VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Grå sandig sörja  (läst 2197 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Delfinen80

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 82
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vår första pool
    • Visa profil
Grå sandig sörja
« skrivet: juni 02, 2019, 09:16:16:16 »
Hej, behöver lite råd.
Mitt vatten har blivit grumligt/mjölkigt och jag chockade som vanligt. Vattnet blev dock inte märkbart bättre och hade värden på FCL 0.34 och TCL 4,95. Drog därmed slutsatsen att det var organiskt. När jag drog upp poolroboten och rengjorde "tygsäcken" så märkte jag att plattorna blev gråa. Såg ut som om man blandat cement och sen försökte rengöra hinken. Mkt märkligt.
La i två stickor flockningsmedel och chockade igen (direkt i brädavloppet denna gång). Tänkte mig inte för och backspolade nån timme senare efter att jag tyckt att trycket var något högt. Inte särskilt smart men men.
Idag 14h senare är vattnet klarare om än inte helt perfekt. Drog håven över botten och det ligger fortfarande något kvar på botten om än i mindre omfattning än tidigare. Slängde ner roboten igen och hoppas att den nu lyckas få dessa partiklar att fastna i säcken.
Eftersom vi har kaklad pool så var jag lite rädd för att fixen på något sätt börjat vittra sönder men svårt att hitta belägg för detta. Någon som har nån teori om vad detta kan vara och hur man lättast blir av med det?
Har läst lite trådar om folk som har nån grå sörja på botten. Var ett tag inne på pollen men det har vi också haft och då var det mer gult och försvann efter roboten städat. Detta är mer som finkornig sand utan att vara just sand. Enligt uppgift har vi glas i filtret men kan inte med säkerhet säga att så är fallet. Talar alltså inte för att filtret läcker sand.

Påminner en del om detta Erik N har i sin pool:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15272.0
Mitt ligger dock jämnt fördelat på botten och inte i "högar". Kan det vara samma tro?
Kommunalt vatten från Vellinge kommun.


Min värden från idag:
FCL 0,12
TCL 0,47
PH 7,2
Alk 87
Ch 192
Cya 13

För låg klorhalt vilket är märkligt för har 3st puckar i bräddavloppet. Kanske behöver klippa upp påsarna lite mer.
« Senast ändrad: juni 02, 2019, 20:22:36:36 av Delfinen80 »
Kaklad 5x10x1.6m (80 m3)
Gullberg Jansson 230V 13.8kW (GJPACW1V-30)
Pahlén EcoVISE 0.75 kWh
Astrapool Cantabric 600T - glasmedia
Walu pooltäcke

Poolgiganten

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Grå sandig sörja
« Svar #1 skrivet: juni 02, 2019, 11:57:24:24 »
Hej,
jag testar faktist själv glas i filtret för första gången till denna säsong och har märkt nu i början på säsongen att det i filtret på roboten blir ett vitt "sandigt" pulver. Låter som samma som du, kanske är det så att det helt enkelt är finkornigt glas. Har kört roboten ca 1ggr vecka och tycker att det minskat nu efter ca 4-ggr.

Vad gäller dina klorvärden behöver du chockklorera igen om Totalt klor är mer än 1ppm högre än än Fritt klor.

Gör så att du chockar poolen, mäter fritt klor på kvällen, och sen igen på morgonen. Du skall inte tappa mer än max ca 0.5ppm fritt klor över natten. Tappar du mer är det något i poolen som förbrukar ditt klor, och då behöver du fortsätta att chocka tills du fått bort detta (alger)

Med vänlig hälsning,
Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Delfinen80

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 82
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vår första pool
    • Visa profil
SV: Grå sandig sörja
« Svar #2 skrivet: juni 02, 2019, 16:29:46:46 »
Tack för svar.
Har kört roboten från imorse och nu verkar pulvret borta, åtminstone från botten. Kan såklart vara så att roboten bara virvlat upp pulvret från botten så det blandats med vattnet. 100% klart är vattnet inte än. Just nu är det helt ok men kan bli bättre. Återstår att se. Intressant teori om glaset, kanske kan det vara så.

Kaklad 5x10x1.6m (80 m3)
Gullberg Jansson 230V 13.8kW (GJPACW1V-30)
Pahlén EcoVISE 0.75 kWh
Astrapool Cantabric 600T - glasmedia
Walu pooltäcke

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grå sandig sörja
« Svar #3 skrivet: juni 02, 2019, 19:42:38:38 »
Dina mätvärden ser lite konstiga ut. Totalt klor = Fritt klor + Bundet klor. Så fritt klor borde inte kunna vara mer än totalt.

Har du några bilder så man kan jämföra?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Delfinen80

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 82
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vår första pool
    • Visa profil
SV: Grå sandig sörja
« Svar #4 skrivet: juni 02, 2019, 20:22:16:16 »
Sorry, ska vara tvärtom. Har ändrat nu.
Menar du bilder på vattnet?
Kaklad 5x10x1.6m (80 m3)
Gullberg Jansson 230V 13.8kW (GJPACW1V-30)
Pahlén EcoVISE 0.75 kWh
Astrapool Cantabric 600T - glasmedia
Walu pooltäcke

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grå sandig sörja
« Svar #5 skrivet: juni 03, 2019, 01:55:28:28 »
Tänkte på gruset jämfört med mitt grus.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad KimF

  • Pool bygge
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 54
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grå sandig sörja
« Svar #6 skrivet: juni 03, 2019, 09:43:21:21 »
Hej

hade samma problem när jag började med glas förra sommaren, kontaktade Astral om problemet de rekomenderade att minska mängden i filter eftersom jag anväde glas. Om inte minnet sviker så var det max 80% av sand volymen. När jag tagit ur glas, vilket inte var helt enkelt så blev det perfekt.

//Kim

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grå sandig sörja
« Svar #7 skrivet: juni 03, 2019, 09:53:23:23 »
Totalt klor 0,47
Fritt klor 0,12
Ger 0,47-0,12
Bundet klor 0,35

Har någon gång läst att har man mer än 50% bundet klor jämfört med fritt klor ska man chocka, men jag hittar det inte igen. Men det är en tumregel som jag går på. Jag skulle chocka om det där var min pool.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Delfinen80

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 82
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vår första pool
    • Visa profil
SV: Grå sandig sörja
« Svar #8 skrivet: juni 03, 2019, 17:06:14:14 »
Intressant att fler beskriver detta fenomen kring glasfilter. Borde vara vanligt att i farten ersätta sand med lika mkt glas fastän man då tydligen skulle ha mindre efter bytet. Nu kan jag inte garantera att vi faktiskt har glas men någon gång ska jag öppna och se. Det som är konstigt är att jag under förra säsongen inte märkte av detta fenomen alls. Borde jag rimligtvis ha gjort isåfall.
Vattnet är nu åter perfekt och klornivån lagom.

Bilden visar trädäcket där roboten droppat den gråa sörjan. Kan ej ta bild i poolen eftersom man inte kan se sörjan annat än när man drar håven över botten. Nu är den dessutom borta så håll till godo med bilden nedan.
http://forumbilder.se/I5LIT/smuts
« Senast ändrad: juni 03, 2019, 18:35:17:17 av Delfinen80 »
Kaklad 5x10x1.6m (80 m3)
Gullberg Jansson 230V 13.8kW (GJPACW1V-30)
Pahlén EcoVISE 0.75 kWh
Astrapool Cantabric 600T - glasmedia
Walu pooltäcke

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grå sandig sörja
« Svar #9 skrivet: juni 03, 2019, 20:05:00:00 »
Pollen?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Delfinen80

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 82
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vår första pool
    • Visa profil
SV: Grå sandig sörja
« Svar #10 skrivet: juni 03, 2019, 22:11:42:42 »
Nope, detta är sandigare. Påminner inte om pollen. Pollen är dessutom alltid gul/grönt, åtminstone i min värld.
Kaklad 5x10x1.6m (80 m3)
Gullberg Jansson 230V 13.8kW (GJPACW1V-30)
Pahlén EcoVISE 0.75 kWh
Astrapool Cantabric 600T - glasmedia
Walu pooltäcke

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grå sandig sörja
« Svar #11 skrivet: juni 04, 2019, 13:00:46:46 »
Tänkte bara att det kanske ändrade färg när det var i kontakt med klor. Men är det sandigare är det ju inte det. Det jag får i min pool är mer som fint pulver, eller kanske damm beskriver det ännu bättre.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Grå sandig sörja
« Svar #12 skrivet: juni 04, 2019, 22:31:08:08 »
Det ser nästan ut som om någon tappat en bit gips i poolen - det blir sådant när det löses upp.

Jag har lite svårt att förstå varför man skall byta från sand till glas. Det är dyrare, mindre beprövat och kan kanske ge andra problem. Sand fungerar alldeles utmärkt. Vi har haft sandfilter till alla pooler vi haft, utom en i USA där vi hade diatomitfilter i stället. Diatomitfilter renar bättre än sandfilter (även mindre partiklar än vad sandfilter klarar fastnar i diatomitfilter) men nackdelarna är att diatomiten måste ersättas med ny efter varje backspolning och dels kostar den en hel del, dels är den svår att få tag på i Sverige och den är dessutom hälsovådlig att andas in om man hanterar pulvret felaktigt. Hanterar man den rätt är den ofarlig. I USA var den lätt att köpa, men i Sverige finns den inte hos flertalet poolhandlare.

Utloggad Coolg8

SV: Grå sandig sörja
« Svar #13 skrivet: juni 05, 2019, 09:09:13:13 »
Jag hade också små korn på botten, när jag skruvade isär inloppen inför vinteravstängningen så låg det små glaskorn där. Även min poolleverantör har upptäckt att det kan följa med, de har tagit upp frågan med tillverkaren och de tror att man har fyllt på lite för mycket.

Varför man använder glas i stället för sand är livslängd,mängd, "miljö" och att det faktiskt renar bättre en sand (större yta och släpper påslagen lättare vid backspolning).

"Miljömässigt" Vi använder sand som är naturlig inte kross eller liknande och det börjar bli en bristvara. bra att då återanvända returglas till något mer en att bara gräva ner det som fyllnadsmassor.

Utloggad Erica

SV: Grå sandig sörja
« Svar #14 skrivet: juni 06, 2019, 20:25:59:59 »
Jag hade också små korn på botten, när jag skruvade isär inloppen inför vinteravstängningen så låg det små glaskorn där. Även min poolleverantör har upptäckt att det kan följa med, de har tagit upp frågan med tillverkaren och de tror att man har fyllt på lite för mycket.

Varför man använder glas i stället för sand är livslängd,mängd, "miljö" och att det faktiskt renar bättre en sand (större yta och släpper påslagen lättare vid backspolning).

"Miljömässigt" Vi använder sand som är naturlig inte kross eller liknande och det börjar bli en bristvara. bra att då återanvända returglas till något mer en att bara gräva ner det som fyllnadsmassor.

Vanlig naturlig sand lär nog knappast bli någon bristvara. Överallt där det varit sjöbotten brukar det finnas gott om den. För att inte tala om jordens alla stora sandöknar. Returglas är naturligtvis inte någon bristvara heller, men det krävs förstås energi för att smälta om det. Vore i så fall inte en återvinning till nya glasföremål bättre ? Svårt att gissa var det landar rent miljömässigt. Långsiktigt så är ju sand åtminstone delvis självåtervinnande - det som spolas ut i vattendrag m.m. kommer ju så småningom att ansamlas på vissa ställen i naturen ungefär som den sand som vi använder idag har gjort.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag