VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: klor till mindre pool  (läst 5146 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Danne84

klor till mindre pool
« skrivet: juli 25, 2018, 15:57:07:07 »
Tyvärr så har jag inte skaffat en redig pool som ni andra har än men det är på G :)

Jag har en intex pool på drygt 4,5 kubik vilket duger för att hoppa i och svalka sig i dessa tider.
Det som jag tycker är lite svårhanterligt är doseringen av tex klor eftersom alla produkter man köper har en uträkning för pooler på 10-30 kubik så jag får nytta miniräknaren ganska duktigt :)

Problemet jag stött på nu är att vattnet ser lite mjöligt ut, råkat ut för detta en gång innan och då använde jag flockningsmedel och då blev de bra men jag börjar misstänkte att jag kanske gör det lite extra jobbigt för mig med sättet jag doserar kloret på.

Vid uppstart så använde jag "Swim & Fun Klor Starter" efter det så kör jag med klorpuckar (veckoklor) men pga dem är så pass stora så delar jag upp dem i 4 delar och doserar via en behållare som flyter runt. Sen håller jag bara koll på när tabletten är upplöst och lägger i en till.

Men den här sommaren har vi extremt mycket sol och värme så jag kanske ska tänka om lite?

Vill även säga det att jag har köpt till en riktigt overkill pump för den lille poolen. Har en "swim & fun filtersystem classic 250"
7,500L/tim och istället för sand så använder jag filterbollar. Samt en enkel skimmer som hänger på sidan.



Vad har ni för tips och råd till en sådan liten pool? är det jag som försöker för mycket? :)
Ska jag bara byta vatten? Det är en del snack om att spara vatten i dessa tiden.

Tack på förhand!

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: klor till mindre pool
« Svar #1 skrivet: juli 25, 2018, 20:15:23:23 »
Filtret kommer ju säkert att klara av det hela, du har ju gtt om överkapacitet :) Man brukar räkna med att hela vattenvolymen bör omsättas minst 4 ggr per dygn - här gör du det på drygt en hallvtimme...

Mjöligheten kan vara kalkutfällning om du har kalkrikt vatten och räkat få lite för högt pH. Du talar om att du räknar fram doseringar, men doserar du i blindo eller mäter du på något sätt (tabletter resp. stickor är de billiga sätten att mäta) så att du vet vad du har för pH och klorvärden ? Eftersom du har en liten vattenvolym så är det större risk för att värdena kan svänga rejält och du måste ju veta ungefär var du ligger.

Utloggad Danne84

SV: klor till mindre pool
« Svar #2 skrivet: juli 25, 2018, 21:29:04:04 »
Helt ärligt så har jag varit slarvig och inte mätt förens nu. Mest pga det inte varit problem förr. Dock hade jag bara gamla stickor hemma så jag ska åka iväg imorgon och köpa en "AquaChek Trutest"

Så slipper man gissa färgen när man är färgblind :P
Uppdaterar med värden imorgon när jag har mätt korrekt.

Köpte ren rejäl pump eftersom de som följer med dessa pooler är ren skräp enl min mening.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: klor till mindre pool
« Svar #3 skrivet: juli 25, 2018, 21:44:55:55 »
Googla lite om den först innan du bestämmer dig för den. Har varit en hel del kommentaren om dess tillförlitlighet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Danne84

SV: klor till mindre pool
« Svar #4 skrivet: juli 25, 2018, 22:16:45:45 »
Jag gjorde det och då kom jag till detta forumet :)
Den finns på hornbach och jag ska ändå på det hållet imorgon så det kändes klockrent, Men om den är smått värdelös så vill man inte lägga pengar på den :(

Vad ska man annars titta på?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: klor till mindre pool
« Svar #5 skrivet: juli 25, 2018, 22:29:54:54 »
Jag har den äldre Scuba, Scuba +. Scuba II är lite annorlunda hur man gör mätningen så jag har ingen egen erfarenhet. Det här är en vettig sammanfattning av olika tester.

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13002.0
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Danne84

SV: klor till mindre pool
« Svar #6 skrivet: juli 25, 2018, 22:44:32:32 »
Ok läste igenom tråden lite. Känns som om det är strunt samma vad man köper med tanke på att alla verkar ha någon stor nackdel.
Och den som var bäst är för dyr och går ej att köpa inom EU, Inte värt på en sådan liten pool enl min mening.

Utloggad Erica

SV: klor till mindre pool
« Svar #7 skrivet: juli 25, 2018, 22:57:31:31 »
Eftersom vi har automatik så mäter vi inte så ofta, bara någon gång som en extracheck. Men vi använder tabletter - ok helt färgblind bör man ju inte vara, men jag litar betydligt mera på tabletter än på stickor. De senare tycks vara väldigt beroende av färskhet, lagring m.m. Tableetterna håller sig fräscha och jag litar mera på de resultaten. Trots att vi har haft pool väldigt länge har vi aldrig skaffat någon avancerad mätapparat. Vi köpte en gång en billig elektronisk men den var knappast bättre än rena gissningar vad det gällde mätvärdena. Jo för pH visade den någorlunda i rätt område, men för klor var den hur osäker som helst.

Utloggad Danne84

SV: klor till mindre pool
« Svar #8 skrivet: juli 25, 2018, 23:03:55:55 »
Jag gör nog som så att jag köper nya stickor imorgon så länge och gör en ny mätning.
Så får jag fundera på hur jag vill göra framåt. Känns dumt att köpa dyra mätinstrument till en sådan liten pool.

Tur att man har så pass kraftig pump,filter så det går snabbt att få runt vattnet :)

Dum jag är, Dom har även detta på hornbach,
https://www.hornbach.se/shop/CHEMOFORM-Testutrustning-pH-klor-tabletter-20-stycken/8734750/artikel-detaljer.html

Det kanske skulle kunna vara något, Kostar nästan samma som enkla stickor.
« Senast ändrad: juli 25, 2018, 23:21:01:01 av Danne84 »

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: klor till mindre pool
« Svar #9 skrivet: juli 26, 2018, 00:46:28:28 »
Jag har sån också, den fick jag med mitt poolpaket. Har köpt lite extra tabletter för att ha. När jag bara vill snabbkolla klor och pH så kör jag den, mycket snabbare än Scuban. Men när jag gör noggrannare mätningar så kör jag Scuban. Men jag har inte problem med vattnet nu så jag mäter väldigt sällan, blir mer och mer sällan för varje år.

Jag har haft mjölkigt vatten en gång, det var i samband med chockning, och jag har för mig att pH steg lite den gången. Men efter några dagar hade det sjunkit till normal nivå och jag hade kristallklart vatten igen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Danne84

SV: klor till mindre pool
« Svar #10 skrivet: juli 26, 2018, 13:24:04:04 »
Ja då blev det något dyrare än vad man planerade som vanligt.. Man står där i butiken och tittar på alla roliga tillbehör och där hänger en fin liten väska med en vattentestare :P

Ser ut som en Autocheck 15 men den är svart och står en tysk tillverkare.
Jag mätte alla värden som den klarar av så inte helt förvånande så var det mesta fel.

pH: 7,8
Cyanursyra: 56
Alkalinitet-M: 130
Fritt klor: 1,3
Totalt klor: 1,7
Bundet klor: 3

Så innan jag börjar fylla poolen med en massa felaktiga ämnen, Var hade ni börjat och med vad? Sänka pH?

Utloggad matbl

SV: klor till mindre pool
« Svar #11 skrivet: juli 26, 2018, 15:06:20:20 »
Ska bundet klor vara 0,3?
Annars får jag inte ihop det. Totalt klor är väl summan av fritt och bundet?

Utloggad Danne84

SV: klor till mindre pool
« Svar #12 skrivet: juli 26, 2018, 15:09:11:11 »
Som jag läste i manualen så ska man ta Fritt klor: 1,3 + Totalt klor: 1,7

Eller är det jag som misstolkat det?

Utloggad Erica

SV: klor till mindre pool
« Svar #13 skrivet: juli 26, 2018, 15:27:51:51 »
Något är fel i de värdena. Summan av bundet klor och fritt klor ger ju det totala klorvärdet. Är det möjligen så att du hat TOTALT klor 3,0 och Fritt klor 1,3 och sedan bundet klor 1,7 ? I så fall går ekvationerna ihop.

Om det antagandet stämmer så har du för mycket bundet klor och behöver chockklorera för att bränna bort det bundna kloret. Sedan är pH onödigt högt - inte katastrofhögt men du får bättre effekt av kloret om du sänker pH till 7.3-7.5.

På sikt kan du sedan troligtvis sänka klorhalten (fritt klor) något, kanske 1,0 eller 0.5 ppm, beroende på hur mycket det badas och hur pass skyddad poolen är mot solljus. Mycket sol kräver lite mera klor för att förhindra algtillväxt. Vi har inomhuspool och kör mellan 0.5 och 1,0 ppm,  oftast närmare 0.5. Klorvärdet sjunker automatiskt med tiden så du behöver inte hälla i något för att sänka klorvärdet - gör chockkloreringn och vänta sedan tills värdet på fritt klor kommit ned till ett vettigt värde innan ni badar i poolen (helst inte över 5 ppm, definitivt inte över 8).

Utloggad Danne84

SV: klor till mindre pool
« Svar #14 skrivet: juli 26, 2018, 15:38:36:36 »
Ahh nu tror jag att jag förstår, Jag har tänkt helt fel.
Bundet klor är 0,4

totalt klor - fritt klor = bundet klor.
jag plussade istället för att dra bort  :o

Detta är ifrån manualen,
https://imgur.com/PjcXdUr
https://imgur.com/nzEcuGW

Poolen befinner sig i solljus iprincip hela dagen.

Så i korta drag, chockklorera och sänk PH.
De andra värdena kommer att justera sig efter det antar jag då.
Samt att jag blir av med mjölkigheten.

Jag kanske ska göra mindre bitar av puckarna då, eller kanske använde en annan lösning.

Stort tack för all er hjälp på detta :)
« Senast ändrad: juli 26, 2018, 15:59:36:36 av Danne84 »

Utloggad Danne84

SV: klor till mindre pool
« Svar #15 skrivet: juli 26, 2018, 18:17:04:04 »
Sådär nu har jag justerat ner PH värdet och nu har jag dessa värden på vattnet:

pH: 7,1
Cyanursyra: 54
Alkalinitet-M: 107
Fritt klor: 0,3
Totalt klor: 0,5
Bundet klor: 0,2

Vad tror ni om det? Jag tycker att vattnet ser klarare ut också.
Eftersom jag ändå behöver fylla på poolen lite då och då efter att man plaskat runt :P så kommer troligtvis pH värdet att öka lite. Jag lät 1/4 veckopuck ligga kvar

Utloggad MathiasS

SV: klor till mindre pool
« Svar #16 skrivet: juli 27, 2018, 08:42:10:10 »
Jag föreslår att du håller en högre halt av fritt klor. Du doserar manuellt och har bara 4,5m3 vatten, det räcker med att någon stoppar i lilltån så försvinner kloret. Sikta på 0,7-1ppm så har du lite marginal.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Danne84

SV: klor till mindre pool
« Svar #17 skrivet: juli 27, 2018, 09:44:02:02 »
Nu på morgonen så ser det ut så här,

pH 7,3
Cyanursyra: 65
Alkalinitet-M: 112
Fritt klor 4,2
Totalt klor 4,8
Bundet klor 0,6

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag