skulle kört 50/50 på bägge inloppen?
Det är nog läge för lite "experiment" här ;)

/Ante

Om du kopplar solvärmen efter T-kopplingen så är jag ganska övertygad om att du får dåligt med värme. Eller ännu troligare, ingen värme alls. Eftersom flödesmotståndet i den del med solfångare blir större (än den del med bara utloppet) kommer vattnet ta den enklaste vägen, dvs genom det inopp som är kopplat direkt till T-kopplingen. Möjligen får du ett liitet delflöde genom solfångaren men det blir nog inte mycke vatten den vägen.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Inlopp
« Svar #8 skrivet: juni 19, 2007, 13:57:49:49 »
Vad är för högt tryck? står manometern på NOLL när pumpen är avslagen?
Du kan på din centralventil välja läge cirkulation, då går vattnet tillbaka till poolen men utan att passera sanden, vad får du för tryck då?

Vad gäller effekten från solfångarna så ska du, för absolut högsta effekt, ha så högt flöde som möjligt genom solfångarna!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Ante

SV: Inlopp
« Svar #9 skrivet: juni 19, 2007, 15:43:50:50 »
Jag ligger på ett tryck på 14psi idag utan värme inkopplat.
Detta efter att jag har lockat ut 20l sand, flyttat ut pump och filter till poolen
(har 2 meter slang nu mot 20 innan)
Bytt ut så att jag har 40mm PEM ifrån breddavlopp till pump, (För att strypa inflödet något)
slangen mellan pump och filter är jag osäker på, men det var den som följde med.
(Tror att den är 38mm invändigt) och slutligen 50mm PEM från filter till inlopp.

Manometern står på 0 när pumpen är avslagen så den borde vara OK.
Om jag kör på "recirc" så ligger trycket på ca 8psi.

Jag skulle vilja ner till åtminstånde 12 psi innan jag drar in värmen (orolig för att jag skall göra
om mitt misstag sedan tidigare.) Se tråden här: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=1759.0

Solfångarnas översta punkt är ca 2 meter över pumpen/Filtret

/Ante
J&F Storpool 7,6*4,5 med 6-vägs filter och 1,5hk pump under uppbyggnad **SNART KLART**

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag